به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛این پروژهها در رقابت «ایدههای خود را پرواز دهید» ثبتنام کردهاند که برای شناسایی شیوههای کارآمد زیستمحیطی برای ساخت ناوگانهای پروازی آینده برپا شده است.
هر تیم ایده خود را به هیات داوران ایرباس در تولوس ارائه کرده تا جایزه 30 هزار یورویی آنرا به دست بیاورد.
ایده تیم لیوار از برزیل، پروژه چمدان شناور بود. ایده این تیم شامل تجهیز بخش بار هواپیما با بخشهای کشویی فوق سبک با استفاده از اصول میزهای هاکی روی هوا بوده است.
این بخشها به دمیدن هوایی میپردازند که محموله و چمدانها را بالای سطح زمین شناور میکنند. این کار میتواند به کارکنان فرودگاه در بارگیری و تخلیه بار سریع، آسان و ایمن کمک کند.
این تیم مدعی است که فناوری آنها میتواند به مسافران کمک کند تا 30 درصد سریعتر به بارهای خود دست یابند.
این فناوری همچنین برای کاهش وزن ایجاد شده توسط چمدانها در بخش بار هواپیما قابل استفاده است و در عوض میتواند میزان سوخت مورد استفاده را کاهش دهد.
هواپیماهایی که سوختشان را از گاوها یا به طور خاص باد نفخ آنها تامین میکنند نیز طرح تیم کلیما از استرالیا است.
هواپیماها میتوانند یک سوخت پایدار تولید کنند که گاز متان مایع شده را در غلافهای ویژه فوق سرد شده که در کنار موتورها نصب میشوند، قرار دهند.
این تیم مدعی است که این راهحل میتواند انتشارات دی اکسیدکربن را تا 97 درصد کاهش دهد.
تیم آواس از هند ایده یک موتور تغییر شکلدهنده را ارائه کرده که میتواند به کاهش صدا کمک کند.
مواد این موتور هنگامی که یک جریان برق به آنها اعمال میشود، حرکت کرده و تغییر شکل میدهند.
این تیم توضیح داده که این ایده شامل اجرای یک اصلاح ساده موتور در هواپیماها بوده که از مواد خاص تغییر شکلدهنده با قابلیت تغییر جریان هوا در موتور ساخته شده است.
با تغییر جریان هوا، میزان صدای تولید شده توسط موتورهای هواپیما قابل کاهش است.
موتورهای هیبریدی باتریخور تیم فلایبرد ایتالیا از باتریهای قابل شارژ مجدد که در بخش بار هواپیما نصب شده، استفاده میکنند.
این باتریها به موتور کمک میکنند تا با ترکیبی از نیروی باتریز و سوخت کار کنند که هواپیماها را از لحاظ نیرو کارآمدتر خواهند کرد.
به ادعای این تیم، تنها تعداد مورد نیاز باتری بسته به مسافت پیموده شده در بخش بار قرار گرفته که به معنی بهینه شدت وزن هواپیما است.
به گفته این تیم، راهحل آنها در طول یک پرواز کوتاه میتواند تا 60 درصد در میزان مصرف سوخت صرفهجویی کند.
این امر همچنین میتواند تا 40 درصد انتشار گاز دیاکسیدکربن را کاهش دهد.
از دیگر ایدههای حاضر در این رقابت باید به تامین انرژی کابین با حرارت بدن مسافران اشاره کرد که توسط تیم امبارکر از مالزی ارائه شده است.
این تیم توضیح داده که بدن انسان حتی در حال استراحت نیز میتواند کارآمد بوده و انرژی حرارتی از ماده حساس به حرارت تعبیه شده در صندلیهای هواپیما میتواند این انرژی را از مسافران ذخیره کند.
این انرژی سپس برای تامین نیروی دستگاههای الکترونیکی آنبرد استفاده شده که میزان انرژی مورد استفاده در پروازها را کاهش میدهد.
این تیمها اکنون به مقر ایرباس در تولوس سفر کردهاند تا برای جایزه 30 هزار یورویی رقابت کرده و ایدههای خود را برای هیات داوران ارائه کنند.
یک مربی ایرباس برای پشتیبانی از هر تیم انتخاب شده و همچنین یک کارشناس ایرباس برای حوزههای انتخابی آنها اختصاص داده شده است.
این رقابت توسط سازمان یونسکو حمایت میشود.
رقابت «ایدههای خود را پرواز دهید» بخشی از پروژه «آینده» شرکت ایرباس برای سفر هوایی سازگار با محیط زیست در سال 2050 است.
تیم برنده این رقابت طی مراسمی در پاریس در 14 ژوئیه(24 خرداد) اعلام خواهد شد.
منبع : ایسنا