سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

احترام زوجین به هم در حضور دیگران

زوجین پس از ازدواج در کنار هم در بسیاری جلسات و مجامع خانوادگی و فامیلی و دوستانه حضور پیدا می‌کنند. نحوه برخورد زوجین با هم در این مجامع در زندگی مشترک آنها بسیار تاثیرگذار است. اولین تاثیر، رضایتمندی حاصل از یک برخورد مودبانه و احترام‌آمیز است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، زوجین دوست دارند در مقابل دیگران مورد تکریم از سوی همسر خود قرار گیرند و این تکریم و احترام رضایتی از همسر برای آنها ایجاد می‌کند که این احساس مثبت رضایتمندی در بهبود روابط زوجین موثر است. به همین ترتیب یک برخورد نادرست در جمع، تاثیری بسیار بیشتر دارد. در برابر بی‌احترامی، فرد ممکن است پاسخی ارائه دهد و خانواده‌ای بی‌بنیان و پرتنش را در برابر جمع به نمایش بگذارد یا می‌تواند سکوت کند و اقدامی تلافی‌جویانه را پی‌ریزی کند یا منفعلانه این بی‌حرمتی را بپذیرد. در هرکدام از این حالات، عوارض خاصی متوجه این خانواده می‌شود و در رضایتمندی زوجین از هم اثر می‌گذارد.

افراد ناظر بر روابط زوجین، نگرش خود به این خانواده را بر اساس برخوردهای آنها با هم در جمع تنظیم می‌کنند. وقتی روابط زوجین بسیار محترمانه و بامحبت باشد، این قضاوت در آنها شکل می‌گیرد که آنها خانواده‌ای محکم و منسجم هستند و هر یک شایسته احترام می‌باشند و احترام آنها به این جمع و تک‌تک افراد خانواده، بیشتر می‌شود.افراد به کسی که همسرش در حضور جمع به او بی‌احترامی می‌کند، کمتر احترام می‌گذارند و کسی را که مورد تکریم شدید همسرش است را بیشتر مورد احترام قرار می‌دهند. بنابراین دومین تاثیر برخورد زوجین در حضور جمع، جلب احترام یا عدم جلب احترام دیگران به همسر است.

همچنین افراد، احترام خود به تک‌تک افراد خانواده را نیز بر اساس روابط آنها شکل می‌دهند. یعنی مثلا اگر مردی به زنش بی‌احترامی می‌کند خودش و فرزندانش نیز کمتر مورد احترام قرار می‌گیرند. لذا این احترام خلق شده یا از بین رفته به تمام اعضای خانواده نیز تسری پیدا می‌کند.

سومین تاثیر احترام در خانواده، استحکام بنیان آن است. نگرش دیگران درباره ما، ما را به همان سمت سوق می‌دهد. یعنی مثلا اگر دیگران باورهای مثبتی داشته و ما را فردی راستگو و درستکار بدانند ما به این سمت کشیده می‌شویم. برعکس باورهای نادرست و منفی و برچسب زدن به افراد، آنها را به سمت همان ویژگی‌های منفی سوق می‌دهد.

وقتی در جمع زوجین با هم محترمانه برخورد نکنند، باوری از یک خانواده بی‌استحکام در اذهان شکل می‌گیرد و این باور در روابط زوجین تاثیرگذار خواهد بود. لذا باید زوجین با حفظ حرمت هم در حضور دیگران از شکل‌گیری این باورهای نادرست در اذهان جلوگیری کنند. این باورها حتی مانعی برای تغییرات ایجاد مثبت است. زوجین در شرایطی از هم دلخور بوده و با هم برخورد نامناسبی در جمع داشته‌اند.دیگران نیز این ذهنیت منفی را در ذهن خود به وجود آورده‌اند. اکنون زوجین می‌دانند که دیگران آنها را با همین برخورد پذیرفته‌اند و تمایل خود را برای تغییر از دست می‌دهند.

اما اگر زوجین برخوردهای نامناسب خود را در خلوت خانوادگی‌شان داشته‌اند و دیگران را از آنها با خبر نکرده‌اند، برای حفظ نظرات مثبت دیگران هم که شده، تمایل به برگشت از رفتار نامناسب خود را دارند بلکه شخصیتشان به باور مثبت دیگران، نزدیک شود.چهارمین تاثیر، افزایش امکان دخالت‌های مخرب در زندگی است.کسی که در جمع به همسر خود بی‌احترامی می‌کند، حریم خانواده را خدشه‌دار کرده و دیوار خانواده را فرو می‌ریزد.به این ترتیب، از این دیوار شکسته، دخالت‌کننده‌ها بهتر وارد می‌شوند. افرادی که به هر دلیلی در کار دیگران دخالت می‌کنند در صورتی که زوجین دژ محکمی ایجاد کرده باشند، هرگز اجازه نفوذ پیدا نمی‌کنند. اما اگر یکی از زوجین این دیوار را فرو بریزد دیگران نیز به خود اجازه دخالت می‌دهند و مشکلات زیادی برای این خانواده به وجود می‌آید.بسیاری اوقات علت بی‌احترامی، این است که زوجین در خلوت خانوادگی، قادر به حل مسئله نبوده و در حضور جمع رفتاری تلافی‌جویانه بروز می‌دهند یا از پاسخهای همسرشان هراس دارند و می‌دانند که در جمع همسرشان پاسخی نخواهد داشت. اما این برخوردها در دراز‌مدت بنیان زندگی را به خطر می‌اندازد. زوجین باید بیاموزند در خلوت خود و یا با کمک مشاورین مسائل را حل و در مجامع خانوادگی و دوستانه نمایی از یک خانواده منسجم را به نمایش بگذارند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.