سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

امیر جدید قطر کيست؟ + تصاوير

"شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی" در برنامه‌ای تلویزیونی قدرت را به ولیعهدش "شیخ تميم بن حمد آل ثانی" واگذار کرد. امیر قطر در این اعلامیه اظهار داشت که "وقت آن رسيده که صفحه جديدي با سرپرستي نسل جديدي از مسئولان براي قطر بگشاييم. امروز من قدرت را به شيخ تميم واگذار کرده و مطئنم که وي شخصي مسئول بوده و توانمندي به دوش کشيدن اين امانت را دارد".

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "شیخ حمد بن خليفه آل ثاني"، امير سابق قطر، در سخنراني خود، رسمأ قدرت را به "شیخ تميم بن حمد" وليعهد خود واگذار کرد. "شیخ تمیم" 33 ساله در حالی به حکومت قطر رسید که توانسته با کمک دلارهای نفتی کشورش، قبل از رسیدن به حاکمیت این کشور، تصویری موجه و نوع دوستانه از خود به نمایش بگذارد. اما سوال این است که حاکم جدید این کشور کوچک کیست؟ آیا وی سیاستمداری حرفه‌ایست یا فردی صرفا وابسته به دلارهای نفتی برای چرخاندن زمام امور کشور قطر؟

"شیخ تمیم" امیر جدید قطر

"شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی"، فرزند چهارم "شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی"و "شیخه موزه بنت ناصر المسند" است.

"شیخ تمیم" با گذراندن تحصیلات مقدماتی خود در قطر، راهی مدرسه "شربورن" انگلیس شد. پس از اخذ پایان تحصیلات متوسطه، امیر جدید قطر، راهی آکادمی سلطنتی نظامی «سند هرست» در انگلیس شد. وی در سال 1998 از این آکادمی با بهترین رتبه فارغ التحصیل شد.

شیخ تمیم در اوت سال ۲۰۰۳ و پس از آن که برادر بزرگش از ولایتعهدی کناره گیری کرد، به این سمت دست یافت.
"شیخ تمیم آل ثانی" افزون بر زبان عربی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه و آلمانی نیز مسلط است و توان خواندن فارسی کهن و قدیم را دارد.

امیر دو همسری

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" در سال 2005 با "شیخه جواهر بنت حمد بن سحیم آل ثانی" ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند، دو دختر و یک پسر بوده است. در سال 2009 میلادی، شیخ تمیم بار دیگر تجدید فراش کرد. در این سال وی با دختر "مانا بن عبد الهادی الهاجری"، سفیر وقت کشور قطر در اردن، ازدواج کرد. اما این ازدواج چندان دوام نداشت و یک سال بعد به طلاق منتهی شد.

گفته می‌شود که ازدواج‌های شیخ تمیم با هدف قبلی صورت گرفته است. شیخ تمیم همچون پدرش ابتدا با یکی از دختران خاندان «آل ثانی» ازدواج کرد تا ولیعهدی را برای خود تضمین کند و پس از آن با «العنود الهاجرى» به عنوان یک دختر عامی و برخاسته از میان مردم ازدواج کرد تا اینکه به دروغ نشان دهد که طرفدار مردم عامی کشورش نیز هست.

ورزش، ابزاری برای خودنمایی امیر قطر

کشور قطر برای به دست آوردن وجهه‌ای جهانی، پول‌های زیادی را خرج کرده که یک حوزه آن در ورزش بوده است. در طی سال‌های اخیر، شیخ تمیم با تلاش‌های فراوان توانست قطر را از لحاظ ورزشی بسیار قدرتمند جلوه دهد. این تلاش‌ها با برگزاری "بازی‌های آسیايی دوحه" در سال 2006 آغاز شد. در ادامه شیخ تمیم آل ثانی با در دست گرفتن ریاست کمیته المپیک و فدراسیون فوتبال این کشور با قدرت تمام به فعالیت‌هایش ادامه داد.

در سال 2010، "فدراسیون فوتبال قطر" توانست درمیان تعجب همگان میزبانی بازی‌های "جام جهانی فوتبال" در سال 2022 را به چنگ آورد. در این میان ملاقات‌های شیخ تمیم با سران کشورهای مختلف و خرج دلارهای نفتی بسیار تاثیرگذار بوده است.

در این بین، قطر با کمک نفوذ "شیخ تمیم بن خلیفه" برای میزبانی "بازی‌های المپیک" در سال 2020 تلاش‌هایی را آغاز کرده است.

"شیخ تمیم بن حمدآل ثانی" با خرید مالکیت باشگاه "پاری سن ژرمن" وارد عرصه فوتبال باشگاهی شده و آرزو کرده این باشگاه به برترین تیم دنیا تبدیل شود.

"بنیاد قطر" از دیگر ابزارهای ورزشی شیخ تمیم برای برآورده کردن آرزوهای این کشور کوچک در سطح جهان بوده است. این بنیاد ثروتمند با فعالیت در سطح قاره اروپا و گرفتن اسپانسر باشگاه‌های قدرتمندی مثل "بارسلونا"، توانسته امیرجدید قطر را فردی قدرتمند و دوستدار ورزش نشان دهد.

علاقه به فرهنگ، خصوصیت بارز شیخ تمیم

فرهنگ دوستی شیخ تمیم آل ثانی در قطر بسیار معروف است. وی همواره در گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری شرکت کرده و بودجه زیادی را صرف احیای هنر در این کشور کرده است. "بازار واقف" که بازاری برای طبقه متوسط و کارگر بوده با کمک بودجه دریافتی توسط شیخ تمیم، بازسازی شده و به یکی از مراکز اصلی جذب توریسم در دوحه تبدیل شده است.

سرمایه گذاری‌های شخصی "شیخ تمیم"

مجله "فوربس" میزان درآمد خالص امیر جدید قطر را 5 میلیارد دلار تخمین زده است. شیخ تمیم آل ثانی با کمک گرفتن از موقعیتی که در کشور قطر داشته، سرمایه گذاری‌های زیادی را در این کشور و دیگر کشورها داشته که سور زیادی را به جیب او سرازیر کرده است. از جمله سرمایه گذاری‌های وی در "بانک بارکلی" و "فروشگاه‌های زنجیره‌ای سن بری" در کشور انگليس بوده است. این امیر ثروتمند همچنین در بلندترین ساختمان "اتحادیه اروپا" یعنی "برج شارد" سهامدار است.

بعضی از پست‌های متعدد امیر قطر
فرماندهی نیروهای مسلح قطر، ریاست کمیته ملی المپیک، نایب رییس شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه گذاری قطر، رئیس کمیته محیط زیست و مناطق حفاظت شده، رئیس کمیته عالی آموزش، رئیس کمیته عالی ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات، رئیس هیئت عمومی مشاغل و برنامه ریزی و توسعه شهری، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری‌های قطر، و نائب رئیس شورای خاندان حاکم بر قطر، تنها بعضی از مناصب متعددی است که امیر جدید قطر ریاست برآن‌ها را برعهده دارد.

برچسب ها: قطر ، امیر ، شیخ ، تمیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.