سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پيشرفت 63 تا 95 درصدي فازهاي پارس جنوبي

در حال حاضر توسعه فازهاي پارس جنوبي مطابق با پيش بيني هاي دولت از پيشرفت قابل توجهي برخوردار است با وجود اين آيا فازهاي پارس جنوبي تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اگر چه مسئولان دولتی مدعی هستند توسعه فازهای گازی نیمه تمام پارس جنوبی تا پایان دولت دهم به اتمام می‌رسد، باید گفت با توجه به روند پیشرفت 9 فاز پارس جنوبی بعید به نظر می رسد که این فازها تا 2 ماه دیگر به بهره‌برداری برسند.
 
*** طرح توسعه فازهاي 15و16

با نگاهی به توسعه فازهای نیمه تمام باید گفت: فاز 15 و 16 پارس جنوبی که حدود 80 ماه از زمان احداث آن می‌گذرد، به پیشرفت 93 درصدی و در ساخت سکوهای دریایی 81.80 درصد، در ساخت خطوط لوله 96.48 درصد، و در قسمت عملیات حفاری 88.28 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
 
براین اساس می توان گفت پیشرفت فیزیکی این دو طرح به طور کلی 90.36 درصد بوده و از حجم سرمایه مورد نیاز 4853 میلیون دلاری به میزان 4588 میلیون دلار سرمایه تزریق شده است.
 
هدف از طرح توسعه فازهای 15 و 16 تولید روزانه‌ 50 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی، تولید روزانه‌ 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی، تولید سالیانه‌ 1.05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" ؛ تولید سالیانه‌ 1 میلیون‌ تن‌ اتان‌ به‌ منظور تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ و  تولید روزانه‌ 400 تن‌ گوگرد است.
 
فاز 12 پارس جنوبی نیز که بزرگترین فاز پارس جنوبی است  در واقع معادل 3 فاز استاندارد است هم اکنون با 86 درصد پیشرفت روبه رو است و از طرفی فاز 17 و 18پارس جنوبی با پیشرفت 64 درصدی و فازهای 22 تا 24 نیز 63 درصد پیشرفت دارد.
 
هم اکنون فاز 12 پارس جنوبی در حوزه ساخت پالایشگاه 89.30 درصد، در زمینه ساخت سکوهای دریایی 87.53 درصد، در بخش خطوط لوله 97.62 درصد، و در قسمت عملیات حفاری 81.66 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
به طور کلی می توان گفت این طرح در مجموع دارای 88.77 درصد پیشرفت فیزیکی است که تا کنون از 7746 میلیون دلار سرمایه مورد نظر 5733 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری شده است.
 
هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 12 برداشت روزانه‌ 3000 میلیون‌ فوت‌ مکعب‌ گاز از مخزن‌ پارس جنوبی است که پس از اتمام این فاز 81 میلیون متر مکعب گاز شیرین،750 تن گوگرد و 120 هزاربشکه میعانات گازی تولید می شود.
 
بنابراین گزارش در چنین شرایطی و با توجه به میزان و درصد پیشرفت فازها باید گفت که تنها فاز 15 و 16 است که پیشرفت قابل ملاحظه ای دارد، اما به دلایلی که در بالا ذکر شد قرار است گاز فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی در پالایشگاه این فاز پالایش شود که این امر به منزله راه اندازی کامل فاز نیست.

فاز 13 پارس جنوبی در ساخت پالایشگاه 72.27 درصد، در ساخت سکوهای دریایی 55.92 درصد، در زمینه خطوط لوله 62.68 درصد، و در قسمت عملیات حفاری 32.99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
به طور کلی می توان گفت این طرح در مجموع 60.67 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از 6143 میلیون دلار سرمایه مورد نیاز 3844 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.
 
هدف از طرح توسعه فاز 13 برداشت روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی است که پس از اتمام این فاز 400 تن گوگرد، 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 1.1 میلیون تن گاز مایع،80 هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیون تن اتان برای خوراک پتروشیمی ها تولید می شود.
 
اين فاز از خرداد 88 با اعتباري بالغ بر3 میلیارد دلار براي تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، یک میلیون تن اتان و  1.1 میلیون تن گاز مایع در سال اجرا مي شود و در حال حاضر از پيشرفت 47درصد برخوردار است.
 
*** طرح توسعه  فازهاي 17و18
 
براساس این گزارش فازهای 17 و 18 در ساخت پالایشگاه خشکی 83.38 درصد، در ساخت سکوهای دریایی88.77 درصد ،در زمینه خطوط لوله96.45 درصد و در قسمت عملیات حفاری 63.83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
به طور کلی می توان گفت این دو فاز در مجموع 78.52 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از 5748 میلیون دلار بودجه مورد نیاز تا کنون 4421 میلیون دلار سرمایه در این طرح تزریق شده است.
 
هدف از توسعه‌ فازهای‌ 17 و 18 میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ به‌ منظور تولید روزانه‌ 50 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ و 400 تن‌ گوگرد و تولید سالیانه‌ 1 میلیون‌ تن‌ اتان‌ و 1.05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ (پروپان‌ و بوتان‌)"LPG" است.
 
