به گزارش گروه بازار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛اگرچه واردات تعداد زیادی پورشه در سال گذشته انتقادات زیادی را به دنبال داشت اما با پایان اعتبار مجوزهای ثبت سفارش واردات، این خودرو دیگر وارد کشور نخواهد شد.
پورشه از گران قیمتترین خودروهای تولیدی در جهان است که حجم بالای واردات آن به کشور در سال گذشته سر و صدای زیادی را به پا کرد بهگونهای که پارسال ۵۱۸ دستگاه از این خودرو به ارزش ۶۰.۷ میلیون دلار وارد شد.
واردات این خودروهای لوکس و گران قیمت در شرایطی که محدودیتهای خارجی تشدید شده و افزایش نرخ ارز مشکلاتی را برای تامین ارز مورد نیاز صنایع ایجاد کرده بود، انتقادات زیادی را برانگیخت تا جایی که برخی از قطعهسازان عنوان کردند با پول خودروهای گران قیمت وارداتی از جمله پورشه میشد، صنعت خودرو را از تنگنای موجود نجات داد.
سال گذشته تعدادی پورشه پانامرا توربو ساخت ۲۰۱۲ و مدل ۲۰۱۳ به ارزش هر کدام ۲۱۱ هزار و ۹۳۴ دلار و تعدادی نیز پورشه هشت سیلندر سفید ۲۰۱۲ پانامرا توربو به ارزش هر کدام ۲۱۰ هزار و ۶۰۳ دلار وارد کشور شد که این خودروها بعد از مرسدس بنز S۵۰۰L، گران قیمتترین خودروهای وارداتی به کشور بودند.
برخی از این پورشهها با توجه به میزان تعرفه گمرکی و دیگر هزینههای جانبی واردات خودرو به کشور به قیمت حدود یک میلیارد تومان در ایران به فروش رسیدند.
با این حال با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش واردات پورشه و دیگر خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی به بالا و با توجه به نزدیکی به زمان پایان اعتبار ثبت سفارشهای پیشین صورت گرفته برای واردات این خودرو، میتوان گفت که پورشه دیگر وارد ایران نخواهد شد.
پورشه (Porsche) یکی از شرکتهای بزرگ تولید خودرو در جهان است که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه پسر فری پورشه یک طراح اتومبیل اهل اتریش، در شهر اشتوتگارت آلمان تاسیس شد.
جدیترین رقبای پورشه در آلمان شرکتهای بی.ام.و، مرسدس بنز و آئودی و در خارج از این کشور لوتوس٬ جگوار و شورلت کوروت هستند. مدلهای گران قیمت پورشه رقیب محصولات فراری٬ لامبورگینی و بوگاتی است.
منبع:ايسنا