سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از تشکیل «جهاد سازندگی» تا تأسیس دانشگاه آزاد

تشکیل «جهاد سازندگی» به فرمان «حضرت امام خمینی»(ره)، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، درگذشت بنیان گذار و مدیر مؤسسه اطلاعات، روز جهانی بیابان‌زدایی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 8 شعبان 1434 هجری و 17 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تشکیل «جهاد سازندگی» به فرمان «حضرت امام خمینی»(ره) (1358 ش)
جهاد سازندگی در 27 خرداد 1358 با فرمان امام خمینی (ره) تشکیل گردید و از همان آغاز کار توانست خیل عظیم نیروهای دلسوز، جوان و متخصصین متعهد و مسلمان در رشته‌های گوناگون را برای احیا و نوسازی روستاها در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به خود جذب نماید. امام امت به هنگام تشکیل جهاد سازندگی فرمود: «الان که مرحله سازندگی است، ما دستمان را پیش ملت دراز می‌کنیم و از ملت می‌خواهیم که همه در این نهضت شرکت نمایند.» به دنبال صدور این فرمان، اقشار مختلف مردم جهت محرومیت زدایی بسیج شدند.

خدمات ارزنده جهاد سازندگی علاوه بر سازندگی و آبادانی مناطق محروم کشور در طول هشت سال دفاع مقدس، از نقش مؤثر این نهاد انقلابی در حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران حکایت دارد. جهاد سازندگی در زمینه‌های صنایع روستایی، کشاورزی، دامداری، سدسازی، منابع طبیعی، آب‌خیزداری و ده‌ها مورد دیگر، فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح ایران و برخی کشورهای آفریقایی انجام داده است. جهاد سازندگی در سال 1362 تبدیل به یک وزارتخانه شد و پس از آن که در سال 1379 در وزارت کشاورزی ادغام گردید، وزارتخانه جهاد کشاورزی به وجود آمد.

درگیری مردم با مأموران در جریان رأی اعتماد مجلس به عبدالحسین هژیر (1327 ش)
پس از سقوط دولت ابراهیم حکیمی، دربار کوشش می‌کرد یکی دیگر از ایادی خود را که مورد توجه سیاست انگلیس نیز باشد به عنوان نخست وزیر به ملت تحمیل کند و عبدالحسین هژیر، وزیر دارایی احمد قوام برای این سِمَت نامزد شد؛ اما مخالفت آیت‌اللَّه کاشانی به عنوان پیشوای مذهبی مردم، مانع این امر گردید. چرا که ایشان با افشاگری علیه دولت‌های پس از شهریور 1320، آنها را با شکست روبه رو کرده بود. در این میان، مأموران سعی داشتند با تهدید و ارعاب مردم را به سکوت بکشانند. روزی که قرار بود، هژیر کابینه خود را به مجلس معرفی کند، جمع کثیری از مردم در منزل آیت‌اللَّه کاشانی اجتماع کردند و به طرف مجلس به حرکت درآمدند.
این تظاهرات به صورت یک راهپیمایی از منزل کاشانی به سوی مجلس شکل گرفت. هنگامی که آنان نزدیک مجلس رسیدند ناگهان صدای گلوله‌ها بلند شد. زد و خورد مأموران با مردم آغاز گردید و جمعی نیز مجروح و مقتول شدند. با این شکل، هژیر در مجلس حاضر شد و رأی اعتماد گرفت. حادثه این روز با عکس‌العمل شدید مردم مواجه گردید و مبارزه علیه هژیر را توده‌های مردم به رهبری کاشانی به دست گرفتند. نخست‌وزیری هژیر و واقعه 27 خرداد 1327، پیکار ملت مسلمان ایران را در مقابله با نظام دیکتاتوری وابسته به استعمار انگلستان از حالت دفاعی و تبلیغاتی به حالت تهاجمی متحول کرد و دولت هژیر در برابر این اعتراضات بیش از یک صد روز تابِ تحمل نیاورد.

تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی (1361 ش)
ایده تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی ابتدا در جامعه اسلامی دانشگاهیان مطرح شد و به دنبال آن آقای هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی با طرح این مطلب در شورای اقتصاد، نظر مساعد شورا را تا مین نمود. این مسأله با حضرت امام خمینی (ره) نیز مطرح شد و معظم له از این پیشنهاد استقبال نموده و مبلغی را بدین منظور اهدا کردند. پس از تدوین اساسنامه مقدماتی دانشگاه آزاد اسلامی، آقای هاشمی رفسنجانی در آخرین جمعه اردیبهشت سال 1361 موجودیت این دانشگاه را اعلام کرد. سرانجام دانشگاه آزاد اسلامی در 27 خرداد 1361 به طور رسمی تا سیس شد و پس از گذراندن مراحل مقدماتی، آماده پذیرش دانشجو در اواخر آن سال شد. بدین ترتیب که در اسفند ماه 1361، اولین آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در 10 شهر کشور و با حضور 30 هزار شرکت کننده برگزار شد که از این میان، 3000 نفر انتخاب و مشغول تحصیل شدند.

