سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«بازگشت» برای سومین مرتبه بازگشت

بازگشت و یا به تعبیر عربی آن «رجعت» از معارف و اعتقادات ارزشمند شيعی است که معصومين (عليهم السلام) در موارد متعددي با اشاره به آن، سعی کرده‌اند ویژگی‌های شیعیان مخلص خود را تبیین کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بازگشت و یا به تعبیر عربی آن «رجعت» از معارف و اعتقادات ارزشمند شيعی است که معصومين (عليهم السلام) در موارد متعددي با اشاره به آن، سعی کرده‌اند ویژگی‌های شیعیان مخلص خود را تبیین کنند. گرچه کمتر عالم شيعي را مي‌توان يافت که در لزوم و اثبات رجعت بحث نکرده باشد؛ اما در سال‌هاي اخير کمتر به اين موضوع پرداخته شده و اين مهم از دسترس شيعيان – به ويژه فارسي زبانان – به دور مانده است.
کتاب بازگشت اثر سید مجتبی حسینی را نیز باید تلاشی برای بازنویسی و یادآوری این اندیشه مهم برای جامعه امروز به شمار آورد. کتابی که انتشارات کتاب نیستان همزمان با ایام نیمه شعبان سال جاری قمری، برای سومین نوبت آن را با شمارگان 1200 نسخه منتشر کرده است.
کتاب «بازگشت» که در نه مجلس (نه فصل) منتشر شده است حاصل بیش از یک دهه سخنرانی سید مجتبی حسینی در این زمینه است که ویژگی منحصر به فرد متن آن، بهره‌مندی به جا و صحیح راوی آنها از قرآن کریم و تفسیر و تحلیل آن برای بیان مقصود خود است.
حسینی در این کتاب و در بخش نخست به تعریف واژه رجعت و بهره‌مندی باورهای دینی مختلف از آن پرداخته است.
روای در بخش دوم از کتاب نیز آيات قرآني مرتبط با موضوع را به طور مشخص مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار داده است که بخش زیبایی از آن به تفسیر آیه رجعت و حدیث جابر و نیز یاران سید الشهدا (ع) در بحث رجعت اختصاص دارد.
 حسینی در فصل سوم کتاب از منظر علوم جديد به ويژه روان‌شناسي و جامعه‌شناسي به مقوله ثواب و عقاب نگاه انداخته است و به ريشه‌يابي ضرورت رجعت مي‌پردازد؛ روایت امام صادق(ع) از موضوع رجعت از مهمترین موضوعات مطرح شده در این بخش از کتاب است.
نويسنده در مجلس (فصول) چهارم و پنجم بار دیگر به سراغ آياتي از قرآن کريم رفته است که به موضوع رجعت مربوط مي‌شود. تفاسیر حسینی در این دو فصل از این آیات و بهره‌مندی از احادیث روایت شده از امام علی(ع) به همراه روایاتي از پیامبر اکرم(ص) و امام محمد باقر(ع) نیز زینت آرای این فصل از این کتاب است.
 در مجلس ششم از این کتاب به ويژگي‌هاي اهل رجعت (کساني که در زمان رجعت به دنيا باز مي‌گردند) پرداخته مي‌شود. سه مجلس بعدي نيز به رابطه رجعت، قيامت و شهادت مي‌پردازد و در آن مباحثی مانند پاسخ امام رضا (ع) به مامون در باب رجعت و اشتباه مفسرین در تفسیر آیات مربوط به موضوع بازگشت و نیز ارتباط ظهور امام عصر (عج) با مسئله رجعت مطرح شده است.
فصل پايانی این اثر نیز، دعوتي است از خوانندگان براي «رجعتي شدن» است تا خود شاهد اين واقعه بزرگ و ديدني شوند.
در بخشی از این فصل از کتاب می‌خوانیم: ممکن است کسی بپرسد اگر یک زمانی از عمرش گناهی کرده باشد، رجعت او  چه می‌شود؟ کیست که گناه نکرده باشد. مهم این است که دیگر گناه نکنیم. در پس پرده گناهان، شما چشمتان را به رجعت بیندازید. سالم باید زندگی کنیم. ممکن است این سالم زندگی کردن، دنیای خیلی راحتی هم نداشته باشد. اما باید سالم زندگی کرد. باید خون دل بخورید، باید گناه نکنید، اگر گناهی از شما سر زد، بلافاصله استغفار کنید. ما که نباید پا در باتلاق گناه بگذاریم. بالاخره حال و هوای اطرافتان را حال و هوای رجعتی بکنید. نگاهی به خودتان بکنيد، ببینید این دست و پا و چشم و گوش لیاقت رجعت دارند؟ آیا این دست من، شایستگی دارد که در رجعت، در دست ابی‌عبدالله (ع) قرار بگیرد؟ نمی‌دانم...
مهندس سيد مجتبي حسيني، متولد سال ۱۳۳۸ ه.ش، تحصيلات حوزوي خود را از سال دوم راهنمائي آغاز کرد و در سن سي‌سالگي به درجه اجتهاد رسيد. وي همچنين به‌طور هم‌زمان كارشناسي مهندسي راه و ساختمان از دانشگاه تهران، و پس از آن كارشناسي‌ارشد معماري و كارشناسي‌ارشد فلسفه علم را نيز به پرونده علمي خود افزود. از اين مهندس اسلام‌شناس تاكنون بيش از بيست تأليف در حوزه دين‌پژوهي و بيش از هزار ساعت سخنراني منتشر شده است.
از دیگر آثار او می‌توان به با حسين تا مهدي (ع)، مقامات اولياء جلد 1و 2، مرگ، نگاه به زن، در ولايت مهدي (عج)، شكوفايي شخصيت و روش‌هاي آن، انسان در پويه تاريخ، معرفت و محبت (پويش پيامبر ۱)، خلقت تا بعثت (پويش پيامبر ۲)، بعثت تا رحلت (پويش پيامبر ۳)، معراج (پويش پيامبر ۴)، وحي، تجربه نبوي و خاتميت (پويش پيامبر ۵)، حضرت سكينه (س)، اسطوره ادب و عرفان و موعود غدير اشاره کرد.
انتشارات کتاب نیستان چاپ سوم از کتاب «بازگشت» را در 156 صفحه و با قیمت 9000 تومان منتشر کرده است./ي2
برچسب ها: کتاب ، بازگشت ، حسینی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.