سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقايقي درباره شانس و اقبال

اين روزها جمله‌هايي چون "خدا شانس بده"، " مردم شانس دارن" حرف بسياري از افرادي است که ناکامي‌ها و شکست‌هاي خود را به همه کس و همه چيز نسبت مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، گاهي اوقات وقتي پاي حرف بسياري از افراد که مي‌نشيني جز گله و شکايت از زندگي حرف ديگري بر زبانشان جاري نمي‌شود.
افرادي که شکست‌ها و عدم موفقيت‌ها و يا قرار گرفتن در مسير خاصي را تقدير مقدر نشده‌اي مي‌دانستند که از روز اول در زندگي آن‌ها به تعبيري نوشته شده است.
خراب شدن خودروي شخصي، ناکامي هايي که از زندگي مشترک به وجود مي‌آيد، قبولي در دانشگاه خوب و بسياري از موارد ديگر، همه معلول‌هايي هستند که علت يا علت‌هاي مشخصي دارند.
شهيد مطهري در کتاب حکمت و اندرزهاي خود به اين افراد پاسخ مي‌دهد: اين يک طرز تفکر است در ميان بسياري از مردم که متاسفانه شروع دارد.
بديهي است که اگر بشر اندکي واقع‌بين باشد و روابط علي و معلولي حوادث و قضاياي عالم را درک کند، اگر اندکي در مسائل جهان علمي فکر کند، اگر کمي عقل و انديشه خود را به کمک بخواهد مي فهمد که مساله شانس و بخت يک خيال و واهمه شيطاني بيش نيست.
نه عقل مساله شانس را به رسميت مي‌شناسد و نه دين. خداوند احدي را خوشبخت با لذات و بدبخت با لذات نيافريده، گليم بخت هيچ کس نه آنچنان سفيد شده است که قابل سياه شدن نباشد و نه آنچنان سياه بافته شده است که قابل سفيد شدن نباشد.
گليم بخت هر کس همان صفحه‌ي روح و آيينه‌ي قلب خود اوست. اين صفحه هم قابل سفيد شدن و صيقل يافتن است و هم قابل سياه شدن و تکرر يافتن.
علم و معرفت، ايمان و تقوا، مداومت بر عمل صالح اين صفحه را سفيد، صيقلي و نوراني مي‌کند. جهل، خرافات و تعصبات و فسق و فجور آن را سياه و تاريک مي‌سازد./ز

برچسب ها: زندگی ، دانشگاه ، حکمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.