سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

45 درصد جابه جایی مسافر کشور از طریق شبکه ی ریلی، به خراسان رضوی اختصاص دارد

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به جایگاه ترانزیتی استان و قرار گرفتن در تقاطع راه های شریانی غرب به شرق و شمال به جنوب، تامین زیرساخت های حمل و نقل موضوعی ست که در دولت های نهم و دهم به آن توجه ویژه ای شده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد حسین فروزان مهر در مراسم بهره برداری از پروژه های وزارت راه و شهرسازی در استان افزود: سهم خراسان رضوی از تولید ناخالص ملی پنج درصد است با رقمی معادل 23 هزار میلیارد تومان که 68 درصد آن ، از طریق بخش خدمات، شامل حوزه هایی چون گردشگری، زیارت و حمل و نقل، تامین می شود.

فروزان مهر با بیان اینکه حدود 20 هزار کیلومتر میزان راه های استان اعم از آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی ، فرعی و روستایی است گفت : خراسان رضوی با داشتن بالغ بر 32 هزار کیلومتر راه همسنگ شهری و روستایی از چهار محور دارای ترافیک ترانزیتی بوده و سالانه بالغ بر 30 میلیون مسافر را در مرکز استان پذیرا می باشد.

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: 14 هزار کیلومتر از راه های استان مربوط به راه روستایی ست، که 91 درصد روستاهای بالای 50 خانوار و 88 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از راه روستایی بهره مند می باشند.

وی اظهار داشت: 44 پایانه شامل چهار پایانه مرزی، یک پایانه حمل بار و 39 پایانه مسافربری در استان مبادرت به حمل و نقل مسافر، بار و ترانزیت کالا می کنند.

فروزان مهر با اشاره به اینکه فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به لحاظ حجم تردد و جایگاه دومین فرودگاه کشور به شمار می رود از افزایش13 درصدی حجم تردد مسافر طی سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن خبر داد.

استاندار خراسان رضوی افزود: سال گذشته بیش از هفت میلیون مسافر از طریق فرودگاه مشهد جابه جا شده اند که یک پنجم آن را مسافران خارجی تشکیل داده بودند.

وی گفت: به مدد بهره برداری از طرح های توسعه ای، روزانه بین 160 تا 210 پرواز در فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد صورت گرفته و 17 هزار مسافر جا به جا می شوند.

فروزان مهر تصریح کرد: بهره برداری از پارکینگ هواپیما در فرودگاه مشهد با حجم عملیات 107هزار متر مربع و هزینه ای بالغ بر 19میلیارد تومان مشکل استقرار هواپیما برای شرکت های متقاضی در مشهد را مرتفع نمود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه با اجرای این پروژه ظرفیت پارکینگ از 17 فروند هواپیما به 37 افزایش یافت، گفت: مساحت ترمینال پروازهای داخلی نیز از 20 هزار متر مربع به 36 هزار متر مربع افزایش یافته که برای بهره برداری از آن اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان هزینه شده است.

استاندار خراسان رضوی به ظرفیت حمل و نقل ریلی استان نیز اشاره کرد و گفت: هزار و 400 کیلومتر راه ریلی معادل 14 درصد از شبکه ریلی کشور از آن خراسان رضوی ست که با بهره گیری از این ظرفیت 45 درصد جابه جایی مسافر کشور از طریق شبکه ی ریلی، معادل بیش از 13 میلیون نفر صورت می گیرد.

وی افزود: 45 درصد سهم جا به جایی شبکه ریلی کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد که در ایام خاص به 50 درصد نیز می رسد

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اتصال شبکه ی ریلی کشور به کشورهای CIS از طریق مرز ریلی سرخس، می توان با ایجاد کریدورهای ترانزیتی ریلی سرخس- بندر عباس و سرخس- رازی سهم قابل توجهی از ترانزیت خارجی را به خود اختصاص دهیم .

فروزان مهر در پایان خواستار اجرایی شدن پروژه های خط آهن مشهد-گرگان، مشهد-چابهار، قطار پرسرعت مشهد-تهران و برقی کردن قطار این محور شد.

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی نیز دراین مراسم گفت: با توجه به تردد تعداد قابل توجه زایران و گردشگران در خراسان رضوی، تامین زیرساخت های حمل و نقل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: ارتباطات، محور توسعه است و تامین آن، برای تسریع بیش از پیش در روند پیشرفت کشور ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس اهداف سند چشم انداز در افق 1404، مشهد میزبان بیش از 40 میلیون زائر خواهد بود از این رو فراهم کردن زیرساخت های لازم برای خدمت رسانی به این خیل کثیر به ویژه در حوزه ی تامین راه های دسترسی دارای اولویت بالایی است.

نیکزاد با اشاره به اجرای طرح های متعدد در بخش های مختلف جاده ای، ریلی و هوایی در خراسان رضوی گفت: از سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقه مند به مشارکت در این حوزه، حمایت می کنیم.

گفتنی ست در این مراسم تعدادی از معاونان وزیر، نمایندگان مجلس، مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور و برخی از مدیران استانی حضور داشتند./س


برچسب ها: استاندار ، خراسان ، رضوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.