سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الا آمدن آبهای زیر زمینی و ابهام در خصوص آب استخرهای کرمان/ تفریحی همراه با مخاطره های بهداشتی

ا افزایش بی سابقه گرما در کرمان بسیاری از مردم به سمت ورزشهای آبی گرایش پیدا کرده اند این درحالی است که تراکم بالای علاقمندان به این ورزش در استخرهای محدود کرمان و برخی ابهامات سوالهایی را در ذهن مردم ایجاد کرده است.


ببه گزارش خبرنگارگروه استانها باشگاه خبرنگاران در روزهای ابتدایی بهار به یکباره با گرمای بیش از حد هوا مواجه شد با افزایش دمای هوا اکثر مردم سعی می کنند ورزش و تفریحات خود را نیز متناسب با شرایط روز انجام دهند و در این راستا گرایش به استخرهای شنا بیشتر می شود.

این مسئله نیز در شهر کرمان روی داده است هر چند که در برخی از شهرستانهای استان نیز شرایط برای پر داختن به این ورزش مهیا است و اگر هم نباید مردم سعی می کنند از برکه ها و رودخانه ها و بعضا موتور پمپهای کشاورزی استفاده کنند که متاسفانه سوانحی را نیز در بر داشته است.

به هر حال این گزارش سعی در بررسی وضعیت بهداشتی استخرهای کرمان دارد، در  کلانشهر کرمان با جمعیتی حدود یک میلیون نفر  تعداد محدودی استخر شنا وجود دارد و همین امر موجب افزایش سرانه استخرهای شهر شده است و در نتیجه هر زمان به استخرها مراجعه کنید با تعداد زیادی مراجعه کننده مواجه خواهید شد و در نهایت میزان خدمات دهی کیفیت پائینی پیدا می کند ضمن اینکه استخر اختصاصی زنان و مردان نیز در کرمان وجود ندارد و کار اکثر استخرها به صورت زوج فرد پیش می رود.



افزایش مراجعه کنندگان عملا موجب کاهش کیفیت آب استخرها در کوتاه مدت است ضمن اینکه خدمات بهداشتی نیز تحت تاثیر این کمبود شدید استخر و امکانات است.

آیا آبهای زیر زمینی به بهداشت استخرها تاثیر می گذارند؟

از سوی دیگر شهر کرمان طی سالهای اخیر با یک چالش مهم مواجه شده است و آن افزایش سطح آبهای زیر زمینی در شهر کرمان است بطوریکه ارتفاع آب تا سطح زمین در برخی قسمتهای شهر کرمان به کمتر از پنج متر رسیده است هر چند گفته می شود با اجرای طرح احداث دهلیز در زیر شهر کرمان این مشکل تا حدودی کنترل شده است اما ماههای است مسئولان استان کرمان در خصوص تاثیرات این طرح بر کاهش ارتفاع آبهای زیر زمینی در شهر کرمان سکوت کرده اند.

در حالی منبع اصلی آبهای زیر زمینی کرمان فاضلاب شهری است که از طریق چاههای جذبی به زیر شهر راه پیدا کرده اند به نظر می رسد این آبها مشکلی زیست محیطی در شهر کرمان هستند.

در این میان از روزهای ابتدایی مطرح شدن بالا آمدن آبهای زیر زمینی کرمان ابهاماتی در خصوص تاثیر این آبها بر آب لوله کشی کرمان و همچنین زیر ساختهای آبی همچون استخرهای سطح شهر مطرح شد که تا کنون جواب قطعی به این ابهامات داده نشده است.

نظارت جدی مراکز بهداشتی بر آب استخرهای استان کرمان، دوره تعویض آب درون استخرها و استفاده از مواد گندزدایی استاندارد در استخرها از مهمترین عوامل بهداشتی در شرایط کنونی است.

این در حالی است که عدم تعویض آب استخرها و استفاده از مواد گندزدایی غیر استاندارد در استخرها نیز از جمله تهدیدهایی است که می تواند سلامت شهروندان را با خطر مواجه کند.

بیش از 3 میلیون جمعیت و 12 استخر فعال

هم اکنون در استان کرمان 25 استخر موجود دارد که از این تعداد 12 استخر فعال هستند و برخی از آنها نیز نیاز به ساماندهی دارند.



محمد صدوقی کارشناس ورزشی در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت استخرهای استان کرمان گفت: بیشتر تمرکز استخرها در شهر کرمان قرار دارد و برخی از شهرستانها فاقد استخر می باشند جدای از اینکه این استخرها استانداد هستند یا خیر.

لزوم بازگشایی استخرهای تعطیل شده کرمان

وی ادامه داد: طی ماههای اخیر شاهد صحبتهایی در خصوص آغاز ساخت مرکز بازیهای آبی در کرمان هستیم و در سیرجان هم یک مرکز در حال فعالیت است که از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار است اما در برخی شهرستانها کلا استخر وجود ندارد.

