سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همزمان با روز جهاني صنايع دستي اعلام شد؛

رشد 57 درصدي صادرات صنايع دستي در سال 91

معاون صنايع دستي کشور همزمان با روز جهاني صنايع دستي 20 خرداد(10 ژوئن) از رشد 57 درصدي صادرات صنايع دستي در سال 91 خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مهندس يحيي رحمتی با بيان اين مطلب اظهار داشت: بر اساس آمار، صادرات صنايع دستي در سال 91 از لحاظ ارزش دلاري 57 درصد و از لحاظ ارزش وزني 47 درصد رشد داشته است.
 
وي در ادامه با اشاره به اينکه بيشترين آمار صادرات صنايع دستي در سال 91 مربوط به توليدات زيورآلات سنتي بوده که با رشد 56 درصدي همراه بوده است، اظهار داشت: آمار صادرات توليدات صنايع دستي با احتساب رديف هاي تعرفه اي سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي از کل ارزش صادرات صنايع دستي محاسبه شده است.

رحمتي رتبه دوم صادرات صنايع دستي را مربوط به صادرات شيشه هاي سنتي دانست و خاطرنشان کرد: صادرات شيشه هاي سنتي با رقمي بالغ بر 52 ميليون دلار در رديف دوم قرار گرفته که اين رقم نيز 96 درصد به لحاظ ارزشي و 85 درصد به لحاظ وزني رشد داشته است.

وي افزود: سفال و سراميک با ارزش صادراتي بيش از 19 ميليون دلار سومين رتبه صادرات صنايع دستي را به خود اختصاص داده و گليم و زيلو با 15 ميليون دلار در رتبه چهارم اين جدول قرار گرفته است.

معاون صنايع دستي کشور، گمرک استان تهران را با رقم صادراتي 658 ميليون دلار مبدا صادرات صنايع دستي در کشور معرفي کرد و اظهار داشت: زيورآلات سنتي، پارچه قلمکار، چوب و مشتقات آن، سفال و سراميک، شيشه هاي سنتي، گليم و زيلو، مبلمان چوبي، مس و مشتقات آن، پاپيه ماشه و ساير اقلام صنايع دستي از استان تهران صادر شده است.

رحمتي افزود: استان چهارمحال و بختياري با 378 دلار کمترين صادرات صنايع دستي را در سال 91 داشته است.

معاون صنايع دستي کشور گفت: از جمله آيتم هاي قابل بررسي موضوع صادرات مس و مشتقات آن است که در سال 91 به لحاظ ارزشي نسبت به سال قبل از آن 23 درصد کاهش داشته است.

وي به چند عامل کاهش صادرات مس و مشتقات آن اشاره و تصريح کرد: با توجه به جايگاه مس و مشتقات آن در توليدات قلمزني، ميناکاري، صنايع فلزي و ... آنچه آمار نشان مي دهد کاهش توليدات و بالارفتن هزينه مواد اوليه و در نتيجه افزايش قيمت تمام شده محصول ، موجب روند کاهش وزني و ارزشي صادرات اين کالا بوده است.

رحمتي ادامه داد: همکاري و تعامل با کارخانجات و موسسات متولي توليد مس و مشتقات آن براي اختصاص سهميه کارگاهي اين کالا به توليدکنندگان شايد يک راهکار مناسب در جهت افزايش توليدات صنايع دستي مس و مشتقات آن باشد.

معاون صنايع دستي کشور در پايان با اشاره به اينکه پژوهش و مطالعه بر روي نحوه و ميزان توليدات از جمله اقدامات موثري است که مي تواند در جهت شناسايي نقاط ضعف و قوت صادرات و يافتن راهکارهاي موثر باشد، اظهار داشت: اين مهم هم اکنون در دستور کار معاونت صنايع دستي کشور قرار دارد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: صنایع دستی ، رشد ، صادرات ، ارزش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.