سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحيمي در نشست خبري:

مديريت تک جنسيتي باعث عدم تعادل در برنامه‌ريزي‌ها مي‌شود

دبير کل جامعه فاطميون گفت: اگر جامعه‌اي به صورت تک جنسيتي اداره شود يعني زنان در تصميم گيري، تصميم سازي، مديريت و برنامه ريزي حضور نداشته باشند جامعه به مشکل بر مي‌خورد و با يک سري نواقص روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران طاهره رحيمي در نشست خبري که عصر امروز (دوشنبه)، برگزار شد با اشاره به حماسه سياسي و حماسه حضور زنان در عرصه سياست اظهار داشت: ائتلاف حماسه زنان در واقع متشکل از 14 زن است که توسط احزاب زنان اصولگرا حمايت مي‌شوند که اين احزاب به حمايت از جامعه زينب، جامعه فاطميون، جمعيت پيروان حضرت زهرا، جمعيت زنان مسلمان تشکيل شده است.

دبير کل جامعه فاطميون در خصوص هدف عمده ائتلاف افزود: با توجه به اينکه ليست‌ها را آقايان مشخص مي‌کنند و درصد کمي را به خانم‌ها اختصاص مي‌دهند در نتيجه خانم‌ها خيلي کمتر راي مي‌آورند و اين باعث کاهش انگيزه زنان براي حضور در عرصه سياسي مي‌شود.

وي در خصوص دلايل کاهش شرکت زنان در انتخابات گفت: زنان مورد حمايت نيستند و توسط احزاب و قدرت‌هاي سياسي حمايت نمي‌شوند، لابي‌هايي که آقايان دارند براي خانم‌ها مناسب نيست که اين معضل در کشورهاي اروپايي هم موجود است.

رحيمي ادامه داد: چون زنان در مراجع رسمي نيستند کمتر ديده مي‌شوند و در نتيجه موقع انتخاب کردن هم مردم کمتر خانم‌ها را مي‌شناسند و کمتر آنها را در نظر مي‌گيرند و در نهايت راي نمي‌آورند.

عضو ائتلاف اسلامي زنان افزود: در دور اول شوراها 86 دهم درصد ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراها را زنان تشکيل مي‌دادند که در دور دوم به يک و پنجاه دهم درصد و در دور سوم به يک و 36 دهم درصد رسيد و اين يعني کاهش 14 درصدي.

رحيمي افزود: وقتي که جريان به اين گونه بود و فضاي حاکم در جامعه و اذهان به اين گونه است، يعني به خانم‌ها اعتماد نمي‌شود و خانم‌ها انگيزه‌اي براي حضور در عرصه سياسي و اجتماعي و فرهنگي را ندارند احساس مي‌کنند شانس انتخاب شدنشان خيلي پايين است.

رحيمي در خصوص مطالبات زنان براي حضور در انتخابات شوراها گفت: به عنوان مطالبات زنان، بايد حداقل 30 درصد ليست را به خانم‌ها اختصاص دهند ولي متاسفانه چانه زني‌ها به جايي نرسيد و حتي در تهران به جز ليست ائتلاف زلال که متشکل از 9 خانم است و در جبهه پيروان که 6 خانم را تشکيل مي‌دهد در مابقي ائتلافات تعداد خانم‌ها کمتر مي‌شود.

وي ادامه داد: از طرفي خانم‌هايي هستند که در صحنه سياسي اجتماعي حضور دارند وقتي که به هيچ ائتلافي خصوصا جريانات قوي کشور بانوان را مورد توجه قرار نمي‌دهند اين امر باعث سرخوردگي و نا اميدي آنها مي‌شود.

رحيمي افزود: هدف ائتلاف ما حمايت و دلگرمي دادن به خانم‌ها است چرا که ما معتقديم نگاه زنان با نگاه مردان متفاوت است و اين دو نگاه مکمل هم هستند و اگر جامعه‌اي به صورت تک جنسيتي اداره شود يعني زنان در تصميم گيري، تصميم سازي، مديريت و برنامه ريزي حضور نداشته باشند جامعه به مشکل بر مي‌خورد و با يک سري نواقص روبرو خواهد شد.

قائم مقام جامعه زنان حضرت زينب افزود: مديريت تک جنسيتي باعث عدم تعادل در برنامه ريزي‌ها مي‌شود ما معتقد هستيم چون زن‌ها نيمي از جمعيت را تشکيل مي‌دهند بنابراين بايد در نيمي از برنامه ريزي‌ها، نيمي از تصميم گيري‌ها را به عهده داشته باشند تا شايد برخي از مشکلات کنوني جامعه حل شود در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و غيره جاي زنان خالي است.

وي ادامه داد: يکي از پيام‌هاي بزرگ عاشورا را که خواسته يا ناخواسته مورد غفلت قرار گرفته، ضرورت حضور زنان در همه عرصه‌ها از جمله عرصه‌هاي نظامي است.

وي در خصوص علت عدم حضور زنان در عرصه سياست گفت: ما نه مانع ايدئولوژي و نه مانع قانوني داريم ايدئولوژي ما نه تنها مانع نيست بلکه مشوق است، اسلام از نظر ايدئولوژي حضور اجتماعي زنان را تشويق مي‌کند و قرآن آن را ستوده است مقام معظم رهبري هم فرموده تا زماني که نظام انقلابي است حضور اوليه زنان واجب است.

دبیرکل جامعه فاطمیون ادامه داد: بزرگترين مانع همان غبارهاي جاهلي است که متاسفانه بر ذهن برخي از آقايان و خانم‌ها سايه افکنده است برداشت‌هاي غلط و استنباط‌هاي نادرست از برخي احاديث و روايت‌ها و فرهنگ‌هاي ناصحيح که در برخ از مناطق و افراد جامعه وجود دارد باعث عدم حضور زنان در عرصه انتخابات شده است.

رحيمي در خصوص مطالبات زنان افزود: مطالبات زنان در حال حاضر متفاوت است و دولتمردان و ايدوئولوگ‌هاي ما يعني علما که بار فرهنگي بر عهده دارند به اين امر توجه کنند که مطالبات زنان متفاوت از گذشته است که بايد منطقي‌تر برخورد کنيم بايد متفاوت‌تر از گذشته با آن برخورد کنيم.

وي در خصوص نقش رسانه‌ها در تقويت يا تضعيف حضور زنان در عرصه سياسي و اجتماعي گفت: رسانه‌ها بايد اخبار را صادقانه بگويند وقتي زنان ائتلاف مي‌کنند يعني مي‌گويند ما هستم باید انعکاس پيدا کند و زنان به خود باوري برسند و به خودشان اعتماد کنند.

وي در پايان در خصوص ائتلاف 14 نفره بانوان در جامعه گفت: طاهره رحيمي، اشرف شائق، سوده نجفي، سميه بروجردي، آناهيتا قربان شيرودي، هما فلاح، مريم اوتادي، مريم ارشدي، عصمت ناظري، فرح ماه بانو، مرم سادات شريف،‌سليمه رودکي، ليلا خدا مرادي و طاهره صاحب زمانی از اعضای این ائتلاف هستند.

رحیمی خاطرنشان کرد: شعار ائتلاف 14 گانه بر مبناي شعار حماسه سياسي است ائتلاف حماسه زنان توزيع عادلانه رفاه و مناطق 22 گانه تهران ، توزيع عادلانه فرصت‌ها و امکانات براي مردم و زنان است. زنان يکسري محدوديت‌هايي دارند ولي اين محدوديت نبايد باعث محروميت آنها شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: توزیع ، عادلانه ، رفاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.