سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حفاری چاه میدان گازی کیش به اتمام می رسد؛

پيش بيني مصرف 100 ميليون فوت مکعب گاز در نيروگاه کيش

با توليد زود هنگام از سه حلقه چاه حدود 100 ميليون فوت مکعب گاز براي تامين مصرف در نيروگاه کيش پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، همایون کاظمینی با بیان اینکه برای آغاز تولید زودهنگام از دو تا سه حلقه چاه این میدان برنامه‌ریزی شده، گفت: تولید زودهنگام نزدیک به ١٠٠ میلیون فوت مکعب گاز برای تأمین مصرف در نیروگاه کیش پیش‌بینی شده است.

کاظميني، از اتمام عملیات حفاری ١٢ حلقه و بازیابی یک حلقه چاه در فاز نخست طرح توسعه این میدان تا پایان امسال خبر داد.

مجری طرح توسعه میدان گازی کیش همچنین به ساخت خط لوله ٩٢ کیلومتری برای انتقال گاز از گرزه به خط لوله سراسری هفتم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بالغ‌ بر ٣٠ کیلومتر از این خط ساخته شده است.

کاظمینی درباره روند توسعه فازهای دو و سه میدان گازی کیش هم اظهار داشت: هم‌اکنون مذاکرات قراردادی این فازها انجام و آماده عقد با یک پیمانکار داخلی است.

وی یادآور شد که MDP تاسیسات سطح الارضی و تحت‌الارضی فازهای دو و سه نهایی شده و گفت: مطالعات زیست‌محیطی و انجام کارهای زیربنایی این فازها نیز در حال انجام است.

مجری طرح توسعه میدان گازی کیش از برنامه‌ریزی برای بررسی مجدد میزان ذخایر درجای میدان کیش خبر داد و تاکید کرد: باتوجه به اطلاعاتی که از حفاری چاه‌های جدید به دست ما رسیده، پتانسیل مخزن این میدان بیش از حد انتظار است. از این‌رو، برنامه داریم تا با حفاری یک حلقه چاه توصیفی- تهدیدی میزان قطعی گاز درجای این میدان را مشخص کنیم.

کاظمینی ادامه داد: در فاز نخست همچنین مذاکرات فنی، حقوقی و قراردادی با مشارکت یک کنسرسیوم داخلی انجام و قرارداد توسعه این فاز در امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران نهایی شده است.

موافقتنامه طرح توسعه میدان گازی کیش، اسفند ماه سال ٩٠ میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (کارفرما) به نمایندگی از سوی شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‏های ناردیس، فراب و ناموران (پیمانکار) امضاء شد.

این موافقتنامه با مدیریت و راهبری شرکت متن و در قالب FINANCE SERVICE CONTTRACT  با هدف احداث یک واحد پالایشگاهی به همراه اجرای خطوط انتقال منعقد شده و ارائه خدمات مهندسی به همراه تأمین مالی طرح، به عهده پیمانکاران این طرح است.

ذخیره میدان گازی کیش طبق بررسی‏های اولیه حدود ٦٦ تریلیون فوت مکعب و میعانات گازی آن حدود ٥١٤ میلیون بشکه برآورد می‌شود که در اعماق 4400 متری در زیر جزیره کیش قرار دارد. با توجه به مطالعات اولیه، احتمال داده می‌شود روزانه حدود ٣ تا ٥ میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی کیش تولید شود.

به گفته او، عملیات حفاری کلیه چاه‌های فاز یک تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: حفاری ، گاز ، کیش ، تولید ، فاز توسعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.