سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفرهاي تابستاني دل‌چسب‌تر با برنامه‌ريزي کامل‌تر(2)

خوزستان در بحث جاذبه های تاریخی با برخورداری از پیشنیهای غنی از تمدنهای باستانی ایران زمین جایگاه خاصی دارد و جای جای استان از شوش و شوشتر و ایذه گرفته تا بهبهان و مسجدسلیمان و اهواز که هر یک نشانی از هویت تاریخی این مرز و بوم را بر تارک خود دارند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، خوزستان نیز مانند سایر استانها دارای جاذبه های گردشگری بسیاریست. نگاهی به این جاذبه ها می اندازیم.

جاذبه های طبیعی 
آبشار شوی 
آبشار شِوی یکی از بزرگ ترین و زیباترین آبشار های ایران در رشته‌ کوه ‌های زاگرس است که در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد . 

تالاب شادگان 
این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است . در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان ، خورموسی و خور الامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود . 

جنگل های دز 

شهر دزفول میزبان تنوع های طبیعی مختلفی است . در جنوب این شهرستان جنگل های زیبای دز با غنای زیست محیطی بسياری واقع شده اند .

دریاچه شهیون 
یکى از زیباترین دریاچه هاى ایران و جهان در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایى به منطقه شهیون داده است . 

جاذبه های مذهبی 
آستانه متبرکه امامزاده سبزقبا (ع) 
امامزاده سبزقبا زیارتگاهی در شهر دزفول منسوب به محمد بن موسی کاظم است . 

مسجد جامع خرمشهر 
مسجد جامع خرمشهر از قدیم یکی از مراکز اصلی شهر خرمشهر بوده ، به طوری که هنوز نیز این مرکزیت را پس از پایان جنگ ایران و عراق و تخریب کامل شهر خرمشهر و بازسازی دوباره آن حفظ نموده‌ است.

مسجد جامع دزفول 
مسجد جامع دزفول بعد از پل قدیم دزفول ، دومین اثر مهم تاریخی شهر دزفول به شمار می رود 

جاذبه های باستانی 
آسیاب های آبی دزفول 

پیشینه تاریخی آسیاب های آبی در ارتباط با سازه پل قدیم دزفول بوده که به دوره ی ساسانیان بر می گردد ولی عمده آثار موجود از آسیاب ها که در سه بخش از رودخانه موجود می باشند به دوره های تاریخی صفویه و قاجاریه بر می گردد . 

بخش چغامیش 
چغامیش نام یکی از بخش‌ های سه گانه شهرستان دزفول به مرکزیت شهرک دولتی است . 

بند میزان 

بند میزان سدی است در شوشتر و ساخته دست انسان مربوط به دوره ساسانیان که تا امروز پا برجاست . ساختن بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌دهند . 
این سد آب کارون را به نسبت های و ۴ بین رود های گرگر و شطیط تقسیم می ‌کند .
 
پل قدیم ( ساسانی ) دزفول 
پل تاریخی دزفول با گذشته سالیان دراز همچنان پابرجاست و به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان شناخته می شود . 

چغازنبیل 
در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش یکی از اعجب انگیزترین آثار باستانی جهان متعلق به 3200 سال پیش مشهور به زیگورات چغازنبیل وجود دارد . چغازنبیل به ساختمان طبقاتی معبد ایلامیان که توسط اونتاش گال پادشاه این قوم در سال 1250 قبل از میلاد ساخته شد اطلاق می شود . 

خانه تیزنو 
خانه تیزنو یکی از نمونه های زیبای معماری و جاذبه های ارزشمند گردشگری شهر دزفول می باشد . 

روستاى لیوس 
روستاى لیوس در 73 کیلومترى شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت واقع شده است . 

شهر باستانی آسک 
آسک شهری قدیمی و متروکه است که در جنوب شرقی هندیجان و کیان کوه واقع شده است . 

