سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روحانی در رادیو ایران:

پدرم مبارز انقلاب بود و من خوداتکایی را از او آموختم

روحانی با بیان اینکه پدرم مبارز انقلاب بود گفت: از آغاز انقلاب همواره به عنوان مبارز در کنار نهضت اسلامی حضور داشت، پدرم دروس دین، تشریف به راه دین، تحصیل و همچنین راه استقلال و خود اتکایی در زندگی را به من آموخت

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در برنامه صدای جمهور که عصر امروز از رادیو ایران پخش شد در ابتدای سخنانش به معرفی زندگی نامه خود و خانواده‌اش پرداخت و گفت: من حسن روحانی متولد 1327 از سرخه سمنان از یک خانواده مذهبی و انقلابی هستم مرحوم پدرم همواره نماینده مراجع تقلید از زمان آیت الله بروجردی به بعد بود.

وی ادامه داد: پدرم مورد اعتماد مردم بود به همین دلیل مردم در مشکلات اجتماعی به او مراجعه می‌کردند و نماز و زیارت عاشورای او ترک نمی‌شد.

روحانی با بیان اینکه پدرم مبارز انقلاب بود اظهار داشت: از آغاز انقلاب همواره به عنوان مبارز در کنار نهضت اسلامی حضور داشت پدرم دروس دین، تشریف به راه دین، تحصیل و همچنین راه استقلال و خود اتکایی در زندگی را به من آموخت.

وی با اشاره به خاطرات دوران انقلاب گفت: در همه دوران نهضت اسلامی پدرم همواره در مسیر مبارزه بود من نیز هم در مسیر مبارزه بودم حتی برادرم و اقوام ما جزو مبارزین بودند.

روحانی ادامه داد: زمانی که پدر و برادرم در زندان بسر می‌بردند من فراری بودم و مادرم با این همه سختی هیچگاه خم به ابرو نیاورد و گله و شکایت نکرد صبر و بردباری را از مادرم آموختم و برای سلامتی‌اش دعا می‌کنم و برای پدرم نیز طلب رحمت و مغفرت می‌نمایم.

این کاندیدای ریاست جمهوری به دوران تحصیل و اساتید خودشان اشاره کرد و اظهار داشت: دوران تحصیلم از سال 1339 تا 1349 مشغول تحصیلات دینی و حوزوی سپری شد در دروس سطح اساتید بزرگی همچون آیت‌الله فاضل قفقازی، شهید بهشتی، شهید مطهری که مقامشان متعالی باد استفاده کردم.

وی ادامه داد: در دروس خارج استادانی چون محقق داماد، آیت الله یزدی، آیت الله عزمی گلپایگانی و در دوره کوتاهی محضر امام (ره) در نجف را درک کردم.

روحانی با بیان اینکه روزهای طلبگی و حوزه بهترین دوران زندگی‌ام بود افزود: روزهای طلبگی من توام با نهضت اسلامی شد در تابستان 1340 امام را زیارت کردم و این عشق پایدار در دل من است و همیشه پیروی از امام افتخار بوده و هست.

وی تصریح کرد: امام اسلام را زنده کرد و عزت را به مسلمانان برگرداند قرآن را به صحنه جامعه و جهان کشاند و گوش همه را به اسلام و قرآن که بیانی اسلامی هدایت کرد.

روحانی خود را سرباز نهضت اسلامی دانست و افزود: در دوران نهضت اسلامی یک سرباز بوده‌ام در سال 1341 تحت تعقیب قرار گرفتم و در سال 1344 برای اولین بار دستگیر شدم و به کرات محدود المنبر بودم اوج سخنرانی های من سال 1345 بود.

وی نماینده رهبری و نماینده مردم بودن را افتخاری برای خود نامید و اظهار داشت: افتخار من این است که نماینده من در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بودم من 20 سال نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودم و در خبرگان رهبری دو دوره به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم و هم اکنون نیز نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری حضور دارم.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: نمایندگی رهبری افتخاری برای من بوده که هم اکنون نیز به آن افتخار می‌کنم.

