سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف گورهاي جمعي در "يافا"

کشف بيش از شش گور جمعي در يافا که حاوي بقاياي اجساد صدها قرباني جنگ سال 1948 است حقايقي را درباره ماهيت روز نکبت (فاجعه اشغال فلسطين) برملا مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه ريل نيوز ؛ شهر يافا که مقامات اسرائيلي اين نام را براي آن برگزيده اند شهري عادي در ساحل درياي مديترانه است که به خاطر گردشگران و بازرگانان پرتکاپو به نظر مي رسد اما در پس اين ظاهر آراسته لايه هايي از تاريخ نهفته است که دولت اسرائيل سعي در محو کردن آنها دارد.

بعد از آنکه شبه نظاميان يهودي در سال1948 اين شهر را فتح کردند نام هاي خيابان هاي اين شهر تغيير کرد اين شهر با تل آويو ادغام شد و در حقيقت ديگر شهر مستقلي به نام يافا وجود ندارد و ويرانه هاي به جا مانده از جنگ سال 1948 برچيده شده است و شهروندان يهودي نيز در حال عزيمت به اين شهر هستند.

اما گور جمعي اوائل ماه ژوئن در شهر يافا کشف شد که حاوي صدها جسد و اسکلت متعلق به قربانيان جنگ سال هزار و نهصد و چهل و هشت است و اين گور جمعي حقيقتي است که نمي توان آن را ناديده گرفت. اين گور جمعي تاريخچه شهر يافا و همه فلسطين را بازگو مي کند.سامي ابو شحاده دانشجوي دکتراي تاريخ يافا مدرن و عضو شوراي شهر تل آويو - يافا درباره اين گور جمعي و نحوه پيدا شدن آنها گفت:« اين گور تصادفي پيدا شد. جنبش اسلامي در يافا در حال تحقيق در گورستان اسلامي قديمي به نام کازاخاني بود. آنها سرگرم پاکسازي و ترميم قبرها بودند که به صورت اتفاقي شش گور جمعي را در اين گورستان پيدا مي کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا آنها در اطلاع رساني درباره اين گورها موفق بوده اند و واکنش رسانه هاي اسرائيل به اين خبر چگونه بوده است گفت: ما نبايد با قطعيت بگوييم اين گورها متعلق به جنگ سال هزار و نهصد و چهل و هشت است. کساني هستند که ادعا مي کنند اين گورهاي جمعي متعلق به اين جنگ است. اما هنوز هيچ مدرک قطعي دال بر صحبت هاي آنها وجود ندارد اما رسانه هاي اسرائيل در مقايسه با رسانه هاي ديگر به واقع کل مسئله را ناديده گرفته اند.

ابوشحاده در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ريل نيوز که با تعجب پرسيد منظور شما از نبود مدرک قطعي چيست گفت:« مسائل زيادي وجود دارد که بايد مدنظر قرار گرفته شود. اول از همه اينکه، اين طور نيست که اسرائيل تنها وجود گورهاي جمعي را در يافا تکذيب مي کند. در گفتمان سياسي اسرائيل هرگز چنين موضوعي مطرح نيست. اسرائيل جنگ سال هزار و نهصد و چهل و هشت را جنگي بزرگ و انساني مي داند که هيچ قتل عامي در آن رخ نداده است چرا که معتقد است ارتش اسرائيل رئوف ترين ارتش در جهان است(!).

ابوشحاده در پاسخ به سوال مجري شبکه ريل که به اخراج جمعي فلسطيني ها و کشتار آنها در سال هزار و نهصد و چهل و هشت و همچنين واژه مورد نظر فلسطيني ها براي خطاب قرار دادن اين روز به عنوان روز نکبت اشاره کرد گفت:دولت و جامعه فلسطين در کل وجود چنين مصيبتي را تکذيب مي کنند. کل جامعه اسرائيل تا به امروز همه درد و رنج فلسطيني ها را که در نتيجه برنامه هاي صهيونيستي رخ داده است انکار مي کنند. ما روز گذشته به همراه دکتر عادل منا مورخ فلسطيني که تحقيقات درباره فلسطيني هاي بازمانده از اين جنگ را به پايان برد سخنراني ايراد کرديم. تحقيقات وي به سال هاي بين 1948 و 1956 بازمي گردد. او مدارک و نامه هايي از آرشيو صهيونيست ها دارد که از اقدامات تلافي جويانه و قتل عام هايي حکايت دارد که بعد از اين جنگ و نه در خلال جنگ رخ داده است. او درباره اين حقيقت صحبت مي کند که اجساد بسياري از جوانان، کودکان، زنان و مردان در سراسر يافا پخش شده است که مردم فرصت دفن آنها را نداشتند و آنها را در گورهاي جمعي در گورستان هاي مختلف شهر يافا دفن کرده اند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا کشف اين گور جمعي موجب شگفتي مردم يافا شده است گفت: بله قطعا همينطور است چرا که ما در يافا اجازه فراگيري تاريخ را نداريم و اطلاعي درباره تاريخ فلسطين نداريم. ما درباره تاريخ خودمان نيز اطلاعي نداريم. مردم اطلاعي درباره تاريخ شهري که در آن زندگي مي کنند ندارند. اکثريت مردم اجازه ندارند در اين مقوله به تحصيل علم بپردازند. اما کساني که اين جنگ را تجربه کرده اند و از جنگ جان سالم بدر برده اند و مي دانند چه اتفاقاتي در آن سال افتاده است به دلائل مختلف از جمله احساس حقارت تمايلي به بازگو کردن اين داستان ندارند چرا که آنها در اين جنگ شکست خوردند و اين شکست حقارت زيادي را براي آنها به همراه داشت. فلسطيني هايي که روز نکبت را پشت سرگذاشتند و شهروندي اسرائيل را بدست آورند براي مدتي طولاني تحت کنترل ارتش بودند و آنها همچنان با ترس و نگراني تحت کنترل هستند. اين جنگ به معناي نابودي کامل خانواده هاي آنها و هموطنان آنهاست.