 اساسنامه مصوب سال 1361 تا دی ماه 1364 به تنهایی مبنای کار و حرکت دانشگاه بود ولی بعدها اساسنامه جدیدی با عنوان قانون تأیید رشته‌های دانشگاهی آزاد اسلامی در دهم تیرماه 1369 به تصویب هیئت وزیران رسید که به موجب آن، نحوه همکاری استادان و محققان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دولتی با این دانشگاه و همچنین طرز استفاده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها و کارگاه‌ها و فضای آموزشی مؤسسات آموزش عالی دولتی مشخص شد.

درگذشت بنیان گذار و مدیر مؤسسه اطلاعات (1353 ش)
عباس مسعودی در سن 73 سالگی در دفتر کار خود درگذشت. وی علاوه بر انتشار چند نشریه 6 دوره نماینده مجلس و شش دوره سناتور بود. مدت 12 سال نیز نیابت ریاست سنا با او بود.

تولد «ابن رومیه» محدّث و گیاه شناس مسلمان (561 ق)
ابوالعباس احمد بن محمد اِشبیلی معروف به ابن رومیّه محدث، گیاه‌شناس و داروشناس مسلمان در شهر اشبیلیه، پایتخت مسلمانان در اندلس به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی، از دانشمندان و محدثان بزرگ عصر خود، حدیث فراگرفت و همزمان با تحصیل علوم دینی، به پژوهش در علم گیاه‌شناسی نیز همّت گماشت. ابن‌رومیّه علاوه بر مطالعه و شناخت ویژگی‌های گیاهان و انجام سفرهای تحقیقاتی در این زمینه، کتاب‌هایی نیز تألیف کرد که مقاله فی ترکیبِ الادویه و تفسیر اسماءِ الادویةِ المفرده از آن جمله‌اند. وفات ابن رومیّه در سال 637 قدر 76 سالگی واقع شد.

روز جهانی بیابان‌زدایی

بیابان زایی چیست؟ بیابان زایی یعنی تخریب زمین‌ها در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب تحت تأثیر عوامل اقلیمی و انسانی. این تخریب می‌تواند سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و پیدایش شرایط بیابانی شود و بر گسترش و قلمرو بیابان‌ها بیفزاید. البته نواحی تبدیل شده به بیابان، توان قابل ملاحظه ای دارند و می‌توان آنها را با مدیریت منظم، برنامه ریزی اصولی و هدایت شده و حفاظت آب، بازسازی کرد. چنین مناطقی در سطح کره زمین وسعتی برابر 21 میلیون کیلومتر مربع دارد که حدود بیست درصد خشکی‌ها را در برمی گیرد. گرم‌ترین آنها صحرای افریقای شمالی و سردترین آنها صحرای گو بی مغولستان است.

در جهان سیزده بیابان وجود دارد و دشت کویر و دشت لوت ایران، از مهم‌ترین بیابان های جهان به شمار می‌روند. فعالیت های بیابان زدایی در ایران، از سال 1344 تاکنون حدود دو میلیون هکتار جنگل های دست کاشتی است که در چهار استان کشور پراکنده است. نقش عمده این پوشش گیاهی عبارت است از حفاظت از روستاها، شهرها و زمین های بایر، حفظ راه های ارتباطی از یورش شن های روان، مراقبت از تأسیسات اقتصادی، صنعتی و نظامی، کاهش آلودگی هوا، تأمین علوفه و تولید چوب در حد مجاز.