روحانی با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: در این دوران مسئولیت فراوانی داشتم اگرچه افتخارها نصیب شهدا، آزادگان ایثارگران است اما به عنوان یک سرباز رئیس قرارگاه خاتم الانبیاء و رئیس ستاد پشتیبانی جنگ بودم و همواره در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه ای تلاش کرده‌ام.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به مسئولیتش در شورای عالی امنیت ملی بیان داشت: در پایان جنگ شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و در دوران آقای هاشمی من اولین رقیب آن بوده ام که مدت 16 سال خدمت کردم.

وی ادامه داد: اولین قدم ما در این سازمان بازپس گرفتن سرزمین‌هایمان بود و در همین زمان بود که در سازمان ملل متحد عراق متجاوز شناخته شد و پیروزی نظامی به پیروزی سیاسی تبدیل شد.

روحانی تصریح کرد: در زمانی که آمریکا حمله به کویت را آغاز کرد سپس در دوران حمله ائتلاف به عراق موضع گیریخردمندانه ایران بی‌طرفانه و فعال بود که به خوبی از سرزمین‌هایمان محافظت شد.

وی ادامه داد: در این دوران صدمه‌ای به منافع ملی ما نخورد و من از این بابت بسیار خوشحال بودم.

روحانی به نقش موثر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: در مسئله تجزیه شوروی شورای عالی امنیت ملی بسیار تاثیرگذار بود و ما جزو اولین کشورهایی بودیم که کشورهای تازه استقلال یافته را به رسمیت شناختیم.

روحانی در ادامه به دورهای که خاتمی ریاست جمهوری ایران را بر عهده داشت اشاره کرد و گفت: در 8 سالی که بنده دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم در آن دوره حوادث بسیار خطیری اتفاق افتاد و شورای عالی امنیت ملی اقدامات موثری برای حفظ منافع ملی ایران انجام داد.

به ویژه در ماجرای یازده سپتامبر موضع‌گیری صریح و دقیق ایران نسبت به آن حادثه و بعد ماجرای اشغال عراق و افغانستان و مواضع درست ایران در آن مقطع تاریخی بود که اگر خطایی در آن مقطع رخ می‌داد ممکن بود آتش جنگ دامن ملت ایران را فراگیرد.

وی ادامه داد: بعد از افغانستان و عراق آمریکا به دنبال بهانه‌ای بود تا ضربه‌ای به ایران بزند و آن موضوع پرونده هسته‌ای بود که خواست این پرونده را از شورای حکام وین به نیویورک و سپس به سازمان ملل بکشاند که تلاش این سازمان منجر شد تا آمریکا در این کار ناکام بماند.

روحانی تصریح کرد: بعد از مذاکرات تهران مقام معظم رهبری در بیانشان این چنین گفتند: کاری که مسئولین کردند کار درستی بود با تدبیر و بدون پذیرش تصمیم تا توطئه آنان علیه ما شکسته شود و اقدام شورای امنیت ملی باعث شد تا فناوری هسته‌ای که از لحاظ حقوقی بسیار حائز اهمیت است به اثبات برسد.

روحانی در ادامه به حضورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: حضور بنده در این مجمع و هم در مرکز تحقیقات استراتژیک تجربه گرانسنگی بود و همواره فرصت مطالعاتی فراوانی را بوجود آورد و امروزه از این تجربه را برای اداره کشور استفاده می‌کنم.

وی به معضلات اقتصادی امروز کشور اشاره داشت و افزود: کشور ما با معضلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند، رشد اقتصادی ما علی‌رغم آنکه باید رشد 8 درصدی داشته باشد منفی شده است و سرمایه گذاری به 02/1 دهم درصد تقلیل یافته و تورم به 31 درصد رسیده است و قیمت دلار 900 تومانی به 3500 تومان افزایش یافته و ارزش پولی ملی ایران تقریبا به یک سوم تغییر پیدا کرده است.

روحانی به فساد اداری در فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: وضع اخلاق در جامعه در نقطه مطلوبی قرار ندارد و باید ریشه این نابسامانی ها را یافت و این معضل فقط با مدیریت صحیح اداری کشور حل می‌شود.

وی در ادامه گفت: ما باید مسایل کشور را با مشورت صاحب نظران و مراکز تحقیقاتی به پیش ببریم تا نتیجه مطلوب را کسب کنیم، در این حوزه رابطه دولت با نخبگان همواره مورد تأکید رهبری بوده و تصمیم عجولانه را همواره نفی کرده اند که این تصمیمات منجر به مشکلات عدیده‌ای شده است.

