سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهنمای خرید Hard disk؛

کدام هارد را انتخاب کنیم؟

امروزه ذخیره اطلاعات کار بسیار مهمی است و تیم تحریریه دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران برای شما کاربران مقایسه هاردها و ملاک انتخاب بهترین هارد دیسک را برای شما آماده کرده است. اگر قصد خرید هار دیسک را دارید حتما این گزارش را بطور کامل بخوانید و آن از دست ندهید.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ اهمیت و وجود هارد در هر سیستم بر کسی پوشیده نیست؛ از خود سیستم عامل گرفته تا همه برنامه ها و نرم افزارها و همه فایل هایی که روی درایوهای هارد نصب یا کپی می کنیم، همه و همه روی این دیسک سخت قرار دارد. هارد دیسک یک حافظه مغناطیسی هست که می شود آن را نوعی حافظه ROM دانست، با این تفاوت که توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات به طور همزمان را دارد و در واقع معروف ترین حافظه پایدار و ثابت رایانه است که با قطع جریان برق، اطلاعات آن حذف نمی شود. هر سیستم، حداقل به یک هارد دیسک نیاز دارد، اما می تواند از چند هارد دیسک در کنار هم برای بالا بردن حجم ذخیره اطلاعات استفاده کرد.



اما ملاک های یک هار دیسک خوب چیست؟


1. اولین ملاک انتخاب هارد دیسک مناسب، ظرفیت و حجم آن هست.

منظور مقدار داده هایی هست که هارد می تواند ذخیره و ثبت کند. امروزه این حجم مدام، رو به افزایش هست و از حد گیگابایت به ترابایت رسیده. معمولا ظرفیت های 250، 320، 500 گیگابایت و 1، 2 و 4 ترابایت در بازار موجود هست.

2. دومین ملاک، زمان دسترسی یا تقاضا یا همان (Access / Seek time) هست.

یعنی زمانی که برای مشخص کردن مکان فایل ها و دسترسی به اطلاعات آنهاست. این زمان برحسب میلی ثانیه (ms) بوده و هرچه کمتر باشد، هارددیسک زمان دسترسی سریعتری دارد.

3. سایز و اندازه هارددیسک هم از جمله ملاک های انتخاب آن هست.

این اندازه در رایانه های رومیزی و سیستم های معمولی 3.5 اینچی بوده اما در لپ تاپ ها معمولا 2.5 و 1.5 اینچی هست. سرعت، ظرفیت، قیمت و سهولت استفاده، دلایل اصلی استفاده از هارددیسک های 3.5 اینچی نسبت به 2.5 اینچی هست. سریع ترین سرعت خواندن هارد 3.5 اینچی حدود 131 مگابایت در ثانیه است. اما این سرعت در هارد 2.5 اینچی حدود 101 مگابایت در ثانیه است و قیمت این هارد هم بالاتر از مدل 3.5 اینچی است.


4. نوع اتصال هارددیسک به مادربرد هم نکته ای هست که نمی شود ازش صرف نظر کرد.

برای هارددیسک های داخلی (Internal) این نوع اتصال به صورت IDE، و اتصال SATA برای هارد های جدیدتر هست و برای هاردیسک های خارجی (External) این اتصال می تواند SATA، eSATA یا2.0 USB یا USB 3.0 باشد. امروزه انتخاب رابط ساتا باعث سرعت بالای انتقال اطلاعات می شود.

5. یک ملاک سنجش حرفه ای برای انتخاب هارددیسک، سرعت انتقال داده یا همون DTR هست.

این ملاک را پهنای باند واسط یا Interface Bandwidth نیز می گویند که در هارد سریال یا ATA، حدود 100 و 133 مگابایت و در هارد SATA حدود 150 مگابایت در ثانیه است. این عدد معمولا روی هارددیسک هم مشخص می شود.

6. هارد دیسک، دارای سرعت دوران یا RPM هم هست که ملاک خوبی برای انتخاب بهتر می باشد.

منظور سرعت چرخش صفحات هارددیسک در دقیقه بوده که هر چه این عدد بالاتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن هارد بیشتر و طبیعتا باعث می شود قیمت آن، گرانتر شود. این سرعت، امروزه معمولا 5400 و 7200 دور در دقیقه هست.

