سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"کريستين ساينس مانيتور" :

تحريم ها و فشارهاي آمريکايي بر روابط گسترده ايران و پاکستان در حوزه انرژي بي تاثير بوده است

"دانيل جي گراييبر" در مقاله اي تحت عنوان "تحريم مانع معاملات گازي پاکستان با ايران نشده است" اذعان مي کند که دولت آمريکا در اعمال فشار بر دولت پاکستان براي لغو همکاري آن کشور با جمهوري اسلامي ايران در حوزه انرژي ناکام مانده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از کريستين ساينس مانيتور ؛ نويسنده مقاله با اذعان به بي تاثير بودن تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريکايي ها بر روابط حسنه و گسترده تجاري و سوختي پاکستان و ايران مي افزايد "پاکستان به دنبال افزايش همکاري هاي خود در زمينه معامله گاز طبيعي با جمهوري اسلامي ايران به منظور غلبه بر مشکلات سوختي اش مي باشد. تشديد تحريم ها بر حوزه انرژي ايران مانع ادامه روابط پاکستان با ايران در حوزه احداث و گسترش خطوط گاز طبيعي و نقل و انتقالات صورت گرفته نشده است."‌

وي در ادامه با اشاره به نياز دولت پاکستان به کشورمان از نظر تامين سوخت مي افزايد "هفته گذشته وزير برنامه ريزي دولت پاکستان اظهار داشت که تمامي گزينه ها براي غلبه بر کمبودهاي آن کشور در حوزه تامين انرژي بر روي ميز قرار دارند. وي در اين ميان به روابط گسترده ايران و پاکستان در حوزه انرژي اشاره کرد. در اين ميان، دولت آمريکا تلاش کرده تا با احداث پروژه گازي موازي با پروژه ايران و پاکستان با همکاري دولت ترکمستان و بانک "توسعه آسيايي" بر روابط ايران و پاکستان خدشه وارد سازد.

 هفته گذشته دولت آمريکا تحريم ها بر حوزه انرژي ايران را تشديد نمود. هدف دولت آمريکا از تشديد تحريم ها وادار نمودن جمهوري اسلامي ايران به عقب نشيني در حوزه انرژي بوده است. "نواز شريف" نخست وزير جديد پاکستان که از طريق انتخابات به قدرت رسيده است. هفته گذشته در جمع نمايندگان پارلمان از حملات پهپادهاي نظامي آمريکايي در خاک پاکستان به شدت انتقاد کرد. وي در اين باره افزود گبا به حاکميت ارضي ساير کشورها احترام مي گذاريم آنان نيز بايستي بطور متقابل به تماميت ارضي ما احترام بگذارند." اخيرا حملات پهپادهاي آمريکايي منجر به کشته شدن 9 نفر در پاکستان شد. در پي آن دولت نواز شريف رسما شکايت و گلايه خود را اظهار نمود." 

نويسنده با اشاره به اظهارنظرهاي مقامات پاکستاني در مورد تمايل به ادامه همکاري با ايران در حوزه انرژي مي افزايد "احسان اقبال" وزير برنامه ريزي کابينه پاکستان در مورد روابط با جمهوري اسلامي ايران در حوزه انرژي خاطر نشان ساخته که دولت پاکستان نياز دارد تا گاز طبيعي بطور مداوم از ايران به آن کشور صادر شود. وي در اين باره خاطر نشان کرد که الويت دولت نواز شريف حفظ امنيت ملي و تامين انرژي است. دولت پاکستان نشان داده که بدون توجه به عواقب تهديدهاي اظهار شده از سوي دولت آمريکا به همکاري با جمهوري اسلامي ايران در حوزه انرژي ادامه داده است.

کشور پاکستان مي بايستي هزينه زيادي را صرف تامين انرژي نمايد اما ايران اظهار داشته که به آن کشور کمک هاي لازم براي ساخت خطوط انتقال گاز طبيعي از حوزه نفتي "پارس جنوبي" در خليج فارس به پاکستان را ارايه خواهد داد. اين مقام دولتي پاکستان اظهار داشت که تامين انرژي مورد نياز از ايران در صدر اولويت هاي دولت نواز شريف قرار دارد و در اين باره افزود "ما به همکاري هاي خود با جمهوري اسلامي ايران در حوزه احداث خطوط انتقال گاز ادامه خواهيم داد اين يک پروژه حياتي براي ماست." 

برچسب ها: ایران ، پاکستان ، انرژی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.