سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغذیه با شیر مادر اثر قابل ملاحظه ای در تکامل کودک دارد

در تغذیه کودک با شیر مادر، آنچه بین مادر و کودک اتفاق می افتد بسیار فراتر از انتقال مواد غذایی است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ کارشناس کودکان گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور گفت: وابستگی متقابل بین مادر شیرده و شیرخوار تماس نزدیک منظم و تماس پوست با پوست در طول شیردهی مشوق حساس بودن مادر در پاسخ گوئی سریع به نیازهای شیرخوار و علاقه متقابل است.

سمانه سادات حسینی افزود: مطالعات اخیر نشان می دهد که شیر خواران پره ترمی که برای حداقل یک ماه شیر مادر دریافت کرده اند در سن 7 تا 8 سالگی در مقایسه با شیر خواران پره ترم تغذیه شده با شیر خشک پیشرفت بیشتری در تکامل شناختی داشته اند.

وی بیان داشت: این تحقیق قابل تعمیم به شیرخواران ترم با نتایج مشابه در ارتقا تکامل شناختی و بینایی است که این پاسخ ها ممکن است به علت غلظت بالاتر اسیدهای چرب غیر اشباع با زنجیره بلند در شیر مادر باشد.

حسینی اضافه کرد: به هورمون های شیردهی هورمون های مادری هم می گویند تغذیه با شیر مادر اثر قابل ملاحظه ای در تکامل کودک، تعامل نزدیک مادر و شیرخوار و روابط عاطفی آنها در دراز مدت و به طور دائم دارد .پاسخ های هورمونی می تواند در مادر احساس سلامت بوجود اورد و نقش مادری خانم ها را به اثبات برساند.

وی گفت: تغذیه با شیر مادر می تواند بر اختلالات روانی ناشی از مختل شدن رابطه مادر و کودک هنگام بیماری ها غلبه نماید.

کارشناس کودکان گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور خاطرنشان کرد: مادر خواه شیرش را مستقیم از پستان به فرزندش بدهد و خواه از طریق روش های دیگر مادر شیرده محسوب می شود.

حسینی اظهار داشت: با شیردادن، مادر ارتباطش را با فرزندش حفظ می کند،طبیعت به طرق بسیار حقیقی بین مادر و شیرخوار ارتباط ایجاد می کند، مثلاً نوزاد در مدت بسیار کوتاهی بوی شیر مادرش را از سایر مادران افتراق می دهد./ح
برچسب ها: شیرمادر ، نوزاد ، رشد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.