روز ملی و استقلال «ایسلند» (1944 م)
جزیره ایسلند در دهم ژوئیه 874 م کشف شد و از آن پس مهاجران نروژی، اسکاتلندی و ایرلندی در آن سکنی گزیدند. این جزیره تا قرن سیزدهم میلادی، کشوری مستقل بود اما بعدها به نروژ و سپس دانمارک ملحق شد. در سال 1874 م دانمارکی‌ها اجازه تشکیل مجلس قانون گزاری در ایسلند را صادر کردند. در سال‌های بعد، ایسلند حقوق مستقل و متحد با دانمارک شناخته شد؛ اما در 17 ژوئن 1944 م، پس از مراجعه به آراء عمومی، اتحاد دانمارک و ایسلند لغو گردید و ایسلند کشوری مستقل با رژیم جمهوری اعلام شد. از آن پس مردم جزیره ایسلند، چنین روزی را به عنوان روز ملی این کشور جشن می‌گیرند.
ایسْلَنْد با 102/819 کیلومتر مربع مساحت در شمال غربی اروپا و در اقیانوس اطلس واقع شده است. جمعیت آن در حدود 280 هزار نفر است که پیش بینی می‌شود این تعداد تا سال 2025 مدر حدود 330 هزار نفر گردد. اکثریت مردم ایسلند پیرو آیین پروتستان بوده و ملیت ایسلندی دارند و به زبان ایسلندی نیز صحبت می‌کنند. پایتخت ایسلند ریکیاویک و واحد پول آن کرون می‌باشد. از شهرهای مهم این کشور گاردها بر و کوپاووگور است. نظام سیاسی در این کشور، جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون گزاری است.

مرگ «ادوارد لِیتون» رمان نویس و سیاست مدار انگلیسی (1873 م)
ادوارد بو لور لِیْتون، ادیب و سیاست‌مدار انگلیسی در 25 مه 1803 مدر لندن به دنیا آمد. لیتون در 25 سالگی رمان سرگذشت یک نجیب زاده را منتشر کرد که یکی از بهترین آثار او به شمار می‌رود. این داستان که توصیفی طنزآمیز از جامعه اشرافی بود، به سرعت مورد پسند عامه مردم قرار گرفت و لیتون را به شهرت رساند. لیتون در ادامه کار خود، رمان داستانی شگفت‌انگیز، من و نژاد آینده را نگاشت و بر موفقیت‌های خود افزود. وی در کنار فعالیت‌های ادبی، به مجامع سیا یس راه یافت به طوری که در 28 سالگی به نمایندگی مجلس انگلستان انتخاب شد. لیتون طی ده سال، به سبب ایراد نطق و خطابه‌های فراوان که همه با زبردستی همراه بود و نیز به دلیل فعالیت‌های گوناگون سیاسی، در شمار شخصیت‌های برجسته کشور قرار گرفت.
وی از طرفی در خلق آثار گوناگون از شعر و رمان و نقد و تحلیل و نمایش نامه‌نویسی، آن‌چنان که مورد پسند مردم قرن نوزدهم قرار گیرد هیچ فرصتی را از دست نمی‌داد و از طرف دیگر به موازات این تلاش، در زندگی پرمشغله سیاست و اجتماع نیز شخصی فعال به شمار می‌آمد. استادی لیتون در ساختمان و ترکیب داستان و انتخاب موضوع مطابق ذوق و پسند عامه و هم‌چنین در ایجاد شور و هیجان و شیوه نگارش صریح و روشن، موجب پیروزی مداوم آثارش گشت و او را از مشهورترین نویسندگان انگلستان ساخت. بو لور لیتون سرانجام در 17 ژوئن 1873 مدر هفتاد سالگی درگذشت.

امضای قرارداد منع استفاده از سلاح های میکروبی و شیمیایی در جنگ‌ها (1925 م)
بر اساس معاهده منع استفاده از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی که هفدهم ژوئن 1925 مدر ژنو به امضا رسید، استفاده از هرگونه سلاح میکروبی، گازهای کشنده، سموم شیمیایی و نظایر آن‌ها در جنگ ممنوع شد. امضا کنندگان این معاهده 29 کشور بودند که بعدها تعدادشان افزایش یافت.

از دلایل مهم انعقاد پیمان منع استفاده از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی، استفاده گسترده آلمان از سلاح‌های شیمیایی در جریان جنگ جهانی اول بود. با این حال این پیمان تاکنون توسط بسیاری از کشورها نقض شده است. از جمله امریکا در جریان جنگ ویتنام و رژیم بعث عراق در ایام تجاوز نظامی به ایران، این معاهده را به شدت نقض کردند.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1933: بیمه دولتی حساب‌های پس انداز بانکی در آمریکا «FDIC» به اجرا درآمد که کمک بزرگی به امر پس انداز پول در این کشور کرده است.
1947: پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی طرح مارشال را که مبتکر آن دولت آمریکا بود به باد انتقاد گرفت و نوشت که دولت واشنگتن می‌خواهد با این طرح بر اروپای غربی مسلط شود.
1967: در جریان جنگ داخلی لبنان، فرانسیس ام ولی سفیر آمریکا در بیروت و یکی از همکارانش به نام رابرت وارینگ ربوده و کشته شدند.
1977: مهندس «ورنر فون براون» که برای هیتلر و بعدا آمریکا موشک ساخت در گذشت.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.