قلعه ارجان 
قلعه ارجان بهبهان در زمان ساسانیان و برای دفاع در برابر هجوم اقوام عرب در قسمت شمال غربی بهبهان توسط آریابرزن که در زبان رومی آریوبرزن گفته می شود ساخنه شد . 

قلعه تپه 
قلعه تپه ، تپه ای تقریباً گرد و مرتفع در منطقه بی بی دوست و نزدیک به زاهدان کهنه است که دیوارهای خشتی ، آن را محصور کرده است . 

قلعه سلاسل 
قلعه سلاسل در شمال شهر شوشتر و بر پهنه ای از سنگ بنیاد نهاده شده و بلند ترین ارتفاعات این شهر سنگی را فرا گرفته است از شمال به رودخانه مافاریان و از جنوب به زمین ورزشی و از شرق به سازمان آب و از غرب به رودخانه شطیط ( شط کوچک ) محدود می گردد . 

کاخ آپادانای شوش 
واژه آپادانا به معنای بار عام است . آپادانا محل اصلی برگزاری گردهمایی ها مجامع عمومی و ضیافت های نمایند گان ملل بوده است . این کاخ با ستون های سنگ مرمر و آجر های لعاب داررنگی چنان تزیین شده بود که زیباترین کاخ جهان نامیده می شد . 

گندی‌ شاپور - جندی شاپور 
دانشگاه جندی شاپور ( که بصورت جندی شاپور نیز نامیده شده ) در سال۲۷۱ بدست شاهنشاهان ساسانی در اهواز بنیاد نهاده شد . 

جاذبه های تفریحی 
تفریحگاه ساحلی دز ( علی کله ) 
در پایین دست سد تنظیمی دز و شمال شهر دزفول تفریحگاه ساحلی زیبا و دیدنی دز ( علی کله ) واقع شده که از مهمترین مراکز تفریحی شهرستان دزفول و خوزستان به شمار می رود . 

چاه شماره یک 
چاه شماره یک نام اولین چاه نفت خاورمیانه است که در منطقه مسجد سلیمان در استان خوزستان قرار دارد

سد دز 

۲۵ کیلومتری شمال دزفول قرار دارد . و نوع سد از بتنی دوقوسی است . و ارتفاع از پی آن ۲۰۳ متر است . طول تاج آن ۲۱۲ متر است . عرض در پی آن ۲۷ متر است . ظرفیت تخلیه سرریز ها آن ۶٬۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه است . تاریخ آغاز ساخت از سال ۱۳۳۶ شمسی و تاریخ ساخت است و در ۱۳۴۱ شمسی پایان یافته است . 

موزه آبادان 
موزه آبادان یکی از موزه های قدیمی ایران است این موزه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی ، تاریخی و آثاری ‏از دوره ‏های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه ‏های هنرهای سنتی افتتاح شد . 

موزه جنگ خرمشهر 
" ساختمان این موزه در سال ۱۳۰۹ساخته شد و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت به کار می ‌رفته است . در دوران هشت سال جنگ تحمیلی این ساختمان به عنوان محل دیدبانی نیرو های عراقی مورد استفاده قرار گرفت .
 
جاذبه های فرهنگی 
آرامگاه ( بقعه ) شاهرکن الدین 
در مرکز شهر دزفول و در نزدیکی خیابان طالقانی فعلی در دل بافت قدیم این شهر ، آرامگاه شاهرکن الدین واقع شده است . 

آرامگاه ( بقعه ) یعقوب لیث صفاری 
بقعه یعقوب لیث صفاری نخستین شهریار ایرانی در شرق دزفول واقع شده است . 

مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول 
مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول یکی از زیباترین بناهای شهرستان دزفول است . 

موزه مردم شناسی ( حمام کرناسیون ) 
حمام کرناسیون ( موزه مردم شناسی ) یکی از بنا های دوره قاجاریه می باشد و در مرکز محله کرناسیون در شمالی ترین قسمت بافت قدیم قرار گرفته است ./ز  

برچسب ها: آبادان ، جاذبه ، استان ، تفریحی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.