سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انديشکده دانشگاه "جان هاپکينگز" مدعي شد:

کره شمالي تونل جديدي را در تاسيسات آزمايش هسته اي خود حفر کرده است

انديشکده دانشگاه آمريکايي "جان هاپکينگز" روز گذشته با انتشار گزارشي تازه در مورد برنامه هسته اي کره شمالي مدعي شد که تصاوير ماهواره هاي خارجي نشان مي دهند که تونلي جديد در محل انجام آزمايش هسته اي آن کشور ايجاد شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه يديعوت آحارونوت، مؤسسه آمريکايي - کره‌ايي دانشگاه جان هاپکينز در پايگاه اينترنتي خود موسوم به 38 نورث اعلام کرد  به نظر مي رسد فعاليت‌ها اوايل ماه آوريل زماني که تنش‌ها در شبه جزيره کره به اوج خود رسيده بود، در اين تأسيسات از سر گرفته شده و در هفته‌هاي اخير شدت گرفته است.






اين پايگاه اينترنتي افزود عمليات حفر يک تونل در سايت پونگي-ري نزديک ورودي غربي اين تأسيسات جايي که پيونگ يانگ آزمايش‌هاي هسته‌اي خود را در سال 2006 و احتمالا 2013 انجام داد، در جريان است.  تصاوير ماهواره‌ايي تشکيل تلي از خاک را در اين محل نشان مي دهند.

38 نورث که پايگاهي تخصصي نظارت بر فعاليت‌هاي کره شمالي است افزود اين کارها يا با هدف ساخت تونلي جديد صورت مي گيرد که سال‌ها به طول خواهد انجاميد يا براي تعمير تونل موجود است. 

اين پايگاه اينترنتي خاطر نشان کرد: به نظر نمي رسد اين فعاليت‌ها در چارچوب آماده‌سازي‌ها براي آزمايش هسته‌اي کوتاه مدت صورت گرفته باشد و بيشتر به نظر مي رسد طرح‌هاي بلندمدت هستند که ممکن است براي انجام آزمايش‌هاي بعدي مورد نياز باشند.

کره شمالي يکي از مرموزترين و منزوي‌ترين کشورهاي دنيا، فوريه 2013 سومين  و قوي‌ترين آزمايش هسته‌اي موفقيت‌آميز خود را انجام داد. پيونگ يانگ اعلام کرد اين آزمايش را با بمب کوچک انجام داده و ماده‌ي شکافت پذير مورد استفاده در آن اورانيوم بوده است در حالي که در آزمايش‌هاي هسته اي سال 2006 و 2009 از پلوتونيوم استفاده کرده بود. 

اگر آنطور که پيونگ يانگ ادعا کرد اين آزمايش روي بمب اتمي کوچک صورت گرفته باشد، به اين معناست که پيونگ يانگ به فناوري حساس براي ساخت بمبي که قابل نصب روي يک کلاهک باشد دست پيدا کرده است.

آزمايش هسته اي ماه فوريه کره شمالي موج جديد مجازات‌هاي بين المللي بر ضد اين کشور و افزايش تنش در شبه جزيره کره را به دنبال داشت.

کره شمالي تهديد کرد آزمايش‌هاي جديد هسته اي انجام خواهد داد.


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 

برچسب ها: کره ، شمالی ، برنامه ، اتمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.