سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

مزاياي درمان ارتودنسي و ارتوپدي فک و صورت در دوره رشد

ارتودنسي علمي است که ناهنجاري هاي رشدي فک و صورت اجزاي آن را به سمت طبيعي بودن، هدايت مي کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، بديهي است که اين پروسه، خود زيبايي و هارموني بيشتر از اجزاي صورترا به دنبال خواهد داشت. استفاده از درمانهاي ارتودنسي جهت اصلاح ناهنجاري هاي اسکلتي صورتو تغيير مسير رشد «growth modification» طي دوره ي رشد در بسياري از موارد باعث مي شود که در آينده اين افراد به بسياري از اعمال ترکيبي ارتودنسي-جراحي فک و صورتنياز نداشته يا حداقل در صورتنياز، از پيچيدگي ها و مشکلات درماني شان به نحو چشمگيري کاسته شود.

علت (اتيولوژي) اصلي و مادر، در ايجاد ناهنجاري هاي اسکلتي فک و صورت، عوامل ارثي و ژنتيکي است ولي بايد خاطرنشان کرد؛ عوامل محيطي مثل ضربه (تروما)، تغييرات داخل و خارج رحمي، مواد شيميايي (داروها و...) اشعه، زود از دست رفتن دندان هاي شيري يا عادات غلط مانند تنفس دهاني، مکيدن انگشت و... از علل ايجاد درصدي از مشکلات ارتودنسي هستند.

بايد اشاره کرد که براي شروع درمانهاي ارتودنسي سن معيني به طور ثابت و مشخص وجود ندارد و شروع درمانبيماران، بسته به نوع مشکل شان طبقه بندي مي شود به طوري که در بعضي موارد مانند شکاف کام و لب، کودک از بدو تولد بايد تحت درمانهاي ارتودنسي قرار گيرد و در بعضي موارد مانند جلوزدگي يا کوچکي شديد فک پايين به همراه مشکلات تنفسي، به محض مشاهده و امکان همکاري کودک درمانبايد شروع شود.

در مورد سرعت و زمان درمانارتودنسي، معمولاً در مواردي که شخص مشکلات خيلي شديدي نداشته باشد، درمانهاي ارتوپدي فک و صورتاز يک و نيم تا دو سال قبل از جهش رشدي (بلوغ) آغاز شده و سپس با درمانهاي تکميلي ارتودنسي (حرکات دنداني) تا قبل از پايان جهش رشدي يا همزمان با آن به پايان مي رسد.سرعت حرکت دندان ها در حالت عادي معمولاً حدود يک ميلي متر در ماه است که اين امر در افراد جوان تر، اندکي سريع تر از افراد مسن است.درمانهاي حرکت دنداني محدوديت سني نداشته و در هر سني قابل انجام و شرط آن، وجود بافت هاي سالم دندان و بافت هاي نگه دارنده اطراف آن (پريود ونشيم)است. بنابراين محدوديت سني در درمانحرکات دنداني ارتودنسي وجود ندارد.

همکاري(cooperation)بيمار ضمن درمانهاي ارتودنسي امري بسيار ضروري بوده و از طول درمانمي کاهد و نتايج درمانهاي ارتودنسي را به ايده آل نزديک مي کند.

آيا در درمانهاي ارتودنسي، خطري فرد را تهديد مي کند؟

اگر درمانهاي ارتودنسي به صورتي صحيح برنامه ريزي شده، جلسه هاي درماني بيمار به صورتمنظم برگزار شود و فرد دستورات پزشک از جمله مسايل بهداشتي و نحوه ي استفاده از وسايل را با دقت رعايت کند، خطري او را تهديد نمي کند. درصورتي که افراد غير متخصص اقدامات درماني را انجام دهند به علت ناآگاهي از عوراض احتمالي، مشکلاتي از قبيل پوسيدگي دندان، تحليل ريشه ي دندان ها، بيماري هاي لثه يي و نيز برگشت درماناز عوارض اين گونه درمانهاست.در پايان درمانهاي ارتودنسي هنگامي که بيمار به نتايج نهايي درمانخود مي رسد، براي ثبات درماننياز به يک دوره ي نگهداري (Retention) دارد که با استفاده از يک دوره ي منظم پلاک درماني، نتايج ثابت مي شوند و در صورتعدم همکاري در استفاده از پلاک ها، بيمار از درجات نتايج ايده آل فاصله مي گيرد.

نتايج مثبت درمانارتودنسي شامل افزايش عملکرد (فانکشن)، زيبايي (استتيک) و ثبات درماناست که باعث مي شود عملکردهاي تنفس، تکلم و جويدن بهبود يافته و در نهايت؛ ايجاد زيبايي صورتو افزايش اعتماد به نفس را به عنوان نتايج مثبت به همراه دارد./س

برچسب ها: مزایا ، درمان ، ارتودنسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.