سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام کشورها خطرناکترین جاده ها را دارند ؟

گزارش زیر که توسط واشنگتن پست و به نقل از سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است وضعیت مرگ و میر جاده ای را در جهان نشان می‌دهد .

بسیاری از مردم دنیا فکر می کنند شهر و کشور آنها است که بدترین ترافیک ، بدترین جاده ها ، دیوانه ترین راننده ها و اعصاب خردکن ترین راننده های تاکسی را دارد . بسیاری از آنهانیز دلایل و شواهد غیرقابل انکاری نیز ارائه می دهند . مثلاً در روسیه عده ای درون داشبورد ماشین خود دوربین کار میگذارند تا بتوانند موتورسواران خاطی را درهنگام تصادف و فرار شناسایی کنند . 

گاهی اوقات نبود تکنولوژی هم به درد آدمی می خورد . مثلاً چندی پیش قطع سیستم تلفن همراه بلک بری در ابوظبی امارات عربی متحده ، باعث شد که 40 درصد از تصادفات این شیخ نشین کاسته شود . 

وقتی من از قاهره دیدن می کردم متوجه شدم سالم رد شدن از خیابان در قاهره یک هنر است . ولی هیچ خیابان و جاده ای در دنیا خطرناک تر از اندونزی نیست . جاکارتا از این نظر یکی از بدترین ها است . 

با این وضعیت کدام کشور در دنیا از نظر رانندگی و مسائل جاده ای بدترین است ؟ براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، که میزان ایمنی جاده ها و راهها را براساس تعداد کشته ها در هر 100 هزار نفر بررسی می کند ، کشور جمهوری دومینیکن از این نظر بدترین در دنیا است .

این جزیره کارائیبی که دو جزیره هیسپانولیا و هائیتی را نیز در اختیار دارد با 41.7 کشته در هر 100 هزار نفر در یک سال در دنیا اول است . براین اساس در جمهوری دومینیکن ، یک نفر در 2398 نفر شانس این را دارد که براثر تصادف کشته شود . البته وقتی به گذشته نگاه می کنید وضعیت جمهوری دومینیکن خیلی هم بد نیست . چون در 70 سال گذشته همواره این آمار بدتر بوده است ، مثلاً چندی پیش از هر 480 نفر یک نفر توسط یک وسیله نقلیه کشته می شد . 

گزارش سازمان بهداشت جهانی البته حاکی از این است که موارد دیگری نیز در مرگ انسان ها به وسیله خودرو ها دخیل هستند . مواردی چون عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضعف قانون در برخورد با سرعت غیرمجاز و رانندگی در حالت مستی از دیگر مواردی است که باعث شده این جمهوری بدترین آمار تصادفات را داشته باشد . جالب این است که بیش از نیمی از این تصادفات یعنی 58 درصد ، به وسیله موتور سیکلت دو یا سه چرخه اتفاق می افتد. 

10 کشور بعدی در لیست تعداد کشته های حوادث رانندگی به ترتیب تایلند ، ونزوئلا ، ایران ، نیجریه ، آفریقای جنوبی ، عراق ، گینه بیسائو ، عمان و چاد هستند . درنقشه ای که به همین منظور ترسیم شده است این کشورها با رنگ قرمز مشخص شده اند . این نقشه توسط سازمان بهداشت جهانی تنظیم شده است . این نقشه براساس آمارهای کشورهای مختلف در نوع و میزان مرگ و میر های جاده ای ترسیم شده است . کشورهای ایمن نیز با رنگ زرد نشان داده شده اند . 

براین اساس ، کشورهایی که بیشترین آمار مرگ های جاده ای را دارند نقاط مشترکی نیز این نظر دارند . مثلاً گسترش بی رویه حومه شهرها در بغداد ، تهران ، لاگوس و بوگوتا باعث افزایش بی بندوباری در رانندگی شده است . درمقایسه با ده کشور اول ، قاهره در مصر وضعیت بهتری دارد . 


درتایلند مثل جمهوری دومینیکن ، بیشتر این نوع مرگ و میرها به خاطر برخورد با موتورسیکلت است . اما در ایران و عمان بیشتر تصادف منجر به فوت چه در میان رانندگان و چه در میان پیاده ها مربوط به تصادف با خودرو است . 

چیزی که در مورد برخی کشورهای ثروتمند با جمعیت کم به ذهن می رسد این است که احتمالاً این نوع کشورها مثل امارات و عربستان سعودی باید جاده های ایمن ، تمیز و راحتی داشته باشند ؟  اما نکته اینجاست که پول نفت دراین نوع کشورها ( که به قول بعضی کارشناسان مسائل سیاسی به کشورهای رانتیر و استفاده کننده از رانت نفت معروف هستند ) باعث ایمنی بیشتر جاده ها و راه ها نشده است . 

به این خاطر است که مردم این کشورها که عادت کرده اند پول بی زبان را بی رویه خرج کنند ، به دولت به عنوان دست پول دهنده نگاه می کنند نه به عنوان بازوی اجرایی و قانونگذار . کشورهایی نظیر قطر ، امارات و عربستان که مشروعیت خود را بیشتر از پول نفت دارند تا رای مردم ، خیلی به قانونگذاری مخصوصاً در حیطه رانندگی علاقه ای ندارند . 

ایمن ترین جاده ها از آن کشورهای شمال اروپا است . ایسلند با 2.8 مرگ در هر 100 هزار نفر ایمن ترین آمار را دارد . در مرتبه بعدی سوئد است . کشور فلسطین نیز یکی از ایمن ترین کشورها در حوزه جاده و رانندگی است . البته این کشور همیشه در خطر سلب آزادی در راهها و ممنوعیت آمد وشد توسط اسرائیل است . 

کشورهای انگلیس ، هلند ، نروژ ، سوئیس ، دانمارک ، آلمان و ایرلند در ردیف های بعدی کشورهای دارای جاده های ایمن هستند .

گزارش سازمان بهداشت جهانی علاوه بر توصیف عملکرد کشورها در رانندگی ایمن و قوانین ضد رانندگی در حالت مستی به مسائل دیگری نیز توجه کرده است . این موارد علاوه بر ایمنی جاده ها ، شامل ایمنی و سلامت خودروها ، محیط زیست جاده ای و روند درمانی پس از تصادفات نیز است . خدمات پزشکی بعد از حادثه چه از بعد کیفی و چه از نظر نزدیکی بیمارستان و مرکز درمانی ، از عوامل کاهش مرگ ومیر جاده ای است . 

اخیرا، ویدئویی در یوتیوب منتشر شده که مربوط به رانندگی در کشور عربستان سعودی است که یکی از بدترین ها در این حوزه است . این ویدئو شرایط بسیار بسیار بد جاده ای را عربستان نشان میدهد . این راننده درحالی که با گوشی خود بازی می کند رانندگی هم می کند و با سرعت 90 کیلومتر درساعت در جاده ای در ریاض  را نشان میدهد که لحظاتی بعد با واژگون شدن خودرو ختم می شد .



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.