سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

چرای زود هنگام دام عامل مهم تخریب جنگلها مراتع استان کرمانشاه

چراي دام زودرس و بيش از ظرفيت مراتع باعث آسيب جدي به عرصه هاي طبيعي خواهد شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


حيدري رئيس اداره مرتع منابع طبيعي و آبخيزداري استان کرمانشاه گفت: وجود تعداد سه ميليون واحد دامي که در حال حاضر از مراتع استان تعليف مي کنند (در حدود 2 برابر ظرفيت مراتع است) از جمله عوامل تخريب بشمار مي رود. تعداد بهره برداران و دامداران مرتعي نيز با توجه به برنامه صدور پروانه چرا ي ييلاقي که 90 روزه و 120 روزه (مراتع قشلاقي) مي باشد نيز تا حدودي کمک به جبران آسيب هاي احتمالي نموده است ولي با اين وصف هنوز فشار بر مراتع در اثر چراي دام زياد است.وي گفت : عدم تعادل در ورود و خروج دام از مرتع خود دليلي بر دلايل تخريب است. در صورت تنظيم زمان ورود دام در مراتع ييلاقي نيمه دوم ارديبهشت ماه و خروج مناسب بر اساس شرايط مرتع و ظرفيت آن در مرداد ماه مي تواندتا حد زيادي از فشار وارد بر مرتع بکاهد.

وي افزود: چاره انديشي براي حفاظت از مراتع و جلوگيري از تخريب آن يک مسئله مهم در منابع طبيعي است که همواره مورد نظر مسئولين ودست اندر کاران بوده و هست. اقدامات شناسايي دامداران واقعي و مميزي مراتع و صدور پروانه چرا و همينطور تهيه طرحهاي مرتعداري و واگذاري مرتع به خود دامداران و بهره برداران در قالب آن طرحها از جمله راههاي کاهش آسيب برمراتع محسوب ميشود. اين اقدامات تا حد زيادي از فشار وارد بر مراتع ميکاهد ولي کافي نيست مشارکت همه بهره برداران ودامداران ميتواند راهگشا بوده و باعث حفظ منابع آب وخاک شد.
وي در پايان گفت:اجراي پروژه هاي مديريت چرا و کنترل کوچ از جمله راهکارهاست که روند تخريب مراتع را مي تواند کنترل کند. با وجود اجراي اين طرح در طي ساليان اخير به علت عدم همکاري برخي افراد بصورت صددرصد موفق عمل ننموده است.

كرمانشاه داری مساحتي نزديک 2500 هزار هكتار است كه بيش ازیک میلیون و 192 هزار هكتار آنرا مراتع تشكيل ميدهد./ب

برچسب ها: کرمانشاه ، دام ، چرا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.