وي ادامه داد:«يافا قبل از اين جنگ مهمترين شهر عرب - فلسطيني در فلسطين تحت قيوميت (انگليس) بود. اين شهر به لحاظ جغرافيايي و اقتصادي بزرگترين و مهمترين شهر فلسطين به شمار مي آمد و به لحاظ فرهنگي نيز سرآمد بود. اکثريت جمعيت اين شهر بعد از جنگ -- نود و هشت درصد مردم -- اخراج شدند و اين شهر به شهري کوچک و فقير تبديل شد و کساني که در اين شهر باقي ماندند و از جنگ جان سالم بدر بردند اقليتي بسيار اندک هستند که صهيونيست ها آنها را زاغه نشين مي خوانند. همه اعراب اين شهر در يک منطقه متمرکز شده اند و به دليل حصاري که دور تا دور اين منطقه کشيده شده است و سربازان و سگ هايي که در پشت اين حصار به گشت زني مشغولند آن را منطقه اي زاغه نشين مي خوانند.

مجري شبکه ريل در ادامه اين گفتگو گفت بهتر است به اتفاقات سال 1948 در يافا و گور جمعي پيدا شده در اين شهر بازگرديم، آيا اجساد موجود در اين گور متعلق به سربازان است يا جنگجويان يا غيرنظاميان؟

ابوشحاده گفت: همانطور که محققان گفته اند حدود هفتصد تا هشتصد نفر در زمان اين جنگ در يافا کشته شده اند. تعدادي از آنها نيروهاي داوطلب از بخش هاي مختلف جهان عرب هستند که براي دفاع از شهر يافا به اين شهر آمده بودند که اين تعداد حدود دويست و پنجاه نفر مي شود. مابقي آنها مردم محلي و ساکنان عرب يافا هستند. دو سوم از جمعيتي که در اين جنگ کشته شدند مردم بي گناه بودند. آنها نظامي نبودند و هرگز سلاح يا چيزي شبيه آن حمل نمي کردند. اين افراد در خانه هايشان با بمب گذاري هاي مختلف کشته شدند. يافا در آن زمان تحت محاصره شهرهاي يهودي بود و يافا هدف بمب گذاري از همه مناطق قرار مي گرفت.

مجري شبکه ريل نيوز در ادامه پرسيد: من مي خواهم آخرين سوال را مطرح کنم قانون جديدي در پارلمان اسرائيل در دو سال پيش به نام نکبت تصويب شده است که  بر اساس آن هر سازماني که بودجه دولتي دريافت مي کند درصورت برگزاري مراسمي درباره روز نکبت و تدريس درباره اين روز بودجه دولتي خود را از دست مي دهد. آيا شما تصور مي کنيد اين قانون بر شيوه کشف چنين گورهاي جمعي که گزارش شده است تاثير مي گذارد؟ آيا اين قانون شرايط را براي فلسطيني ها و کساني که مي خواهند درباره اين تاريخ مطالعه و صحبت کنند دشوار مي سازد؟

ابوشحاده در پاسخ گفت:اين قانون محکوم به شکست است چرا که قانوني غيرانساني است. اين قانون کارآيي ندارد. قطعا اين قانون بر فعاليت برخي از موسسات رسمي که روز نکبت را گرامي مي داشتند تاثير مي گذارد اما نمي تواند همه فعالان سياسي را از ادامه فعاليت هاي خود در زمينه گراميداشت اين روز و آموزش تاريخ به فرزندان خود بازدارد.

اسرائيل مي تواند براي مدتي به بخشي از جهان دروغ بگويد اما آنها نمي توانند هميشه به اين دروغ گويي ادامه دهند. تاکنون گفتمان سياسي اسرائيل بر تکذيب اين وقايع مبتني بوده است. من فرصت بزرگي را در بخش هاي مختلف جهان و انجمن هاي اسرائيلي - عربي - فلسطيني مي بينم که درتلاش براي فهميدن اتفاقاتي هستند که در نتيجه طرح هاي صهيونيست ها براي مردم فلسطين افتاده است. اين اتفاقات در نهايت باعث آگاهي مردم از اين حقيقت مي شود که تاسيس اسرائيل به معناي نابودي کامل مردم است.

برچسب ها: گور ، جنگ ، حقایق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.