7. حافظه موقت بافر یا Cache برای هارد دیسک هم ملاک دیگری برای انتخاب هارد دیسک هست.

Cacheچیپ های حافظه ای اند که روی هارد دیسک قرار داشته و به دلیل این که به مراتب سریع تر از هارد دیسک هستند، برای ذخیره موقتی آخرین اطلاعات استفاده شده، به کار می روند. در صورتی که مجددا به آن اطلاعات نیاز داشته باشیم، لازم نیست از روی هارد دیسک بخواند، بلکه به طور مستقیم از چیپ حافظه استفاده می شود که کمک به بارگذاری و Load کردن اطلاعات می کند. معمولا این حافظه در حدود 2-4-8-16-32 MB هست که هرچه بالاتر باشه، هارددیسک سریع تر عمل می کند.

8. نوع هارد ملاک بعدی هست و انواع این هاردها عبارتند از:

الف- هارد IDE / ATA / PATA:

IDE یک استاندارد سریع و ارزانی هست و یکی از مهم ترین اینترفیس های حافظه سخته. نام IDE یا EIDE معمولا توسط فروشندگان سخت افزاری استفاده می شود و ATA نام کابل رابط میان این درایوها و کانکتور روی مادربرد هست. به دلیل این که این درایوها، از تکنولوژی موازی استفاده می کنند، به آنا PATA هم گفته می شود.

ب- تکنولوژی های متفرقه ای مثل Fast ATA / Ultra ATA / UDMA / UIDE / AT-6 این موارد، هر کدام یک تکنولوژی هستند که برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار نگرفتند.

ج- هارد اسکازی هم یک مدل هارد هست که از همین رابط استفاده کرده و بیشتر در سِرورها به کار می رود. اما مزیت این هاردها چه می باشد؟

اول اینکه کارایی بیشتری نسبت به ATA و SATA به خصوص در عملکرد چند وظیفه ای دارند. دوم اینکه اتصال چند درایو به صورت زنجیره ای روی یک رابط امکان پذیر هست. اما امروزه به دلیل قیمت گران اسکازی، رابط SATA به تدریج جای آن را گرفته است.

د- هارددیسک SATA را دیگر همه کاربران دریچه باید بشناسند. تکنولوژی جدیدی هست که از Serial ATA آمده و اطلاعات را از طریق کابل نازک تری نسبت به IDE انتقال می دهد.

ازمزایای SATA نسبت به PATA می شود به: کابل های زیباتر و نازک تر، نصب آسان تر این درایوها، سرعت بالاتر انتقال اطلاعات به خاطر پهنای باند بیشتر، عدم نیاز به تغییر پین ها در هارددیسک و قابلیت اطمینان بیشتر نام برد. SATA و ATA Serial در سطح الکتریکی و فیزیکی با هم سازگاری ندارند و برای ارتباط آنها با هم، مبدل هایی وجود دارد.


امروزه نوع ساتا هم، ملاک مهمی برای انتخاب یک هارد خوب هست. معمولا SATA II (ساتا دو) و SATA III (ساتا 3) با سرعت انتقال 6 گیگابیت در ثانیه روی مادربرد قرار دارد که هارد می تواند به آنها وصل بشود. البته مینی و میکرو ساتا هم در برخی موارد وجود دارد.

ساتای خارجی که به اختصار براش eSATA می گویند، پورتی برای اتصال درایوهای هارد دیسک خارجی هست و به عنوان جایگزین برای USB 2.0 و پورت فایروایر استفاده می شود.

ه- اما یکی از مهمترین و پرکاربردترین هاردهای امروزی، هارد خارجی هست.

معمولا خود این حافظه به دو شکل هست: رومیزی (Desktop) و پاسپورتی یا قابل حمل (Passport & Portable). نوع خارجی یا رومیزی معمولا سنگین بوده و دارای پورت USB یا eSATA برای اتصال به رایانه است و امروزه در حجم های بالا عرضه می شود.

