سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

بیماری هزار چهره چه نوع بیماری است؟

مسئول بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه،اصلی ترین راه پیشگیری از تب مالت را مصرف لبنیات سالم و پاستوریزه عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر حسین بیگلری گفت: این بیماری توسط میکروب "بروسلا" انتقال یافته که به همین علت نام دیگر این بیماری "بروسلوز" می باشد.

وی اظهار داشت: این بیماری همچنین به دلیل داشتن طیف وسیعی از علائم به "بیماری هزار چهره" نیز معروف شده است.

بیگلری اصلی ترین راه انتقال این بیماری را مصرف فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه به خصوص شیر و پنیر غیر بهداشتی عنوان کرد و افزود: تماس مستقیم و بدون محافظت با بافت ها و ترشحات دام آلوده و تنفس کردن عامل بیماری از طریق انتقال فضولات حیوان در هوای سربسته آغول و اسطبل ها نیز از جمله راه های دیگر انتقال این بیماری می باشد.

به گفته بیگلری این بیماری از طریق انسان به انسان قابل انتقال نبوده و تنها راه انتقال آن از طریق دام و ترشحات آلوده می باشد.

بیگلری دوره نهفتگی بیماری تب مالت را به دنبال ورود میکروب این بیماری به داخل بدن انسان بین چند هفته تا چند ماه متغیر دانست و افزود: بعد از این مدت علائمی همچون تب و لرز مواج با دوره های نامنظم، خستگی و درد مزمن مفاصل، کمردرد وبی حالی ظاهر می شود که در نهایت منجر به از کارافتادگی فرد می شود.

به گفته این مقام مسئول در موارد بسیار کمی چنانچه میکروب این بیماری دریچه قلب و یا مغز را درگیر کرده باشد می تواند منجر به مرگ افراد شود.

وی بیشترین آسیب این بیماری را ضربه به اقتصاد خانواده عنوان کرد و افزود: از آنجا که این بیماری در نهایت منجر به از کارافتادگی افراد می شود می تواند علاوه برمخاطرات بهداشتی و از بین بردن سلامتی، ضربه اقتصادی همبه خانواده ها وارد کند.

به گفته بیگلری بیشترین تعداد مبتلایان به این بیماری در سنین 20 تا 30 سال و از بین مردان هستند و بیشترین موارد آن در روستاها که بیشتر در معرض برخورد با دام هستند، مشاهده شده است.

این مقام مسئول راه تشخیص بیماری تب مالت را انجام آزمایش اختصاصی خون که به عنوان تست "رایت” معروف است، عنوان کرد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، بیماری ، تب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.