سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال رسرچ ؛

انتخابات ايران به وضوح مردمي‌تر و دمکراتیک تر از انتخابات آمريکا و اسرائيل است

پايگاه خبري_ تحليلي گلوبال ريسرچ، با انتشار گزارشي در مورد انتخابات رياست جمهوري ايران، آن را دمکراتيک‌تر از انتخابات آمريکا و اسرائيل دانست .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "گلوبال ريسرچ"؛ در اين گزارش تحليلي که به قلم استفان لندمن، تحليل‌گر و نويسنده آمريکايي تحت عنوان "حسن روحاني: رئيس جمهور منتخب" نوشته شده، نويسنده روند انتخابات رياست جمهوري در ايران را با انتخابات موجود در ايالات‌متحده و اسرائيل مقايسه کرده و انتخابات کشورمان را مردمي‌تر و دمکراتيک‌تر از آنها دانسته است.
او در عين‌حال به چالش‌هاي پيش‌روي دکتر حسن روحاني نيز اشاره کرده و ازقضا واشنگتن و تل‌‌آويو را که سياست‌هاي خصمانه‌اي در قبال ملت و دولت ايران دارند، دو چالش مهم رئيس‌جمهور منتخب برشمرده است.
در ابتداي اين گزارش آمده است؛  روحاني با کسب 50.7 درصد پیروز شد ، او با قاطعيت پيروز شد!
نويسنده سپس نقبي به تاريخ معاصر ايران زده و به تاريخ تدوين قانون اساسي و پذيرش آن از سوي مردم که از طريق يک همه‌پرسي انجام شد، اشاره کرده است.
در ادامه گزارش، به بندها و فصولي از قانون اساسي از جمله فصل 9 که در خصوص مسئله رياست جمهوري و مسئوليت‌هاي رئيس جمهور است، اشاره شده است و شرايط رئيس جمهور نام برده شده است و پس از آن به تشريح وظايف رئيس جمهور پرداخته است.
پس از اين مقدمه، گزارش به يازدهمين انتخابات رياست جمهوري که 24 خرداد برگزار شد، پرداخته و نوشته است؛ حسن روحاني روز سوم اوت (12 مرداد) کار خود را آغاز خواهد کرد. او هفتمين رئيس جمهور ايران است. او با چالش هاي بزرگي مواجه است که در زير مي‌آيد:
به نظر نمی رسد که در سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران تغییری ایجاد شده باشد که این خود یکی از مسائلی است که دولت دکتر روحانی مد نظر خواهد داشت .  واشنگتن از تهران اطاعت و سرسپردگي مي‌خواهد. در حالیکه دولت‌هاي مستقلی چون ایران  از سوي واشنگتن تحمل نمي‌شوند. 
 نويسنده ، در این گزارش پيام کاخ‌سفيد به مناسبت پيروزي دکتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران را درج کرده است که در بخش‌هايي از آن آمده است؛
"ما به راي مردم ايران احترام مي‌گذاريم و به آنها براي مشارکت در فرآيند سياسي کشورشان تبريک مي‌گوييم. ايالات‌متحده همچنان آماده است با ايران تعامل مستقيم داشته باشد تا به راه‌حل ديپلماتيکي در مورد برنامه هسته‌اي ايران  دست يابد".
در ادامه این گزارش آمده است :  انتخابات ايران، باز، آزاد و منصفانه است. اين انتخابات فرآيند ساختگي آمريکا را شرمسار مي‌کند. ايراني‌ها خود تصمیم گیرنده آینده کشورشان هستند .
به انتخاب آنها احترام گذاشته مي‌شود. منافع پولي هيچ جايگاهي ندارند. رسانه‌هاي ايران اطلاعاتي را که مردم نياز دارند، به آنها مي‌دهند، آنها اين کار را بسيار مسئولانه انجام مي دهند، در حاليکه رسانه‌هاي آمريکا در خدمت شرکت‌هاي بزرگ و منافع امپرياليستي است. در آمریکا اخبار غلط جايگزين اخبار درست و کاملا شفاف مي‌شود. ايرانيان با حضور پرشور و گسترده هیچگاه اجازه نمی دهند که استقلالشان زیر سوال برود .
واشنگتن خواهان اطاعت و سرسپردگي است، اين روش آمريکا است. اين کشور صلح جهاني و بشريت را تهديد مي‌کند. 
اسرائيل هم تفاوتي با آمريکا ندارد ، این رژیم نیز مانند آمریکا صلح جهاني را تهديد مي‌کند. اسرائيل همانطور که پيش‌بيني مي‌شد واکنش خصمانه ای به انتخابات مردمی ایران نشان داد.
نتانياهو نوعا فردي تندرو و بي‌اخلاق است. او به سران غربي اصرار دارد که فشارهاي بي‌‌رحمانه عليه ايران را حفظ کنند. او مدعی شده است ؛ "ما خودمان را به حماقت نخواهيم زد ، جامعه بين‌الملل نبايد خوشبين شود و فشار بر ايران را تضعيف کند. هرچه فشار بر ايران بيشتر باشد، شانس توقف برنامه هسته‌اي ايران بيشتر خواهد شد. ".
پيام نتانياهو هيچ ابهامي ندارد. تروريسم دولتي سياست رسمي اسرائيل است. فرآيند انتخاباتي اسرائيل مشروعيت را به سخره مي‌گيرد. راي‌دهندگان حق انتخاب اندکي دارند و سياست‌ها افراطي گرايانه است.
فريبکاري و رياکاري جايگزين دمکراسي است. اعراب اسرائيل فقط به ظاهر راي دارند، آنها اگر انتخاب شوند هيچ‌گاه قدرت تصميم‌سازي ندارند. دولت فعلي اسرائيل،‌ تندروترين دولت تاريخ اين رژيم است.احزاب حاکم این رژیم از جنگ و تجاوز، اشغال وحشيانه، جنگ عليه بشريت، گسترش شهرک‌سازي و خشونت حمايت مي‌کنند. فلسطينيان و اعراب بيشترين رنج را متحمل مي‌شوند. 
در انتخابات رياست جمهوري ایران ، ساعات راي‌گيري 5 ساعت تمديد شد تا همه کساني که قصد راي‌دادن داشتند، بتوانند مشارکت کنند.
آمريکا چنين احترامي را به مردم نشان نمي‌دهد. فرآيند الکترال آن مشروعيت را به مسخره گرفته است. ايرانيان آزادانه راي مي‌دهند، اراده و خواست آنها محترم است.
آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم ایران گفت: "پيام ملت ایران مقاومت در برابر صدها توطئه سياسي، امنيتي و اقتصادي است . برنده واقعي انتخابات ملت بزرگ ايران هستند و ایرانیان با حضور پرشور خود حماسه سیاسی عظیمی را رقم زدند . 
لندمن در پايان نوشته است؛ روحاني ديپلماسي، سياست و دانش را با هم ترکيب کرده است.  رئیس جمهور منتخب ایران از دانش بالایی برخوردار است و کتابهاي بسياري به زبانهاي فارسي، عربي و انگليسي نوشته است.








تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.