وی ادامه داد: بی‌ثباتی در مدیریت کشور و تغییر و تحول بخش نامه‌ها در مدت یکماه با 37 دستورالعمل‌های تجاری و اقتصادی که منجر به تغییر سیاست‌ها شد از جمله این مشکلات است. در این راستا مدیران نیز همواره در حال تغییر بودند، از تغییر وزرا گرفته تا وزارتخانه‌های حساس و استراتژیک که بر این مشکلات دامن زده است.

روحانی تصریح کرد: آرامشی برای فردای جامعه وجود ندارد، ناکارآمدی دولت نیز یکی دیگر از معضلات بود که نتوانستیم از ظرفیت علمی و کارشناسان استفاده کنیم و همواره به خام فروشی عادت کرده و ادامه داده‌ایم، ما باید به جای فروش نفت خام زمینه‌ای ایجاد می‌کردیم و با تأسیس پتروشیمی‌های جدید و پالایشگاه‌ها فرآورده‌ها را چند برابر صادر می‌کردیم و باید در این راستا دولت تسهیلاتی را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌داد تا درآمد کشور افزایش می‌یافت.

وی قانون گریزی را نیز یکی دیگر از معضلات دانست و گفت: این معضلات تا جایی بود که مصوبات مجلس را رئیس جمهور ابلاغ نمی‌کرد و فضای بی‌اعتمادی بین مردم و دولت به وجود آمد و شنیدن آمارهای متفاوت و بحث ایجاد 2 میلیون شغل جدید در یکسال به جکی در میان جامعه تبدیل شده بود.

وی در ادامه افزود: قدرت هر کشوری به میزان خردمندی و انسجام مردمان و دولتمردانش است و ما باید کشور را به این مرحله برگردانیم.

کاندیدای ریاست جمهوری در باب سیاست خارجی گفت: جهان امروز به هم متصل است و عدم تعامل سازنده با جهان در حوزه سیاست خارجی راه به جایی نمی‌برد، سیاست خارجی بیان آرزوها نیست بلکه داشتن توانایی برای بهتر اداره کردن کشور است و ما نباید در این راستا به سمت جنگ هدایت شویم و همواره صلح مدنظر ما بوده و تعامل سازنده با حفظ اصول و ارزشها امکان پذیر است، بنابراین برای حل کردن مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و گرانی باید کشور را در مسیر درست مدیریت کنیم.

روحانی به جوانان و زنان اشاره کرد و گفت: امروزه این دسته از افراد جامعه دارای مطالبات زیادی هستند و همواره بی‌عدالتی را حس می‌کنند و خواستار فرصت برابر هستند و می‌خواهند دولت با آنها با صداقت حرف بزند و شایسته سالاری حاکم شود، در دولت تدبیر و امید به مطالبات آنان پاسخ خواهیم داد و به انسجام و وحدت ملی و مسئله حقوق شهروندی توجه ویژه‌ای خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امروزه احساس می‌شود فصل سوم قانون اساسی که حقوق ملت است عملا به فراموشی سپرده شده است و ما خواستاریم که کسی احساس اقلیت بودن و اکثریت بودن را نداشته باشد.

روحانی اظهار داشت: همه شهروندان ایرانی هستند و باید احساس کنند که در همه جا مشارکت دارند و آنها در همه عرصه ها تصمیم ساز خواهند بود، اگر مردم ما احساس کنند که در همه امور مشارکت دارند آن وقت احساس تعلق بیشتر به کشور و منافع آن دارند. همه‌پرسی و رفراندوم جزء اصول فراموش ناشدنی قانون اساسی است، چرا نباید از مردم پرسید و نظر آنان را مدنظر قرار داد، حقوق ملت نباید تضعیف شود.

وی در پایان حقوق شهروندی را مدنظر قرار داده و خاطر نشان ساخت: این حقوق باید تصویب و اجرا شود و هر ایرانی به ایرانی بودن خود باید افتخار کند، بنده در برنامه کاری خود با هر جناحی می‌توانم کشور را به نقطه مطلوب برسانم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.