صدوقی افزود: استخر نشاط قدیمی ترین و بزرگترین استخر کرمان است که یکی از پر ترافیکترین استخرهای کرمان نیز محسوب می شود که به نظر می رسد زیر ساختهای این استخر نیاز به بازنگری جدی دارد.

وی گفت: سایر استخرهای شاخص کرمان برق منطقه ای، بشری، هتل پارس، اشکان، المپیک، استانداری، مروارید، امام خمینی،دانشگاه آزاد و دانشکده تربیت بدنی و هوانیروز و لاله در شهر کرمان هستند.

وی از در حال ساخت بودن چند استخر دیگر در کرمان خبر داد و گفت: همچنین در کرمان استخرهایی همچون استخر موج، صدا و سیما، ذوب آهن و مهمانسرای جهانگردی تعطیل است.

وی گفت: اگر این استخرها راه اندازی شود مشکلات در شهر کرمان کمتر می شود همچنین در  شهرستانهای کهنوج،بردسیر،جیرفت،راور،منوجان و رودبار شاهد ساخت استخر می باشند.

آموزش شنا حلقه مفقوده استخرهای شنای کرمان/ مردم برای تفریح می آیند

صدوقی خواستار درجه بندی استخرها در کرمان شد و گفت: طبعا شهریه استخرها باید بنا به این اولویت بندیها اخذ شود و نظارت جدی هم بر بهداشت این مراکز انجام شود.

وی خواستار توجه بیشتر به بحث آموزش شنا شد و گفت: مردم بیشتر به تفریح در استخرها توجه دارند و یادگیری فن شنا در درجه چندم اهمیت برای مردم است در حالیکه ورزش شنا بسیار ضروری است و یک مهارت برای حفظ حیات می باشد و در اسلام نیز به این ورزش بسیار تاکید شده است.

این کارشناس ورزشی افزود: طی سالهای اخیر نیز بحث آموزش شنا در مدارس مورد توجه قرار گرفت اما متاسفانه این طرح در حد شعار باقی ماند و باید تاثیرات اجرای سطحی این طرح بررسی شود و مشاهده شود که با اجرای این طرح چند نفر فن شنا را یاد گرفته اند.

خطرهای بهداشتی که مراجعه کنندگان به استخرها را تهدید می کند

با وجود تلاشهای صورت گرفته در بخش توسعه زیر ساختهای ورزشهای آبی در کرمان به نظر می رسد باید تلاش بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

زندگی شهرنشینی و کار در محیط های بسته، نیاز مردم به تفریحات سالم و فرح بخش را روز به روز بیشتر می کند و استفاده از استخرهای شنا نیز یکی از تفریحات سالم به شمار می رود دین مبین اسلام نیز بر امر یادگیری شنا تاکید دارد.

با توجه به استفاده افراد مختلف از استخرها، این محیط ها می توانند باعث انتقال بیماری های مختلف از جمله بیماری های پوستی، قارچی، اختلالات روده ای، اسهال و ناراحتی های چشمی و گوشی شود.
لذا کنترل بهداشتی آب استخرهای شنا برای حفظ سلامت شناگران و جلوگیری از انتقال بیماری ها بسیار اهمیت دارد.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی در زمینه نکات و مقررات بهداشتی لازم الاجرا توسط شناگران گفت: شناگران باید قبل از ورود و به هنگام خروج از استخر دوش گرفته و بدن خود را شستشو دهند.



محمدرضا احمدپور افزود: کسانی که دچار بیماری های پوستی، قرمزی چشم، سرماخوردگی، ترشحات گوش و بینی و یا هر گونه بیماری واگیر دار هستند از ورود به استخر خودداری کنند.

این نکات را رعایت کنید

وی ادامه داد: استفاده هر شناگر از مایو، کلاه شنا، بینی بند و حوله اختصاصی ضروری است.

وی تأکید کرد: شناگران پس از دوش گرفتن و قبل از ورود به استخر  باید از داخل حوضچه حاوی مایع ضدعفونی کننده عبور کنند و 15 ثانیه در آن توقف داشته باشند.

احمد پور گفت: افراد باید پیش از ورود به استخر اجابت مزاج کرده و مثانه خود را خالی کنند و حداقل دو ساعت قبل از شنا غذا نخورند.

وی به مواردی که باید  مدیران و مسئولان استخرهای شنا کنترل و اجرا نمایند اشاره کرد  و گفت: مسئولان استخرهای شنا باید شناگران را از نظر سرماخوردگی، جوش، بثورات پوستی و غیره معاینه ظاهری کنند.

احمدپور ادامه داد: خودداری از پذیرش مراجعان بیش از حد ظرفیت استخر نیز از وظایف مسئولان استخرهاست.

وی گفت: نظافت و گندزدایی اطراف محوطه، رختکن، دوش ها و سرویس های بهداشتی و نصب تابلوها، علائم هشدار و اخطار و پیام های بهداشتی در محوطه استخر نیز الزامی است.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی تأکید کرد: حضور نجات غریق با امکانات کمک های اولیه و وسایل نجات غریق از ملزومات استخرهای شناست./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.