سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رزاقي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

استفاده از ستاد بسيج اقتصادي براي بهبود اقتصاد/ استقلال اقتصادي با توليد ملي

استاد دانشگاه تهران گفت: بايد سهم اصلي و عمده توليدکنندگان کشاورزي و صنعتگران را در يارانه‌ها پرداخت کنيم تا از اين طريق اشتغال افزايش پيدا كند.

ابراهيم رزاقي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، درباره مشکلات کنوني اقتصاد کشور توسط رئيس جمهور جديد اظهار داشت: براي حل مشکلات بايد ابتدا به آسيب‌شناسي مسائل و مشکلات از جمله تورم، بيکاري، فقر و اقتصاد غير دولتي بپردازيم تا بتوانيم با بدست‌آوردن نتايج قابل قبول راهکارهاي مناسبي را براي حل بحران ارائه دهيم.

وي افزود: اعمال سياست اقتصاد مبتني بر سرمايه‌داري و عدم دخالت دولت در آن، بعد از دوران دفاع مقدس مشکلاتي را در اين راستا در کشور به وجود آورده که بعد از سالها شاهد نتايج منفي آن در کشور هستيم.

استاد دانشگاه تهران بيان داشت: متاسفانه پياده شدن الگوي مصرف در کشور، افراد را به مصرف کننده تبديل کرده و اختلاف طبقاتي و افزايش تورم را در کشور به وجود‌ آورده است.

رزاقي با اشاره به طرح هدفمندي يارانه‌ها و ادامه آن از سوي دولت آتي، خاطرنشان کرد: سيستم سرمايه‌داري به گونه‌اي است که قشر کارگر و کارمند نمي‌توانند با توجه به مشکلات اقتصاد کنوني زندگي خود را اداره کنند، لذا دولت براي جلوگيري از اعتراضات اين قشر اقدام به ارزان کردن مواد غذايي و ...کرده و در کشوري که تورم در آن بيداد مي‌کند، اگر يارانه‌ها به شکل صحيح پرداخت نشود، عده زيادي از جمعيت در شرايطي قرار مي‌گيرند که قادر به ادامه زندگي نخواهند بود و از خود واکنش منفي نشان خواهند داد.

رزاقي تصريح کرد: اصل پرداخت يارانه‌ها براي اقشار مختلف روستايي، فقير و بيکار اقدامي مثبت بود، ولي بايد در اين ميان شان و منزلت انساني را براساس قانون اساسي رعايت کرد، چرا که در غير اين صورت فرهنگ کار در جامعه از بين مي‌رود و شان و حرمت افراد هم با صدقه دادن ماهيانه به آنها زير سوال مي‌رود.

اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد: راهکار اساسي براي حل مشکلات اقتصادي کنوني، اين است که بتوانيم تمامي اصول و قواعد اصلي را با وجاهت قانون اساسي اجرا و پيگيري کنيم که دولت در اين ميان نقش اصلي را در حل مشکلات اقتصادي دارد تا بتوان از اين طريق بحران‌هاي موجود در زمينه مسکن، اشتغال، بخش‌هاي خصوصي و تعاوني و در نهايت امکانات زندگي را حل و فصل کرد.

اين استاد دانشگاه بيان داشت: دولت بايد به صورت ضربتي طي دو يا سه سال يک آمارگيري را در کالاهاي اساسي را بدست بياورد و قطعات لازم را براي ايجاد کارخانجات وارد کشور کند که در اين ميان بايد کالا را با دلار ارزان وارد کشور کرده تا بيش از اين آسيب نبينيم.

رزاقي خاطرنشان کرد: بايد سهم اصلي و عمده توليدکنندگان کشاورزي و صنعتگران را در يارانه‌ها پرداخت کرد تا از اين طريق اشتغال افزايش يابد و همچنين بايد تجربه ستاد بسيج اقتصادي در دوران دفاع مقدس را در شرايط کنوني تکرار کنيم و در اين ميان دولت بايد دستگاه‌هاي مربوطه را به کنترل خود درآورد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به سيستم بانکي کشور گفت: بانک‌ها بايد با اجراي درست قوانين وظيفه‌مند شوند و به کارآيي لازم در عرصه‌هاي مختلف توجه کنند و به جاي توجه به سوددهي خود، به فکر صنعتگران و کشاورزان باشند.

رزاقي در پايان خاطرنشان کرد: استقلال اقتصادي از طريق توليد امکانپذير است و براي اين کار بايد دولت آتي براي بهبود وضعيت اقتصاد در کشور با استفاده از نظرات کارشناسان اقتصادي بحران اقتصادي در کشور را بهبود دهد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.