سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

تعريض به بهای تعرض!

دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي ايذه گفت: قلعه مدرسه ايذه در معرض خطر حتمي قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، فرامرز خوشاب اظهار كرد: قلعه مدرسه يك محوطه تاريخي در ايذه است كه قدمت آن به 700 سال پيش بازمي‌گردد.

 

او افزود: اين بناي تاريخي زماني مكان حكمراني اتابكان لر بوده است. همچنين در سفرنامه ابن بطوطه آمده كه وي دو شب در اين منطقه ساكن بوده است و وصف كاملي از اوضاع دربار آن موقع را در سفرنامه خود از اين منطقه آورده است.

 

وي گفت: متأسفانه در حال حاضر تعريض جاده در كنار اين قلعه موجب تعرض به حريم اين بنا شده و بخش زيادي از نخاله‌هاي جاده را دقيقاً در حريم درجه يك اين بنا ريخته‌اند.

 

خوشاب توضيح داد: متأسفانه سازمان ميراث فرهنگي استان خوزستان اين بنا را به امان خدا رها كرده و هيچ گونه اقدامي در زمينه حفظ اين بنا انجام نداده است.

 

اين دوستدار ميراث فرهنگي بيان كرد: هيچ‌ گونه تابلو يا اطلاعيه‌اي مبني بر اين كه اين مكان باستاني و تاريخي است در آن جا نصب نشده تا سازمان‌ها و اداراتي كه وارد اين منطقه مي‌شوند از وجود اين گونه مكان‌ها آگاه شوند.

 

او تاكيد كرد: وضعيت هم‌اكنون اين بنا بسيار نگران كننده است و اگر اين روند همين گونه ادامه پيدا كند در آينده نزديك بايد منتظر بيل‌هاي مكانيكي و لودر باشيم كه اين بنا را براي هميشه از بين ببرند.

 

خوشاب ادامه داد: اين بنا بر اثر نزولات جوي و نبود هر گونه عمليات كاوش و حفظ و احيا دچار آسيب‌هايي شده و نياز به مرمت دارد اما ميراث فرهنگي آن را رها كرده است. اين در حالي است كه اين بنا يكي از مهمترين آثار دوران اسلامي در منطقه خوزستان و ايران است./س

 
برچسب ها: تعریض ، تعرض
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.