سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارنامه درخشان ایران در نشست کمیته‌ی میراث جهانی؛

منظر فرهنگی بم از فهرست میراث در خطر خارج شد/"منظر فرهنگی میمند"، جواهری که ميراث جهان مي شود

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: منظر فرهنگی بم از فهرست میراث درخطر خارج و مجدد به فهرست عادی میراث جهانی پيوست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدشریف ملک زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به برگزاري نشست کميته ثبت ميراث جهاني، گفت: در جریان نشست کمیته‌ی میراث جهانی، موفقیت‌های چشم‌گیری با تلاش مستمر هیت اعزامی کشورمان حاصل شد.

وي با تاکيد بر تصویب گزارش های ادواری پایگاه‌های میراث جهانی پاسارگاد و تخت سلیمان، اظهار داشت: گزارش های مذکور حاوی اطلاعات تفصيلي در خصوص اقدامات حفاظتی، مرمتی و  همچنين شرح اجرای پلان مدیریتی مصوب این پایگاه‌ها بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خروج منظر فرهنگی بم از فهرست میراث درخطر و ثبت مجدد آن در فهرست میراث جهانی را از جمله دستاورد نشست کامبوج دانست و خاطر نشان کرد: این تصمیم حاصل چندين سال پيگيري متخصصان کشورمان در حوزه‌ی مرمت و حفاظت و احیای این منظر فرهنگی ارزشمند جهانی است.

**"کاخ گلستان" ثبت جهاني شد

ملک زاده با اشاره به دو پرونده‌ی جدید کشورمان که برای ثبت جهانی در سال 2013 نامزد شده بودند، گفت: پس از بحث و تبادل نظر مجموعه‌ی تاریخی، فرهنگی "کاخ گلستان"، با اجماع کلیه‌ی اعضا، و بدون هیچ مخالفتی، ثبت جهانی شد.

وی افزود: پيش از اين، پرونده‌ی باغ ایرانی با 9 مصداق و پرونده‌ی کلیساهای ارامنه‌ی ایران، با 3 مصداق، به‌عنوان دو پرونده‌ی زنجیره‌ای، به ثبت رسیده بودند، که حاصل آن بیست‌ و شش اثر ثبتي در کارنامه‌ی کشورمان در حوزه‌ی میراث جهانی است.

**"منظر فرهنگی میمند"،جواهری که در میراث جهاني ثبت خواهد شد

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه "منظر فرهنگی میمند" پرونده‌ی دیگر کشورمان بود که در جریان نشست کامبوج مطرح شد، تصریح کرد: اعضای کمیته‌ی میراث جهانی، این منظر را حاوی ارزش برجسته‌ی جهانی معرفی و عده‌ای آن «جواهری در عرصه‌ی میراث جهانی» دانستند.

وي خاطرنشان کرد: تبادل‌نظر پیرامون این پرونده در نهایت به تایید ارزش  جهانی آن رسيد و که با تکميل اطلاعات ظرف دو ماه آینده،‌ در نهايت اين پرونده در جریان اجلاس آتی ثبت مي شود .

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصريح کرد: پرونده ثبت منظر فرهنگي ميمند بر سهمیه‌ی ثبتی کشورمان برای سال 2014 تاثير گذار نخواهد بود.

شايان ذکر است؛ ایکوموس، ارگان ارزیاب پرونده‌های ثبتی مرکز میراث جهانی، غنای محتوایی پرونده‌های ایران را با تکیه بر پرونده‌ی منظر فرهنگی میمند ستوده و توانایی آن را در گشودن چشم‌اندازی جدید در حوزه‌ی منظر فرهنگی، با معرفی «منظر فرهنگی کویری» متذکر شد.

سي و هفتمين نشست کميته ميراث جهاني سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي ملل متحد (يونسکو) که از 26 خردادماه 92 در شهر «پنوم پن» کامبوج آغاز به کار کرده و تا 6  تير ماه 92 ادامه دارد.
برچسب ها: ثبت ، میراث ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.