سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد /

ارسال پرونده سه اثر ميراث ناملموس برای ثبت در فهرست میراث ملی معنوی کشور

معاون ميراث فرهنگي خراسان شمالی از ارسال پرونده سه اثر ميراث ناملموس استان برای برای ثبت در فهرست میراث ملی معنوی کشور خبرداد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، علی اکبر وحدتی از تکميل و تصويب سه گزارش ثبتي ميراث ناملموس در شوراي ثبت استان خبر داد و افزود: اين پرونده ها برای بررسي در کميسيون تخصصي اداره کل ثبت آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي به سازمان ميراث فرهنگي کشور ارسال شده که پس از تصويب در فهرست ميراث ملي معنوي کشور قرار خواهند گرفت.

موضوعات پرونده هاي ارسالي عبارتند از: 1- آيين سيزدهم فروردين ماه روستاي اندوقان 2- فنون و مهارت جوراب بافي3- فنون و مهارت چلنگري.

وی گفت: يکي از اين پرونده ها که آيين هاي مرتبط با نوروز را معرفي مي کند، به تشريح «آيين سيزدهم فروردين ماه روستاي اندوقان» پرداخته که در آن اهالي بنا بر یک سنت رايج قدیمی در روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) در محل مقبره شیخ اندوقان گردهم مي آيند و طبق رسوم گذشته اقدام به گره زدن پارچه هاي نذر به درختچه هاي گز مي کنند.

وي با بيان اين مطلب که دو اثر معنوي ديگر نيز به فنون و مهارت بافت بوجالي (جوراب بافي سنتي) و چلنگري مربوط مي شود گفت: اين آثار بر اساس آيين نامه ها و کنوانسيون هاي حفاظت از ميراث معنوي در شاخه ي "دانش ها و عادت ها و رسم های مربوط به طبیعت و کیهان " و "مهارت در هنرهای دستی و سنتی" طبقه بندي مي شوند./س

برچسب ها: ثبت ، آثار ، میراث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.