سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اردوغان: اعتراضات تا آخر هفته پایان می یابد

معاون نخست وزير ترکيه دوشنبه گفت رجب طيب اردوغان نخست وزير اين کشور با گروهي از تظاهر کنندگان که اين هفته ميدان تقسيم شهر استانبول را اشغال کرده اند گفتگو مي کند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين ديدار در حالي صورت مي گيرد که دولت ترکيه مي کوشد راهي براي شکستن بن بستي که به برگزاري صدها تظاهرات در دهها شهر ترکيه انجاميده است پيدا کند.
بولنت آرينچ ، معاون اردوغان در عين حال گفت دولت بيش از اين اقدامات غيرقانوني را تحمل نخواهد کرد. وي تلويحا گفت اشغال ميدان تقسيم و پارک گزي در آن تا آخر هفته پايان خواهد يافت.

وي پس از نشست کابينه ترکيه به رياست اردوغان گفت :از حالا ديگر اجازه اقدامات غيرقانوني در ترکيه داده نخواهد شد و هر کاري که طبق قانون لازم باشد انجام خواهد گرفت.
وي افزود :همه اقدامات لازم براي مقابله با اقدامات غيرقانوني انجام خواهد گرفت و ما تا آخر هفته اين را خواهيم ديد.
به نظر مي رسد که حضور معترضان در خيابان ها رو به کاهش است و در يازده روز گذشته که تجمعات ادامه داشته است دوشنبه شب کمترين تعداد از تظاهر کنندگان در ميدان تقسيم حضور داشتند.
اما معترضاني که پارک گزي را در استانبول اشغال کرده اند همچنان در اين محل حضور دارند.
علي سام ، از معترضان حاضر در پارک گزي گفت :ما غيرقانوني نيستيم. اين را بايد بدانند. ما شهروندان اين کشور هستيم و از فضاي بيروني به اينجا نيامده ايم. ما فقط رهبران محترم تري مي خواهيم. هدف ما سرنگوني دولت نيست.
دوشنبه شب تظاهرات کوچکتري نيز در آنکارا پايتخت ترکيه برگزار شد که حدود پنج هزار نفر در آن شرکت کردند. تظاهر کنندگان در آنکارا نيز اظهارات آرينچ را که تظاهرات را غيرقانوني توصيف کرده است رد کردند.
سدات آرگين ، از تظاهر کنندگان در آنکارا گفت : در اينجا هيچگونه تظاهرات غيرقانوني برگزار نشده است. ما همگي با بچه ها و برادران خودمان به اينجا آمديم. ما به قوانين احترام مي گذاريم. در حقيقت کساني که به قانون احترام نمي گذارند آنهايي هستند که با مردم ، دانشجويان و جوانان خود اين گونه رفتار مي کنند.
پليس آنکارا براي متفرق کردن تظاهر کنندگان در اين شهر تقريبا هر شب به استفاده از ماشين هاي آبپاش و شليک گلوله هاي گاز اشک آور متوسل شده است.
در اين تظاهرات سه نفر کشته و بيش از پنج هزار نفر به سبب متحمل شدن جراحات يا استنشاق گاز اشک آور در زمان تظاهرات تحت مداوا قرار گرفته اند. دولت ترکيه مي گويد ششصد افسر پليس نيز در اين درگيري ها زخمي شده اند.
آرينچ گفت اردوغان روز چهارشنبه به درخواست برخي از تظاهر کنندگان با معترضان پارک گزي ديدار خواهد کرد. اما اين ديدار در ميدان تقسيم نخواهد بود.
با توجه به اينکه افراد اشغال کننده پارک گزي رهبر شناخته شده اي ندارند معلوم نيست نخست وزير ترکيه با چه کساني ديدار خواهد کرد.
ناآرامي هاي ترکيه با برخورد خشونت آميز نيروهاي پليس با تحصن آرام تظاهر کنندگاني شروع شد که به طرح هاي ساخت و ساز در پارک گزي مخالف بودند.
سرکوب تظاهر کنندگان دهها هزار نفر از مردم ترکيه را به حضور در تظاهرات ضد دولتي تحريک کرد و اين تظاهرات به سرعت به حرکتي عليه شيوه حکمراني اردوغان که از ديد معترضان استبدادي است ، تبديل شد. اردوغان اين اتهام را رد کرده است.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.