سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشاورزی پایدار اولین گام صادرات غیر نفتی

بخش کشاورزی علاوه بر تامين بخش عمده اي از نيازهاي غذايي، سهم قابل توجهي را در تامين اشتغال و صادرات غيرنفتي کشور ايفا می کند.

داوود یار محمدي کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت :مهمترين نقاط قوت بخش کشاورزي شامل اقليمهاي آب و هوايي متنوع، منابع ژنتيکي متنوع گياهي، دامي و آبزيان، منابع پايه توليد مناسب (آب و خاک)، ظرفيتهاي صادراتي و امکانات پژوهشي و خدماتي است.

وی ادامه داد : عوامل موجود سبب شده به رغم برخي کمبودها اين بخش علاوه بر تامين بخش عمده اي از نيازهاي غذايي، سهم قابل توجهي را در تامين اشتغال و صادرات غيرنفتي کشور ايفا کند.
یار محمدی با بیان مقايسه وضعيت توليد محصولات عمده زراعي ايران با ساير کشورها گفت : مقايسه وضعيت توليد محصولات عمده زراعي ايران با ساير کشورها نشان مي دهد امکان بهبود عملکرد در واحد سطح و در نتيجه افزايش توليد و دستيابي به اهداف خودکفايي در محصولات اساسي وجود دارد.

این کارشناس در خصوص محصولات باغی تاکید کرد :در خصوص محصولات باغي نيز با توجه به مزيتهاي موجود در کشور، در اغلب موارد شاهد عملکرد در واحد سطح مناسب و بالاتر از ميانگين جهاني بوده ايم به طوري که ايران از توليد کنندگان عمده اين محصولات در دنيا محسوب مي شود.
وی با اشاره به شاخص های زیربنایی بخش کشاورزی گفت :مقايسه شاخصهاي زيربنايي بخش کشاورزي نشان مي دهد اراضي آبي در ايران همانند ساير کشورهاي جنوب غربي آسيا در مقايسه با ساير کشورهاي منتخب جهان بسيار بالاتر است. با اين حال با توجه به وضعيت بارندگي در ايران تداوم روند توسعه اراضي زير کشت آبي با استفاده از عمليات تجهيز و نوسازي و به کارگيري روشهاي نوين آبياري نقش مهمي در بهبود بازده آبياري و افزايش توليد خواهد داشت.

یار محمدی خاطر نشان کرد : بهبود مکانيزاسيون و به کارگيري تجهيزات و فن آوري هاي نوين نيز تاثير مثبتي در زمينه مدرنيزاسيون بخش کشاورزي و ارتقاي بهره وري عوامل توليد دارد.

برچسب ها: صادرات ، کشاورز ، پایدار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.