سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردين:

دیکتاتوری ؛ گزینه ثابت حکومت قطر حتی پس از تغيير راس هرم قدرت

"يان بلک" ، تحليلگر روزنامه گاردين در مقاله اي به بررسي روند انتقال قدرت در قطر پرداخته و اين اتفاق را نمونه اي از نبود هرگونه مردم سالاري در اين کشور مي داند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ بامداد امروز به وقت محلي خبر به قدرت رسيدن شيخ تميم بن حمد آل ثاني به جاي پدرش يعني شيخ حمد بن خليفه آل ثاني در قطر موجب بروز برخي انتقادها حتي در رسانه هاي غربي شده است ، تا جاييکه اين انتقال قدرت از پدر به پسر که در دنياي امروز کاملا نمونه اي از نبود دموکراسي در کشورهاي عربي حوزه خليج فارس است ، به عينه ديده مي شود.

يان بلک در تيتر مقاله خود با عنوان"انتقال قدرت از پدر به پسر در کمال آرامش !" به بررسي وقايع سال 1995 ميلادي و وقوع کودتاي شيخ حمد عليه پدرش و به قدرت رسيدن پس از آن اشاره کرده و در ادامه به آينده مبهم سياست اين کشور در قبال سوريه و همچنين عدم اميدواري مردم قطر به سبب داشتن حکومتي آزاد و دموکرات پرداخته است.

در ادامه این مقاله آمده است : صبح امروز و در حاليکه گمانه زني ها از شب گذشته براي انتقال قدرت در قطر آغاز شده بود ، شيخ حمد بن خليفه آل ثاني در مقابل تلويزيون دولتي اين کشور ايستاد و خبر کناره گيري خود را از قدرت عنوان کرد.

وي که در سال 1995 ميلادي با اجراي کودتايي نظامي عليه پدرش به قدرت رسيده بود عنوان کرده که اکنون قطر به عنوان قدرتمندترين کشور در درآمد سرانه مردمش در منطقه و جهان نياز به حضور ايده هاي نوآورانه و جديد از سمت جوانان پوياي آن دارد و به همين دليل من قدرت را به فرزند جوانم يعني شيخ تميم بن حمد آل ثاني واگذار مي کنم تا قطر با جوانان خود به مراتب از قبل پيشرفته تر باشد.

سخنان ايراد شده صبح امروز ذهن همگان را بر اين ايده که آيا واقعا فرد ديگري جز فرزند شيخ حمد نمي تواند اداره جوانان و کشور قطر را در دست بگيرد ، متمرکز کرده و بسياري را وادار به نگارش مقالاتي انتقادي از اين موضوع در غالب نشريات معتبر جهان کرده است.

اما در عين حال مقامات قطري نيز طي بيانات خود ، تصميم اتخاذ شده را بسيار سريع قلمداد كرده و روند انتقال قدرت در قطر را در شرايط کنوني شتابزده تلقي کرده اند اما چنين بر مي آيد که به خاطر عدم آزادي کامل در اين کشور آنها به ناچار وضعيت حاضر را مثبت قلمداد مي کنند و براي امير آينده قطرآرزوي موفقيت کامل دارند.

در کنار اين مسائل بايد به آينده ديپلماتيک قطر در روابط با کشورهاي منطقه اشاره کرد ، جاييکه در آن قطر بيشترين سهم ارسال سلاح به شورشيان در سوریه را داراست و اين انتقال قدرت مي تواند از آن جهت صورت بگيرد که تغييراتي مشهود و متفاوت درآينده قطر اتفاق خواهد افتاد.

البته در خصوص سياست خارجي قطر در آينده توسط امير قطر سخني ايراد نشده اما چنان انتظار مي رود که نخست وزير و وزير خارجه وقت اين کشور يعني شيخ حمد بن جاسم نيز همانند شيخ حمد در آينده خارجي قطر نقشي کم رنگ تر داشته باشد.

اما جداي از وضعيت تقريبا تاريک نبود دموکراسي در کشورهاي عربي که حاکميت سفت وسخت پادشاهي بر آنها حکمراني مي کند ، اکنون در قطر شاهد انتقال قدرتي هستيم که در کمال صلح صورت مي گيرد که اين موضوع در کشورهاي عربي بسيار نادر است.

