سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حماسه حضور 24خرداد/

مقيث:هر گزارش و شکايتي از نحوه برگزاري انتخابات به صورت آنلاين رسيدگي مي شود

رئيس اداره مرکزي نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان گفت: هر گزارش و شکايتي در رابطه با نحوه برگزاري انتخابات از سوي مردم و نماينده كانديداها،به صورت آنلاين دريافت و رسيدگي مي کنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران مستقر در شوراي نگهبان؛  "سيد جواد مقيث" رئيس اداره نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان در جمع خبرنگاران با اشاره به روال برگزاري انتخابات تا کنون گفت:مشكل خاصي در روند انتخابات پيش نيامده در حال حاضر هيات هاي نظارت در 421 شهرستان و بخش حضور دارند که با آن ها در تماس هستيم و بخشي از صندوق ها در ساعات شروع راي گيري با تاخير 20 دقيقه فعاليت خود را آغاز کردند که در حال حاضر تمامي صندوق ها فعال هستند.

وي ادامه داد:هر گزارش و شکايتي در رابطه با نحوه برگزاري انتخابات از سوي مردم و نماينده مطرح شود اين آمادگي کاملاً وجود دارد تا به صورت آنلاين دريافت و رسيدگي کنيم.

وي ادامه داد:در يکي از حوزه هاي انتخابيه فرم هاي طراحي شده بود که در آن سوالاتي خارج از ضوابط و براي نظرسنجي از افکار عمومي طراحي شده بود و به اين مساله رسيدگي شد.مساله هايي که دال بر رسيدگي باشد در مورد انتخابات نداشتيم.

وي در مورد تخلفات انتخاباتي اظهار داشت:تا کنون تخلفي به ما گزارش نشده و خوشبختانه گزارشي که بخواهد در روند انتخابات تاثير داشته باشد دريافت نکرديم.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا نمايندگان کانديداها بايد تخلفات را اعلام کنند يا ناظران ؛تصريح کرد:تذکراتي که از سوي کانديداها به ما ارائه مي شود ،به نماينده کانديداها که در شوراي مرکزي نظارت مستقر هستند، به صورت لحظه اي اعلام مي کنيم ،مواردي هم که توسط نمايندگان نامزدها گزارش شود به صورت لحظه اي قابل پيگيري است.

 
رئيس اداره مرکزي نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال که در حال حاضر چه تعداد ناظر در سطح کشور مشغول نظارت هستند، بيان کرد:مجموع ناظرين ما در کل کشور در قالب سرناظرين،ناظرين مسئول و ناظرين وبازرساني که  به صورت نوبتي اعزام مي‌شوند؛چيزي حدود 200 هزار نفر است که بخشي از اين افراد به صورت سيار و متناسب با حجم تعداد آرايي که در شعب وجود دارد به صورت ثابت نيز در شعب حضور دارند.همچنين براي همراهي صندوق هاي اخذ راي خواهران و برادران ناظر نيز وجود دارند.

 
وي با اشاره به اين مطلب که در هر صندوق 3 تا 5 ناظر وجود دارد،ادامه داد: با توجه به حجم صندوق و محل استقرار آن بسته به اين که در شهر يا روستا باشد، از 3 تا 5 نفر ناظر براي نظارت بر صندوق و نحوه راي گيري حضور دارند.

وي در پاسخ به اين سوال که خبرها حاکي از آن است که بعضي آرا به صورت اشتباه و جا به جا در صندوق ها ريخته شده براي اين مساله چه تمهيداتي انديشيده شده است؛ بيان کرد:طبق روالي که قانون در مورد اين مساله پيش بيني کرده ،بعد از پايان شمارش آرا در حضور هيات اجرايي هيات نظارت و همچنين نمايندگان نامزدها در شعب 2 صندوق، فک پلمپ خواهد شد و اگر احياناً آرايي به صورت اشتباه و جا به جا در صندوق ها انداخته شده باشد،به صندوق مربوطه الحاق شده و بعد از پايان اين کار شمارش آرا شروع مي شود.

 
وي همچنين با اشاره به گروه هاي مستقر در شوراي مرکزي نظارت بر انتخابات اظهار داشت:هر کدام از  اين گروه ها با تعدادي از استان هاي مربوط در ارتباط هستند که هر گروه با توجه به تجربه اي که دارند مسئوليت ارتباط با آن استان و شهرستان را بر عهده گرفته است که اگر در بحث روند برگزاري انتخابات و يا پيگيري شکايات مشکلي پيش آيد؛ مسئولان مربوطه با مامور مستقر در آن حوزه تماس گرفته و گزارش ها را در سلسه مراتب پيگيري مي کنند.

وي ادامه داد:در طول روز چک ليست هايي وجود دارد که مسئولان موظف بودند با تمامي شهرستان ها تماس گرفته و سوالات مربوط به آن حوزه ها را پيگيري کنند که پس از جمع آوري اين "چک ليست ها" به مسئولان مربوطه ارائه مي شود تا در صورت بروز مشکل براي رفع آن اقدام شود.

مقيث همچنين در مورد انصراف يکي از نامزدها اظهار داشت:يک نفر از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در طول روزهاي گذشته انصراف خود را از ادامه حضور در انتخابات رياست جمهوري اعلام کرده بود که اعلام کردند در بعضي از حوزه ها اسم وي همچنان در ليست نامزدها وجود دارد که بر اساس پيگيري ما گزارشي بر اين مبنا وجود ندارد؛با اين حال وزارت کشور براي رفع ابهام اين موضوع سريعاً اطلاعيه صادر کرده و دستورالعملي به تمامي فرمانداري ها ابلاغ شد تا اسم نامزدي که در آگهي انتخابات در شعب وجود دارد حذف کنند و تا کنون مشکلات ديگري در اين زمينه وارد نبوده است.
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: انتخابات ، صندوق ، رای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.