سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سي‌ان‌ان: انتقال قدرت در قطر؛ کودتايي از بالا

سي ان ان با تشريح انتقال قدرت در قطر به بررسي اين سوال پرداخت که آيا روابط قطر با غرب در آينده تغيير مي کند زيرا امير جديد قطر فردي محافظه کارتر و به اسلامگرايان نزديکتر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، رضا سياح خبرنگار شبکه در دوحه قطر گفت: امروز شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر قدرت را به پسرش شيخ تميم بن حمد آل ثاني واگذار کرد . با اين اوصاف، شيخ تميم بن حمد آل ثاني جوانترين حاکم در ميان کشورهاي عربي منطقه مي شود. او فقط سي و سه سال دارد. تفويض قدرت در قطر بسيار جالب توجه است زيرا امراي عربي معمولا قدرت را به ديگران نمي دهند و تا زمان مرگشان در مسند قدرت باقي مي مانند. شيخ تميم بن حمد آل ثاني دومين پسر بزرگ امير سابق از همسر دومش است. او همانند پدرش در دانشکده نظامي "سند هرست" در انگليس درس خوانده است. وي که تا پيش از اين وليعهد قطر بود، معاون فرماندهي نيروهاي مسلح قطر و رياست کميته برگزاري رقابتهاي الميپک و جام جهاني 2022 در قطر را برعهده داشت. امير سابق قطر در سالهاي اخير به صورت فزاينده اي، اختيارات نظامي و امنيتي قطر را به وليعهد واگذار کرده بود تا براي اميرشدن او زمينه سازي کند. بعيد است اين تغيير قدرت در قطر سبب تغييرات اساسي در سياستهاي خارجي قطر شود. براي بسياري از ناظران، تغيير امير در قطر تعجب آور نيست زيرا اين تغيير عملا از چند سال پيش شروع شد و شايعاتي در اين خصوص مطرح بود. چند ماه پيش اين شايعات بسيار بيشتر داغ شد و پس از چند هفته شايعات بسيار داغ ، سرانجام امروز امير قطر رسما اين کار را انجام داد و از سمتش استعفا کرد. شيخ حمد بن خليفه آل ثاني در سخنان امروزش از مردم قطر تشکر کرد و گفت زمان آن فرارسيده است که تا قدرت به نسل جوانتري از حاکمان تفويض شود. بسياري از ناظران معتقدند با اميرشدن شيخ تميم بن حمد آل ثاني، ترکيب کابينه قطر کاملا تغيير مي کند و نسل جوانتري در اين کابينه حضور خواهند داشت. اما بعيد به نظر مي رسد که سياستهاي قطر تغيير کند. مقامات قطر به صراحت اين سخن را بيان کرده اند.

وي در ادامه افزود: بايد توجه داشت که قطر در سالهاي اخير در چند حوزه بين المللي نقش مهمي ايفا کرده است. قطر در سالهاي اخير به کانون قدرت سياسي و اقتصادي تبديل شده است و در رويدادهاي مربوط به سوريه نقش کليدي ايفا کرده است. قطر در گفتگوهاي صلح يمن و افغانستان نيز نقش بسيار مهمي داشته است. افتتاح دفتر طالبان در دوحه قطر که هفته گذشته انجام شد نيز مويد همين مسئله است. مقامات قطر نمي خواهند انتقال قدرت در اين کشور به منزله تغيير در سياستها و جايگاه  و نقش قطر در مسائل و حوزه هاي کليدي فوق باشد. شيخ حمد بن خليفه آل ثاني شصت و يک سال دارد و ظاهرا مشکل کليه دارد و به همين علت وزن از دست داده است. البته مقامات قطر اين شايعات را تاييد نکرده اند. شيخ حمد مي کوشيد اينگونه جلوه بدهد که اين تغيير قدرت کاملا طبيعي و به سمت نسل جوانتر است. امير جديد قطر فردي محافظه کارتر است و با گروههاي اسلامي از قبيل اخوان المسلمين مصر روابط نزديکتري دارد. ناظران مي گويند به علت همين ارتباطها، نگراني هايي وجود دارد مبني بر اينکه روابط آمريکا و کشورهاي غربي با قطر در سالهاي آينده به خوبي گذشته نباشد و به اندازه گذشته دوستانه نباشد. البته برخي ناظران نيز مي گويند بعيد است امير جديد قطر بخواهد تغييري در روابط قطر با آمريکا و کشورهاي غربي بوجود بياورد و به حرکت در مسير پيشرفت و رشد قطر ادامه خواهد داد. بايد منتظر ماند و ديد که عملا شيخ تميم بن حمد آل ثاني در هدايت قطر چه کار خواهد کرد.

سياح گفت: جهانيان نظاره گر آينده قطر هستند و اينکه بن تميم محافظه کارتر از پدرش، به چه سمت و سويي خواهد رفت. اکثر افراد آشنا به مسائل قطر مي گويند نبايد انتظار داشت روابط قطر با کشورهاي غربي تغيير کند. به هرحال، شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير مستعفي قطر پس از هجده سال از قدرت کناره گيري کرد. با اين اوصاف، در يکي ديگر از کشورهاي عربي شاهد تغيير رهبري هستيم اما اين بار اين کار برخلاف کشورهايي همانند تونس و مصر که با التهاب و قيام مردمي و انقلاب بوده ، در قطر با آرامش بوده است. سران قطر از مدتها قبل از سران کشورهاي عربي ديگر انتقاد مي کرده اند مبني بر اينکه سران اين کشورها مدتها بر مسند قدرت تکيه مي زنند و حاضر نيستند از قدرت کناره گيري کنند. حالا به نظر مي رسد شيخ حمد بن خليفه آل ثاني با اين کار خود خواسته است نشان بدهد تشنه قدرت نيست و براي کشورش تلاش کرده است. با وجود تغيير امير در قطر بايد توجه داشت که خاندان سلطنتي حاکم بر قطر از يکصد سال پيش قدرت را در دست داشته اند.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.