سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"تامين آب" مهمترين چالش کشاورزان

جلوگيري از تبديل اراضي به بيابان از اولويت‌هاي مهم است چرا که با استفاده‌ بي‌رويه از منابع آبي مناطق زراعي تبديل به بيابان مي‌شوند.

فصاحت کارشناس زراعت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي  باشگاه خبرنگاران، گفت: تامين آب مورد نياز مهمترين چالش کشاورزي ايران و جهان است در گذشته عملکرد در واحد هکتار معيار بود يعني در واحد 1 هکتار چه قدر محصول برداشت مي‌کنيم اما در حال حاضر موضوع مهم اين است که در ازاء مصرف 1 واحد آب چقدر ماده خشک داريم.

وي با اشاره به اهميت جلوگيري از بيابان‌زايي گفت: اولويت نخست ما در حال حاضر بايد جلوگيري از تبديل اراضي زراعي به بيابان باشد چرا که با استفاده بي‌رويه از منابع آبي مناطق زراعي تبديل به بيابان مي‌شوند.

اين کارشناس زراعت گفت: افزون بر 200 هکتار زمين زراعي در شهرها مدفون شده است و اين يک خطر بزرگ است که اين ميزان زمين کشاورزي را از دست داديم.

فصاحت افزود: بيابان‌ها در دراز مدت قابليت کشت و زرع را پيدا مي‌کنند و دليل آن پايين بودن ميزان ماده آلي خاک در بيابان‌ها است که نقش بسزايي در افزايش توليد محصول دارند.

وي تصريح کرد: در اولويت اول بايد آب مورد نياز را تهيه کنيم و بعد زمين را براي کشت آماده کنيم به اين صورت که چند سال زمين در کشت محصولات مختلفي قرار گيرد تا بتواند بعد از چند سال محصول زراعي مورد نظر ما را توليد کند.

اين کارشناس زراعت گفت: جلوگيري از تخريب و فرسايش خاک و نيز تثبيت شن‌ها در مناطق بياباني از مسائلي است که براي بهبود شرايط زندگي ساکنان بومي اين مناطق بايد مورد توجه قرار گيرد.

فصاحت خاطر نشان کرد: با انجام روش‌هاي آبخيز داري مي‌توانيم آب بيشتري را در مناطق بياباني ذخيره کرده و با نفوذ بارندگي در خاک مانع از جاري شدن و هدر آن شويم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: کشاورزی ، بیابان ، هکتار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.