سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

بررسی تأثیر عناصر سنگین فلزی در بروز سرطان در دانشگاه شهرکرد

مسئول روابط عمومی دانشگاه شهرکرد گفت: پراکنش مکانی برخی عناصر سنگین در واحدهای نقشه خاک و ارتباط آن ها با تجمع در بافت های گیاهی، حیوانی به عنوان یک پارامتر در بروز سرطان دستگاه گوارش در دانشکده کشاورزی این دانشگاه بررسی شد.

اسماعیل زارعیان اظهار داشت : این بررسی توسط رضا مهاجر دانشجوی دکتری تخصصی کشاورزی رشته خاکشناسی، گرایش پیدایش و رده بندی خاک دانشگاه شهرکرد در قالب پایان نامه دوره دکتری در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد انجام شد.
وی افزود: این بررسی با هدف بررسی تأثیر واحدهای نقشه خاک در پراکنش مکانی برخی از فلزات سنگین در خاک و ارتباط آن ها با تجمع در محصولات مهم زراعی، عضله دام، آب و گرد و غبار منطقه ای انجام شده است.
زارعیان تصریح کرد: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش با توجه به مقادیر فلزات سنگین در خاک، غبارهای اتمسفری، محصولات زراعی و عضله دام ها می توان گفت که وجود سرب و کادمیم در کودهای شیمیایی، گرد و غبار و یا خاک و جذب آن ها از طریق محصولات زراعی موجب شده که این عناصر در محصولات زراعی و علوفه مورد مصرفی دام ها وجود داشته باشد و به دنبال مصرف علوفه و نیز استنشاق و بلع گرد و غبار و خاک توسط توسط دام ها، مقادیری از این عناصر در عضله دام افزایش یافته و به دنبال آن وارد بدن افرادی شود که از این محصول ها استفاده می کنند.
مسئول روابط عمومی دانشگاه شهرکرد افزود: همین موضوع برای کمبود عناصر مفیدی که پیشگیرنده و بازدارنده از سرطان هستند نیز صدق می کند به گونه ای که با کمبود دو عنصر روی و سلنیوم در خاک، محصولات زراعی و علوفه، این کمبود به عضله دام و به دنبال آن به انسان منتقل می شود و می تواند یکی از دلایل شیوع سرطان دستگاه گوارش باشد.
نتایج این پ‍ژ‍وهش گویای این است که بین شاخص میزان بروز سنی اختصاصی سرطان دستگاه گوارش و میزان کادمیوم خاک یک رابطه مستقیم و با سلنیوم خاک یک رابطه منفی و معنی دار وجود دارد که بایستی به آن توجه ویژه ای داشت.
وی گفت: همچنین بین شاخص میزان بروز سنی اختصاصی سرطان دستگاه گوارش و میزان سرب غبارات نیز یک رابطه مستقیم وجود دارد.
در حال حاضر عواملی نظیر: آداب غذایی نادرست، رژیم های غذایی غلط  به ویژه استفاده از فست فودها، عوامل وراثتی و ... به عنوان اصلی ترین عوامل سرطان در جهان در نظر گرفته شده اند./س
برچسب ها: عناصر ، فلزی ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.