سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشت مواد و تشعشعات راديواکتيو از محل دفن زباله‌هاي هسته اي آمریکا/ تاکنون يک ميليون گالن مواد هسته اي از مخازن اين سايت به بيرون نشت کرده

خبرنگار شبکه سي بي اس آمريکا گفت نشت مواد و تشعشعات راديواکتيو از محل دفن زباله هاي هسته اي در منطقه هانفورد در ايالت واشنگتن در شمال غرب آمريکا همچنان ادامه دارد و تاکنون يک ميليون گالن مواد هسته اي در طول سال ها از مخازن اين سايت به بيرون نشت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، شبکه سي بي اس آمريکا اعلام کرد، مشکلات در آلوده‌ترين محل دفن زباله‌هاي هسته‌اي و شيميايي در آمريکا ممکن است بدتر از آن باشد که ما قبلاً از آن آگاه بوده‌ايم.  ما پيش از اين نيز درباره نشت مواد راديو اکتيو از مخازن زباله‌هاي هسته‌اي در اين سايت برايتان گزارش داده بوديم، اما اخيراً وزارت انرژي آمريکا گزارشي داده مبني بر اين که نشت ديگري از يکي از مخازني که حاوي راديواکتيوترين مواد هسته‌اي در همين تأسيسات است، کشف شده است. 

بن تريسي، خبرنگار اين  شبکه گفت، يک منبع  تصاويري را به شبکه سي بي اس نيوز داده که به وضوح نشان دهنده نشت مواد راديواکتيو از محل دفن زباله‌هاي هسته‌اي در سايت هانفورد، به محيط زيست است.  بسياري از مخازنِ دو جداره در اين سايت وجود دارند که در اکثر آنان مواد راديواکتيو از مخزن اصلي به جدار امنيتيِ ميان مخزن داخلي و پوشش بيروني، نشت کرده بوده، اما اکنون مواد راديو اکتيو از اين جدار امنيتي نيز خارج شده و به زمين نشت کرده است. اين نشت‌هاي خطرناک هنوز هم ادامه دارد. آب باراني که در اطراف مخازنِ نشت‌کننده جمع شده، به مواد و پرتوهاي راديواکتيو آلوده شده است. 

تام کارپنتر، رييس گروه ديده‌بان محيط زيست که نشت مواد راديواکتيو را از محل دفن زباله‌هاي هسته‌ايِ هانفورد مدت‌هاست تحت نظر داشته گفت، بسياري از مخازن در اين سايت وجود دارد که اصولاً دو جداره نيست و اين مخازن، سال‌ها است مواد هسته‌اي را به محيط زيست نشت مي داده‌اند. وي افزود، يک سوم از کل مخازن زباله‌هاي هسته‌اي در اين سايت کاملاً پر شده که شامل شصت و هفت الي شصت و هشت مخزن مي‌شود. کارپنتر تأکيد کرد، تا کنون از اين مخازنِ پر شده، يک ميليون گالن مواد راديو اکتيو نشت کرده و بيش از اين نيز در آينده نشت خواهد کرد. 

خبرنگار سي بي اس افزود، اکثرِ يکصد و هفتاد و هفت مخزن در سايت هانفورد (که زمينش به سرخپوستان آمريکايي تعلق داشته) در دهه چهل ميلادي، يعني حدود هفتاد سال پيش، ساخته شده است. براي اولين بار، يک تن زباله‌ي هسته‌اي از پروژه منهتن (که مسئول ساخت بمب‌هاي اتمي که روي ژاپن انداخته شد، بود) به مخازن اين سايت فرستاده شد. 

هم اکنون بالغ بر پنجاه و شش ميليون گالن زباله‌هاي هسته‌اي و شيميايي در سايت هانفورد نگهداري مي شود. در زمستان گذشته، مهندسان، شش موردِ جديد از نشت مواد راديواکتيو از مخازن زير زميني در اين سايت کشف کردند. 

وزارت انرژي آمريکا که مديريت سايت هانفورد را برعهده دارد، در نظر دارد اين سايت را پاکسازي کند. وزارت انرژي آمريکا قصد دارد مواد راديواکتيو را از مخازن اين سايت به بيرون پمپ کند، سپس اين مواد را با شيشه‌ي مايع مخلوط و در مخازن کوچکتر فولادي ذخيره سازي کند. شيشه‌ي مايع، متعاقباً منجمد مي‌شود و احتمال نشت مواد راديو اکتيو را به محيط زيست از مخازن فولاديِ ياد شده، کاهش مي‌دهد. 

با وجود اين ، طبق برنامه وزارت انرژي آمريکا، قرار نيست مخزن اِي واي 102 (AY-102) که بدترين مواد راديو اکتيو را در اين سايت در خود ذخيره کرده و کماکان نشت مواد هسته‌اي از آن ادامه ‌دارد، تا سال 2019 ميلادي پاکسازي شود. از اين رو،  تا شش سال ديگر که زباله‌هاي هسته‌اي از اين مخزن تخليه نشود و ضمن مخلوط شدن با شيشه مايع، به مخازن فولاديِ ياد شده منتقل نشود، روند نشت مواد هسته‌اي از آن همچنان ادامه خواهد يافت. 
جي اينزلي، فرماندار ايالت واشنگتن در اين خصوص گفت، روند پاکسازيِ اين سايت خطرناک بايد به مراتب تسريع شود. وي افزود، اين مسئوليتي ملي (نه ايالتي) و معضلي ملي است. اينزلي تأکيد کرد، اکنون زمان آن فرارسيده که دولت فدرال آمريکا دست بالا زند و حقيقتاً به وظيفه خود در اين رابطه عمل کند. 

بن تريسي در خاتمه افزود، احساسِ شرايط فوق‌العاده از سوي فرماندار ايالت واشنگتن به اين علت است که قبلاً تصور مي‌شد، دو جداره کردن مخازن حاوي زباله‌هاي هسته‌اي، راه حلي مناسب براي جلوگيري از نشت مواد راديواکتيو به محيط زيست باشد، اما اکنون مشخص شده که اين مخازن دو جداره نيز کاملاً مانع نشت اين مواد خطرناک به بيرون نمي‌شوند. 

از اينرو اکنون نياز مبرم و فوري احساس مي‌شود که ميليون‌ها گالن زباله هسته‌ايِ ذخيره شده در مخازنِ اين سايتِ قديمي را بايد به سرعت تخليه کرد تا ديگر به خاک و آب‌هاي زيرزميني نشت نکند، اما مشکل اصلي اين است که در حال حاضر، هيچ جايي (در آمريکا) وجود ندارد که بتوان اين زباله‌هاي هسته‌اي را به آن منتقل کرد. 




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.