سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی بر جایگاه و اهمیت مناجات شعبانیه

مناجات شعبانیه یکی از دعاهای بسیار مهم وارد شده درماه شعبان است که دارای مضامین عالی است و از سوی بزرگان دین برای قرائت و تأمل در محتوای آن سفارش بسیار شده است.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، در مناجات شعبانیه درسهای فراوانی برای صاحب نظران و اندیشمندان وجود دارد و این حقیقت دارد که امامان معصوم (ع) مادر قالب اینچنین دعاهایی والاترین معارف دینی را به شیعیانشان تعلیم کرده اند.  
در قسمت اول این دعا، ذکر صلوات ، درخواست از خداوند برای شنیدن و توجه به دعا ، گریز از غیر خدا و پناه به خدا، تضرع، زاری واظهار نیاز به پیشگاه پروردگار ، امید به لطف الهی مطرح شده است.  
امام (ره) درباره مناجات شعبانیه فرمودند: این مناجات شعبانیه برای این است که شما را همه را مهیا کند برای ضیافة الله ، ما امروز درماه شریف شعبان واقع هستیم و مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیم ترین معارف الهی و از بزرگترین اموری است که آنهایی که اهلش هستند می توانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند.  
اگر نبود در ادعیه الا دعای مناجات شعبانیه، کافی بود برای اینکه امامان ما امامان بحقند آنهایی که این دعا را انشاء کردند و تعقیب کردند.  
تمام این مسائلی که عرفا در طول کتابهای طولانی خودشان یا خودشان می گویند در چند کلمه مناجات شعبانیه هست، بلکه عرفای اسلام از همین ادعیه و از همین دعاهایی که در اسلام وارد شده از اینها استفاده کرده اند.  
منبع: (صحیفه امام «ره») /ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.