به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،بسته بندي محصولات معمولا به منظور محافظت از محصول، ايجاد اطمينان از کالا، راحتي، ايجاد ارتباط با مشتري، ايجاد فرصت استفاده مجدد از بسته بندي، تقسيم بازار، گسترش دوره حيات محصول، متمايز کردن محصول و بهره برداري بيشتر از بازارهاي بالقوه در نظر گرفته شده است در طراحي بسته بندي محصولات بايد در مورد هزينه، اندازه جنس، رنگ اميزي، ترکيب اقلام در بسته بندي و هويت فيزيکي ان دقت شود اين امر مستلزم تحقيق در مورد بازارهاي نهايي مصرف، تجزيه و تحليل موضع محصول در بازار و خلاقيت در طراحي مي باشد در مجموع مي توان گفت حفظ اثربخشي طرح بسته بندي ها نيازمند بازنگري دوره اي است.
به بياني ديگر:
بسته بندي علم ،هنر و فناوري قرار دادن يا محافظت از محصولات مختلف براي توزيع، ذخيره، فروش و يا استفاده بهينه از کالا محسوب مي شود اگرچه ما هر روزه از کالاهايي که بسته بندي هايشان از طراحي هاي مختلف و يا مشابه برخوردار هستند،استفاده مي کنيم اما کمتر به تلاشي که براي خلق آنها صرف شده، توجه مي کنيم حتي شکل نهايي ساده ترين نوع بسته بندي نيز ممکن است ساعت ها و يا روزها زمان برده باشد.
اين در شرايطي است که بسياري مردم جهان درباره محصولات مختلف براساس بسته بندي هاي آنها قضاوت مي کنند در حقيقت، بسته بندي مي تواند پرهزينه تر از محصول اصلي تمام شود بر همين اساس، محصولي با کيفيت متوسط اما داراي بسته بندي فوق العاده مي تواند سهم بيشتري از بازار را نسبت به محصولي با کيفيت فوق العاده اما داراي بسته بندي متوسط به خود اختصاص دهد بسته بندي چهره کالاست در يک تقسيم بندي کلي، سه سطح اصلي ميتوان براي هر کالا در نظر گرفت.
اول خود کالا و شالوده مطرح است و پاسخ به اين پرسش است که خريدار واقعا چه چيز را مي خرد؟ در سطح بعدي طراحان کالا بازار را مورد بررسي قرار ميدهند بر مبناي آن درصدد مي شوند يک کالاي واقعي را به وجود آورند که بسته بندي کالا در اين سطح قرار ميگيرد بسته بندي به همراه مواردي مثل طرح و نام تجاري و کيفيت به نحوي با هم ترکيب مي شوند که ارائه فايده اصلي کالا امکانپذير باشد.
آخرين سطحي که مورد توجه قرار ميگرد مزاياي اضافي مي باشد که بايد در بسته بندي به ان توجه گردد.
مزاياي اضافي مثل خدمات پس از فروش، تضمين ها و نصب و شرايط تحويل است بسته بندي سبب ساز اولين ارتباط مستقيم با مشتري است و تا حد زيادي وظيفه ارائه يک تصوير ذهني مطلوب از کالا را به عهده دارد از نظر رواني اولين برخورد و تصويري که ما از اشخاص داريم مهمترين تصوير و تعيين کننده ترين است اين قاعده در مورد کالا هم صادق است.
تحريم ديد يک مشتري يک از اهدافي است که هنر بسته بندي دنبال مي کند درست است که در اغلب موارد بسته بندي ها ديد درستي از محصول را نمي توانند به مشتري ارائه دهند اما ميتوانند احساسات آن ها را تحريک نموده و به راحتي با خريداران ارتباط برقرار نمايند.
وجود خلاقيت به عنوان يکي از شاخصه هاي اصلي بسته بندي از عوامل مهم تاثيرگذاري محصول مي باشد و طراحي گرافيکي بسته هاي محصولات بي شک يکي از مهمترين و مشکل ترين گرايش هاي گرافيک به شمار مي رود و دليلش هم کاملا مشخص است نوع کار خروجي شما که مطمئنا يک کار گروهي است در معرض ديد و قضاوت هزاران مصرف کننده و يا کارشناس شرکت توليد کننده قرار خواهد گرفت و ظرافت طرح شما و منحصر به فرد بودن آن بسته به نوع موضوع تبليغ تنها چيزي است که چشم آنها را نوازش خواهد داد.
امروزه هر کالايي که نگاه ميکنيد نماي خاصي از نمايش در آن رده را مشاهده مي کنيد از آنجايي که بيشتر مردم در انتخابات نوع کالاي خود به دليل رقابت سخت شرکت هاي توليد کننده در نوعي سردرگمي نسبي به سر مي برند و توان ارزيابي محصولات در زمينه هايي مانند لوازم شوينده، ارايشي، غذايي و.. به دليل هم سطح بودن شرکت هاي توليد کننده اصلي و يا خود ماهيت محصول را دارا نيستند اينجاست که يک ايده نو براي نمايش محصول شرکت خاصي گوي سبقت را از ديگران برده و در بازه زماني مشخصي منجر به سود هنگفت از فروش محصول موردنظر براي آن شرکت خواهد شد.
غير از مواردي که بيان شد مولفه هايي چون مقاوم بودن بسته بندي به نوع کالاي هدف نيز بر ارجحيت يک بسته بندي تجاري کمک شاياني خواهد کرد به همين علت در کنار متخصصين گرافيک حتما بايد از افراد آگاه به اين امور هم استفاده کافي صورت بپذيرد هر توليدي بسته به ماهيت خود رنگ خاص خود را مي طلبد و طراح مي بايست با دانش و اطلاع کافي دست به انتخاب رنگ بزند.
طراحي بسته بندي يکي از مهمترين زيرشاخه هاي هنر تبليغات است و نقش ارزنده اي را در جريان اقتصادي جوامع بازي مي کند بايد تاکيد شو که صادرات کالاها بيش از آنکه به کيفيت محصول وابسته باشد در گرو طراحي خوب بسته بندي و مورد پسند خريدار وابسته است.
يادداشت از کاترين دادرس،کارشناس بازرگاني
انتهاي پيام/