سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرزين در واکنش به آمار‌هاي ارائه شده در خصوص هدفمندي‌ يارانه‌:

پرداخت 100 هزار ميليارد‌ تومان يارانه‌ نقدي‌/ واريزي 52 ميليارد دلار از طريق صندوق توسعه ملي

طی 29 ماه اجرای قانون هدفمندي يارانه ها، 100 هزار میلیارد تومان یارانه به شکل های مختلف به مردم و 23 هزار میلیارد تومان هم به صورت نقدی و غیرنقدی به تولید پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي‌ باشگاه خبرنگاران "محمدرضا فرزين‌" دبير‌ ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها در گفتگوي ويژه خبري در پاسخ به موضوعات مربوط به اجراي طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها گفت: ابتکار طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها به دليل‌ ابعاد گسترده‌اي که نسبت به ساير‌ طرح‌ها داشته مورد توجه فعالان اقتصادي و تاثير ان بر زندگي مردم قرار گرفته است.

دبير‌ ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها با بيا‌ن اينکه‌ امروزه اين‌ طرح به عنوان يک‌ حيطه‌ کاملا ايراني‌ در دنيا‌ شناخته شده است گفت: امروزه اين‌ طرح مورد توجه افکار عمومي‌ و مردم قرار گرفته همانطور که مي‌دانيد طرح هدفمند کردن يارانه‌ها ايده‌اش تقريبا‌ از برنامه دوم توسعه آغاز و در برنامه سوم و چهارم توسعه هم يکي‌ از مواد قانون بود اما در دولت نهم اين‌ کار در دستور کار قرار گرفت .


وي اضافه كرد:طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها يک‌ طرح کاملا متفاوت بوده که در 30 سال گذشته در اقتصاد کشور اجرا شده است.


فرزين‌ با اشاره به اينكه طرح‌هايي با ابعاد كوچكتري در ساير‌ کشورها اجرا شده گفت : طرحي‌ که توسط دولت نهم و دهم به مرحله اجرا گذاشته شد امروزه در تمام محافل بين‌المللي به عنوان يک‌ طرح کاملا ايراني‌ شناخته شده بطوريكه مي‌توانيم ادعا کنيم‌ که طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها يک‌ تجربه کاملا ايراني‌ در رابطه با برخورد با مسائل اقتصادي‌ است که در کشور ما اجرا شد .


دبير‌ ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها با بيان‌ اينکه‌ همچنان ابعاد اين‌ طرح بسيار‌ گسترده است گفت: اين‌ ايده‌ در سالهاي‌ قبل هم مطرح بود به طوري‌ كه بارها توسط بسياري‌ از انديشمندان‌ و افرادي‌ که دغدغه‌ي توسعه کشور را داشتند به عنوان داروي‌ حيات‌بخش اقتصاد کشور معرفي‌ مي‌شد .


وي گفت : دولت نهم اين‌ ايده‌ را طبق يک‌ برنامه‌ريزي مشخص و با يک‌ مطالعه گسترده تبديل‌ به يک‌ بسته اجرايي‌ کرد و در همين‌ راستا  اين‌ ‌بسته تبديل‌ به يک‌ لايحه‌ اجرايي‌ و در نهايت‌ تقديم‌ مجلس شد.


فرزين‌ تصريح‌ کرد:  تقريبا‌ حدود يکسال‌ دولتمردان در خصوص اين‌ موضوع با کميسيون‌ ويژه‌اي که در اين‌ رابطه در مجلس تشکيل‌ شده بود مذاکره کردند و بر اساس آن مقرر شد در مذاکرات بعدي‌ بين‌ نمايندگان‌ مجلس و نمايندگان‌ دولت، نمايندگان‌ دولت در کميسيون‌ها حضور پيدا‌ کرده و آثار و نحوه اجرا و اهميت‌ موضوع طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها را توضيح‌ بدهند در اين مورد دولت اصرار براين داشت که اين‌ کار يک‌ نقطه مثبت براي‌ پيشرفت و عدالت در کشور  است.


فرزين اضافه كرد: با تشكيل كميسيون ويژه دو سوم نمايندگان‌ ‌مجلس به لايحه‌ي هدفمندي‌ يارانه‌‌ها  راي‌ مثبت دادند.


دبير‌ ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها در ادامه گفتگوي‌ ويژه‌ خبري‌ تصريح‌ کرد:  اين‌ طرح مي‌تواند به اصطلاح الگويي‌ براي‌ توسعه اقتصاد کشور باشد در نهايت‌ دولت توانست آن را در كشور اجرا كند.

وي اظهار داشت: برخي نظر مساعدي‌ در باره اين طرح نداشتند  چرا كه به آثار تورمي‌ طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها اشاره داشتند به طوريكه  بحث تورم 100درصدي و حتي‌ 500 درصدي‌ را مطرح کردند و بسياري‌ از مخالفان اين طرح اعتقاد داشتند که اين‌ طرح بالاخره‌ طرحي‌ است مربوط به دولت که قابليت‌ اجرايي‌ در اقتصاد کشور را ندارد.


