سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمارهاي عجيب غضنفري در مجلس/

صرف 2 تا 3ميليارد تومان از سود فروش دخانيات براي درمان بيماري‌هاي ناشي از مصرف مواد دخاني

مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت براي پاسخگويي به سوال سه نماينده در جلسه علني امروز(دوشنبه) خانه ملت حاضر شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز (دوشنبه 27 خرداد) سوال ملي نادر قاضي‌پور، جواد جهانگيرزاده و عزيز اکبريان نمايندگان اروميه و کرج از وزير صنعت، معدن و تجارت را بررسي کردند.
 
سوال نمايندگان از مهدي غضنفري درباره لزوم حمايت از افزايش توليد داخلي دخانيات در جهت جلوگيري از واردات خارجي اين محصول بود.
 
بر اساس اين گزارش غضنفري وزير صنعت در ابتداي اظهاراتش در پاسخ به سوال نمايندگان تصريح کرد: ما بر اساس قانون بر لزوم کاهش مصرف دخانيات تاکيد داريم و از اين جهت سعي مي‌کنيم نياز داخلي توسط توليدکنندگان داخلي تامين شود.
 
وي در ادامه افزود: بايد اين آمار را اعلام کنم که در حالي از طريق فروش و استعمال دخانيات 100 ميليارد تومان سود نصيب کشور مي‌شود که دو الي ميليارد تومان آن براي درمان بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات هزينه مي‌شود،  بنابراين تجارت دخانيات تجارت حساسي بوده که براي برخي‌ها سودآور و براي برخي‌ها مضر است.
 
غضنفري اظهار داشت: تلاش‌هاي ما براين است که سرمايه‌گذاري در توسعه دخانيات را در سراسر کشور به صورت متوازن ساماندهي کنيم.
 
وي در ادامه با بيان اينکه زماني اين سوال مطرح شد که شرکت دخانيات زيرمجموعه يکي از شرکت‌هاي وابسته به وزارت صنعت بود ، گفت: در حال حاضر براساس مصوبه دولت اين شرکت ديگر زيرنظر وزارت صنعت نيست.
 
غضنفري افزود: در داخل کشور 12 واحد توليد تنباکو و 13 واحد توليد سيگار وجود دارد که شرکت‌هاي تهران، گرگان، ساري، اروميه و خوي از جمله آن‌ها هستند.
 
وي خاطر نشان کرد: در حال حاضر 40 درصد سهام شرکت دخانيات به سهام عدالت، 5 درصد به صورت ترجيحي و 55 درصد به صندوق بازنشستگي فولاد براساس مصوبه مجلس واگذار شده است بنابراين به لحاظ مديريتي دخالتي در شرکت دخانيات نداريم .
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه و عضو کميسيون صنايع مجلس به عنوان نماينده سوال‌کننده اظهار داشت: چه بخواهيم و چه نخواهيم عده‌اي در داخل کشور دخانيات مصرف مي‌کنند و لذا بايد مصرف داخلي را 100 درصد توسط توليدکنندگان داخلي تامين کنيم چرا که يکي از مزاياي اين اقدام ايجاد اشتغال است.
 
در ادامه غضنفري وزير صنعت در ادامه تصريح کرد: در راستاي تبصره 3 ماده 132 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه تلاش مي‌کنيم مصرف داخلي از طريق توليدکننده داخلي تامين شود ولي در حال حاضر بازار در دست برندهاي خارجي است، البته اين به لحاظ قانون مشکلي ندارد چرا که قانون تصريح مي‌کند برندهاي خارجي نيز توسط کارگران داخلي توليد شود.
 
وي اظهار داشت: خط توليد سيگار مارليک در آذربايجان غربي با ظرفيت دو ميليارد نخ سيگار افتتاح شد و همچنين بزودي خط توليد سيگار در خوي و در دو شهرستان ديگر نيز افتتاح خواهد شد.
 
غضنفري تصريح کرد: ماه آينده نيز در ساري يک خط جديد توليد سيگار با مشارکت کرواسي افتتاح مي‌شود.
 
وزير صنعت در ادامه گفت: اين آمار کاملا غيربهداشتي و مضر است اعلام مي‌کنيم توليد دخانيات بايد کاهش پيدا کند.
 
همچنين در پايان اظهارات وزير صنعت، قاضي‌پور به‌عنوان نماينده سوال‌کننده خاطرنشان کرد: بحث ما صرفا آذربايجان غربي نبوده و ما نمي‌خواهيم خارجي‌ها بر بازار ما مسلط شوند بنابراين از آن جايي که وزير صنعت وعده دادند تا موضوع را بررسي کنند بنابراين از پاسخ وزير قانع شدم.
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.