****طرح توسعه فازهاي20 و 21     
 
از خرداد 88 شروع شده و داراي پيشرفت 46 درصدو با سرمايه گذاري 3 میلیارد دلاري تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، یک میلیون تن اتان و 1.1 میلیون تن گاز مایع در سال در حال اجراست.
 
****طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24
 
این طرح در بخش پالایشگاه خشکی 74.58 درصد،در حوزه سکوهای دریایی 54.74 درصد، در قسمت خطوط لوله 38.42 درصد، و در عملیات حفاری 32.52 درصد پیشرفت دارد.
 
باید گفت این طرح در مجموع 59.31 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که از 5688 میلیون دلار سرمایه مورد نیاز این طرح 3263 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری شده است.
 
هدف از توسعه این فازها نیز تولید روزانه 50 میلیون  متر مکعب گاز تصفیه شده،1.1 میلیون تن در سال گاز مایع جهت صادرات،77 هزار بشکه در روز میعانات گازی جهت صادرات و  یک میلیون تن در سال گاز اتان جهت تامین خوراک پتروشیمی است.

در ادامه این گزارش باید گفت، سه عامل مدیریت، تامین مالی و ساخت تجهیزات داخلی از مهمترین دلایل تاخیر در احداث این فازها به شمار می روند که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.
 
درباره مسائل مربوط به مدیریت باید گفت، عدم استفاده کنسرسیومهای توانمند و همچنین عدم بهره مندی از وجود تیم مهندسی منسجم اجرایی و عدم آمادگی ساختاری و سازمانی پیمانکاران در مقابل تعدد طرح‌های در دست اجرا از عمده ترین مشکلات مربوط به مدیریت است که در ادامه باید مورد اصلاح قرار گیرد.

در ادامه حسین امیری خامکانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر وزارت نفت باید توانش را به سمت تکمیل پروژه ها سوق دهد که در صورت به بهره برداری رسیدن هر پروژه نیمه تمام، درآمد فوق العاده ای از نظر ارزی برای کشور ایجاد می شود.  
 
وی افزود: این درآمد ارزی می تواند در تکمیل پروژه های دیگر استفاده شود و همچنین پشتوانه توسعه اقتصادی کشور باشد.
 
نماینده مردم زرند و کوهبنان، خاطرنشان کرد: وزارت نفت باید تمامی توان فنی، انسانی و مالی خود را در پروژه های نیمه تمام به ویژه در میادین مشترک متمرکز کند.  
 
وی با بیان اینکه مجلس نیز در روند تصویب قانون بودجه 92 نگاه ویژه ای به میادین مشترک به ویژه پارس جنوبی داشت، گفت: در بودجه 92 اختصاص منابع از محل صندوق توسعه ملی و اجازه فروش اوراق مشارکت در جهت تقویت سرمایه گذاری در پروژه های نفتی دیده شد.  
 
امیری خامکانی اظهار کرد: کمیسیون انرژی مجلس همواره بر این نکته تاکید داشته که توسعه میادین مشترک نفت ایران باید در اولویت دولت قرار گیرد که متاسفانه این امر توسط دولت فعلی جدی گرفته نشده است.  
 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: مجلس در سال جاری بودجه مناسبی را برای توسعه و پیشرفت منابع نفت و گاز کشور تصویب کرده است، لذا به نظر می‌رسد دولت آینده با کارآمدی، تدبیر مناسب و تزریق سرمایه‌های کلان در این بخش بتواند میادین مشترک نفت و گاز ایران را از وضعیت نامناسب فعلی خارج کند.  
 
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه قطر هم اکنون بیش از 2.5 برابر ایران از منابع پارس جنوبی برداشت می کند، گفت: شیب چاههای موجود در پارس جنوبی بیشتر به سمت قطر است، این کشور سرمایه گذاری بیشتری کرده و از تکنولوژی های بهتری نیز استفاده می کند، از طرف دیگر آنها تحت تحریم نیستند و با شرکت های بزرگ نفتی جهان در بهره برداری از منابع پارس جنوبی مشارکت می کنند، به همین دلایل نتیجه کارشان در طی سالهای گذشته همواره از ما بهتر بوده و به طور مستمر برداشتی بیشتر از ما داشته اند.  
 
 
 
وی اضافه کرد: برنامه ریزی هایی در طی سالهای گذشته برای تسریع در توسعه پارس جنوبی انجام گرفت که از جمله آن می توان به تعیین بخشی از پروژه ها به پروژه های 35 ماهه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت:  متأسفانه نتیجه مطلوب از این برنامه ها حاصل نشد.  
 
وی ادامه داد: علاوه بر تأثیری که تحريم تجهیزات بر پروژه های نفتی داشت، حدود 15 ماه پیش در تأمین منابع مالی با مشکل مواجه شدیم که این نیز از دلایل عمده تأخیرهاست.  
 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، وجود شرکت های توانمند را برای تسریع در توسعه صنعت نفت ضروری دانست و گفت: پروژه های صنعت نفت پروژه هایی بزرگ و پیچیده اند که فعالیت در آنها نیازمند توان فنی و تجربه کافی است.

گزارش حبيبه رحيميان

انتهاي پيام/
برچسب ها: پارس ، جنوبی ، توسعه ، دولت ، دهم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.