اما نوع پرتابل که معروف به پاسپورتی هست، به راحتی قابل حمل هست و به راحتی با یک پورت USB 2.0 یا USB 3.0 امروزه به عنوان پر حجم ترین وسیله ذخیره سازی قابل حمل شناخته می شود که معمولا 500 گیگابایت، 1 2 و 4 ترابایتی آنها در بازار موجود هست.

و- هاردهای SAS هم نوع جدیدی از هارد دیسک هست که سایز کوچکتر اما سرعت مشابه SCSI دارد، یعنی حدود 15000 دور در دقیقه.

ز- یک نوع پرسرعت دیگر از هاردها، هارد دیسک SSD معروف به هارد دیسک حالت جامد هست. در ساختار آنها، هد و دیسک گردان نبوده و تکنولوژی ساخت شان شبیه فلش دیسک هاست اما از همان رابط IDE و SATA برای ارتباط بهره می برند.

ظرفیت SSDها تقریبا از 16 گیگابایت گرفته تا 512 گیگابایت می رسه و در ساخت آنها معمولا از تکنولوژی NAND استفاده می شود. به دلیل قیمت بالا، حجم آنها هنوز زیاد بالا نرفته است.

اما از مزایای SSDها می شود به این موارد اشاره کرد: نداشتن دیسک گردان باعث شده این حافظه ها با ضربه خراب نشود و میزان زیادی در مصرف برق صرفه جویی بشود و حرارت کمتری تولید بشه.

سرعت SSD در بعضی موارد تا 2 برابر هاردها گزارش شده هست. سریع ترین SSD می تواند داده ها را با سرعت بالاتر از 230 مگابایت در ثانیه بخواند و چون قسمت های قابل حرکت مثل هارددیسک معمولی ندارد، کاملا بی صداست.

هاردها در دامنه دمای خاصی کار می کنند اما SSDها چنین حساسیتی ندارند.

طول عمر بالای SSDها هم در نوع خودش بی نظیر هست و می تواند تا حدود 200 سال کار کند.

به خاطر این مزایاست که SSD بهترین گزینه برای انتخاب برای لپ تاپ ها و دستگاه های قابل حمل هست: تحمل ضربه، مصرف برق کمتر، حرارت کمتر، سرعت بالاتر، بی صدا کار کردن، حساس نبودن به دمای محیط، طول عمر بالا و ... تنها عیب این نوع حافظه ها، قیمت بسیار گران آنهاست!

9. ملاک هایی مثل ظاهر که سلیقه ای هست، وزن، گارانتی، و البته قیمت مناسب هم جزء ملاک های دیگه ی انتخاب هارد مناسب هست.


اگر هم نمی خواهید زیاد هزینه کنید می توانید همان طور که در برنامه های قبلی دریچه اشاره کردیم از فضاهای ابری به صورت آنلاین استفاده کنید.


باز هم تاکید می کنیم در این حالت اطلاعات شما روی هاردهای سرور دیگر موجود هست پس در استفاده از این فضاها حسابی دقت کنید.


دریچه مجله خبری را در فارس توییتر دنبال کنید


گزارش از سالار واعظی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
فرزاد
۰۸:۳۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
باسلام، بنده یک هارد دیسک وسترن دیجیتال ساتا3 دارم با دور 5400 که سرعت کپی آن 120 مگابایت بر ثانیه است و کنارش یه هارد ساتا2 هیتاچی با دور 7200 دارم که سرعت کپی آن 70 مگابایت بر ثانیه است---میخواستم بدونم رو کدومش ویندوز نصب کنم؟ هر دو 32کش هستند و هر دو هارد سریع عمل میکنند ولی در کپی خیلی فرق دارند. باتشکر
سجاد
۰۹:۲۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
حدود قیمت هارد خوب چنده؟؟؟
مهرداد
۰۹:۳۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۲
سلام.مرسی.روی هارد مجهز به esata میشه ویندوز نصب کرد ؟ یعنی به عنوان هارد سیستم شناسوندش ؟
سینا
۰۰:۳۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
سلام.چطور میشه از DLNA استفاده کرد؟
سارا
۲۳:۳۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
مرسی واقعا راهنماهای خریدتون خیلی عالی وکاربردیه.دست همگی درد نکنه.
Messi
۲۰:۴۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
من مارک WD رو دارم خیلی هم راضی ام