***پرداخت 100 هزار ميليارد‌ تومان يارانه‌ نقدي‌ ‌به مردم طي‌ 29 ماه

دبير‌ ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر با گذشت 29 ماه از زمان اجراي‌ اين‌ طرح نزديک‌ به 100 هزار ميليارد‌ تومان يارانه‌ نقدي‌ به مردم پرداخت شده است ، 100 هزار ميليارد‌ توماني‌ که اگر به روش قبلي‌ در کشور ادامه داشت معلوم نبود چه تبعات اقتصادي‌ را براي‌ کشور به دنبال داشته باشد.

 فرزین در ادامه گفت:‌ عموم کارشناسان بر این باور بودند که اگر این طرح اجرا نمی شد و با توجه به روند مصرف حاملهای انرژی، همه تولید به مصرف داخلی می رسید و در سال 1390 مجبور بودیم 17 و نیم میلیارد دلار حاملهای انرژی شامل بنزین،‌گازوئیل و نفت کوره را یا وارد کنیم یا از تولید داخل استفاده و نتوانیم صادر کنیم.

وي ادامه داد:  اجراي‌ اين‌ طرح در  سال اول منجر به صرفه‌جويي شديد‌ در بخش حامل‌هاي انرژي‌ در کشور شد به طوري‌ که رشد مصرف انرژي‌ در سال 90 متوقف شد يک‌ فشار عمده‌اي که بر روي‌ کشور وجود داشت بحث اجراي‌ عدالت بود شما مي‌دانيد که ضريب‌ جيني‌ در کشور به شدت در سال 90 کاهش پيدا‌ کرد يعني‌ نسبت درآمد  اغنيا‌ و فقرا که 16 برابر بود يعني‌ ثروت 10 درصد جامعه نسبت به ميزان‌ فقرا به طور چشمگيري‌ کاهش يافت‌ به طوري‌ که اين‌ رقم در شهرها به 3/10 درصد و در مناطق روستايي‌ به زير‌ 10 درصد رسيد‌.

وی افزود: طی 29 ماه اجرای قانون، 100 هزار میلیارد تومان یارانه به شکل های مختلف به مردم و 23 هزار میلیارد تومان هم به صورت نقدی و غیرنقدی به تولید کمک کردیم.

*** حمايت نقدي و غيرنقدي از توليد
دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها، حمایت غیرنقدی از صنعت و کشاورزی را شامل تعرفه کمتر برای برق و گاز دانست و گفت: هم اکنون روزانه 12 میلیون لیتر سهمیه سوخت به کشاورزی و 5 میلیون لیتر گازوئیل به صنعت داده می شود.

وی افزود: با توجه به تحریم کشتیرانی و لزوم حمایت از آنها، سال گذشته به میزان 100 میلیارد تومان و امسال هم به همین میزان حمایت کردیم که همه اینها حمایت از تولید است.

فرزین تصریح کرد: ما معتقدیم که از تولید به شکل نقدی و غیرنقدی حمایت کردیم.

وی در ادامه هدفمندی یارانه ها را موجب افزایش نقدینگی ها  ندانست و گفت:  در سال 89 اعتباري كه از بانك مركزي گرفتيم  به صورت تنخواه بود و مجموع بدهی های ما بالغ بر هفت هزار و هفتصد میلیارد تومان می شود،‌ این در حالی است که مطالبات ما بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان از بخشهای تولیدی است که به علت مشکلات نتوانستند بدهی خود را بپردازند. دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها، منبع رشد نقدینگی را عوامل مختلف دانست و گفت: در سالهاي 91-90 بخشی از افزایش مطالبات ناشی از برداشت های بانکی از بانک مرکزی و بخشی هم به علت مشکلات دولت در تنظیم بودجه بود.

*** واريزي 52 ميليارد دلار از طريق صندوق توسعه ملي
وی درباره صندوق توسعه ملی هم گفت: از ابتدا تا کنون ما حدودا 52 میلیارد دلار واریزي داشتیم  اين در حالی بود که در شرایط تحریم به سر مي برديم.

فرزین افزود: کل این منابع متعلق به بخش خصوصی است و توانستیم 20.7 میلیارد دلار هم قرارداد یا پروژه ارزی با امکان ایجاد 80 هزار فرصت شغلی بپذیریم.

وی این طرحها را عموما متعلق به طرحهای بزرگ و حیاتی کشور از جمله 12 طرح پتروشیمی، ‌18 نیروگاه، 3 طرح بالادستی نفت، 22 طرح سیمان و 175 طرح دیگر دانست و تصریح کرد:شش هزار و هشتصدمیلیارد تومان هم به عنوان منابع ریالی به بخش صنعت و کشاورزی با ظرفیت ایجاد 205 هزار فرصت شغلی اختصاص یافته است.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفت: با روند فعلی اگر بتوانیم سالی 2.5 میلیون بشکه نفت بفروشیم، در سال 1404 هر ایرانی 6500 دلار در صندوق سرمایه دارد، بنابر این صندوق توسعه ملی پناهگاهی برای بخش خصوصی است. وی افزود: ما در صندوق آمادگی داریم همه طرحهای ارزی که از توجیه اقتصادی لازم برخوردارند تامین مالی کنیم که قاعدتا باید بخش خصوصی حضور داشته باشند.

انتهاي پيام/


برچسب ها: دبیر ، ستاد ، یارانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.