سلمان شيخ ، از مرکز بروکينگز دوحه در خصوص اين انتقال قدرت مي گويد : اين انتقال قدرت خانوادگي بر مبناي ارزش هاي في مابين خانواده سلطنتي در قطر صورت گرفته و بيانگر يک واقعيت دموکرات در اين کشور نيست.

قطر در سالهاي اخير نقش مهمي در دخالت هاي منطقه اي داشته و بنابر ادعاهايي از جانب ديگر کشورها در اتفاقات صورت گرفته در تونس ،‌مصر و ليبي دخالت هاي آشکار اين کشور ديده مي شود.

اما قطر در ازاي موضع حمايت از شورشيان افراطي سوريه به شدت تحت انتقاد از جانب مقامات بين المللي حقوق بشر قرار گرفته و به نظر تلاش هاي اين کشور براي روي کار آوردن جوانان قطري در عرصه سياست کاري از پيش طراحي شده است تا با کناره گيري شيخ حمد تغيير مشهودي در ديپلماسي و بازپس گيري هويت از دست رفته اين کشور در عرصه جهاني صورت گيرد.

به نظر ميرسد که اين اقدامات تنها تلاش هايي ساده انگارانه باشد چرا که با حمايت مشهود آمريکا و رژيم صهيونيستي از تدبير هاي قطر و بازي پيچيده سياست که در‌ آن ،  ديگر کشورها به خوبي گذشته هر کشوري را به خاطر مي سپارند ، موضع سياست خارجي قطر چندان قابل تغيير و ارتجاعي نيست.

درباره اين ادعا نيز يکي از دوستان نزديک شيخ تميم مي گويد که "امير جديد قطر ادامه دهنده راه پدر خود خواهد بود و به خاطر آنکه فردي نظامي و منظم است ، آينده قطر را در گروي تصميمات اتخاذ شده در زمان حاضر جلو خواهد برد."

اين فرد که نخواست نامش در رسانه ها فاش شود در خصوص علل کناره گيري شيخ حمد از قدرت را نيز مشکلات کليوي و در عين حال درماندگي از تشديد ناآرامي ها در سوريه عنوان کرده است.

نکته جالب ديگر در خصوص اين اتفاق آنست که برخي از مردم قطر اتفاق صورت گرفته را براي کشورشان مطلوب دانسته و آنرا بروز روندي جديد در تاريخ قطر پس از تشکيل آن مي دانند.

يکي از اين افراد سعد جابر‌(وکيل قطري ساکن لندن) نام دارد که معتقد است کشورش ديگر طرز تفکري ديکتاتوري ندارد و حتي با سخنان خود پادشاهي عربستان سعودي را محکوم مي کند.

جابر در اين خصوص مي گويد:اتفاق رخ داده حاکي از آنست که طرز تفکر خاندان سلطنتي در قطر تغيير کرده و آنها ديگر منتظر مرگ اميرشان نمي نشينند تا پس از آن جانشيني براي آن تعيين کنند ، کمااينکه اين موضوع را در عربستان سعودي شاهد هستيم که ملک عبدالله 90 ساله هنوز هم پادشاه اين کشور است و تمايلي به انتقال قدرت ندارد.

سخنان فوق گوياي آنست که مردم قطر در خصوص داشتن آينده اي کاملا دموکرات و انتخاب رئيس اين کشور بر پايه راي مستقيم مردم چندان خوشبين نيستند و چنين انتقال هاي قدرت از پدر به پسر را در اين دوره يک افتخار بزرگ براي کشور خود تلقي کرده و حداقل خود را از ديگر کشورهاي شيخ نشين خليج فارس جلوتر مي دانند.

مسئله ديگري که امير قطر بايد به آن توجه کند ، مسئله آزادي شاعراني است که به خاطر سرودن اشعاري برعليه شيخ حمد هم اکنون در زندان به سرمي برند. بهرحال در وضعيت کنوني که جهان منتظر اعلام سياست قطر در ارتباط با آينده سوريه و موضوع بيشتر شدن مردم سالاري واقعي در اين کشور است ، سوالاتي هستند که هنوز پاسخ روشني براي آنها وجود ندارد.

برچسب ها: گاردین ، یان بلک ، امیر قطر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.