سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامي منتشر كرد؛

خلاصه گزارش جهانی پایش آموزش همگانی (سال 2012)

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خلاصه‌ای از گزارش جهانی پایش آموزش همگانی (سال 2012) ارائه داد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: هدف از گزارش حاضر ، ارائه یک تصویر کلی از پیشرفت ها و چالش های کشورهای عضو آموزش برای همه در راستای تحقق اهداف 6 گانه آن، به ویژه جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه و مقایسه آن با سایر کشورهای عضو است. گزارش های ارائه شده نشان می دهند که : پیشرفت به سوی برخی اهداف به کندی پیش می رود و اینکه اغلب اهداف به احتمال زیاد تحقق پیدا نکرده اند . علی رغم این نگاه کلی غم انگیز ، پیشرفت های برخی کشورهای فقیر نشان می دهند که با کمک دولت های ملی و سازمان های حمایت کننده می توانند به برخی اهداف نائل شوند. مثلا کودکان بیشتری وارد آموزش پیش از دبستان شده و دوره ابتدایی را گذرانده و به دوره دبیرستان وارد شوند.

گزارش های ارائه شده در خصوص اولین هدف یعنی آموزش و مراقبت اوان کودکی نشان می دهد که تغذیه اوان کودکی به طور کلی پیشرفت داشته، ولی این پیشرفت کند بوده است.

نرخ مرگ و میر کودکان از 9/1 درصد در سال های 1990 تا 2000 به 5/2 درصد در سال های 2000 تا 2010 افزایش یافته است.

جایگاه کشور ایران در راستای تحقق هدف اول که با شاخص نسبت ناخالص ثبت نام مشخص شده در حد متوسط است (42درصد) و نشان می دهد که در تحقق این هدف نسبت به اکثر کشورهای عربی، آسیای مرکزی و آفریقا موفق تر بوده و نسبت به کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، آسیای شرقی و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و دریای کارائیب و اروپای غربی و آمریکای شمالی در رتبه پایین تری قرار دارد و نسبت به کشورهای جنوب و غرب آسیا (کشورهای هم گروه) از کشورهای بنگلادش و بوتان موقعیت بهتری دارد.

گزارش های مربوط به هدف دوم که مربوط به آموزش ابتدایی همگانی است نشان می دهد که این هدف به حاشیه کشانده شده است و تعداد کودکان سن مدرسه که خارج از مدرسه بوده اند تا سال 1991 ، از 108 میلیون به 61 میلیون کاهش یافته است، ولی این کاهش در بین سال های 2008 تا 2010 متوقف شده است. 29 کشور نسبت خالص ثبت نام کمتر از 85 درصد دارند این کشورها به احتمال زیاد تا سال 2015 به این هدف نائل نخواهند شد و حدود 70 کشور نیز نرخ خالص زیر 80 درصد دارند.

جایگاه کشور ایران در این هدف مشخص نیست، زیرا آمار آن ارائه نشده است.

گزارش ارائه شده در مورد هدف سوم (نیازهای یادگیری جوانان و بزرگسالان ) نشان می دهد علی رغم افزایش تعداد افرادی که در مدارس متوسطه ثبت نام می کنند، نرخ ناخالص ثبت نام تا سال 2010 در کشورهای کم درآمد فقط 52 درصد است و باعث شده که میلیون ها جوان فاقد مهارت های لازم برای کسب درآمد و گذران زندگی باشند.
حدود 71 میلیون نوجوانان سن پایین تر از آموزش متوسطه تا سال 2010 خارج مدرسه بوده اند.

از هر چهار نوجوان خارج مدرسه 3 نفر آنان در صحرای آفریقا و جنوب و غرب آسیا قرار دارند. شاخص سوادآموزی جوانان 15 تا 24 سال که به عنوان شاخص اندازه گیری هدف سوم در نظر گرفته شده است در کشور ایران طی سال های منتهی به 2005 تا 2010 حدود 99 درصد و شاخص برابری جنسیتی در این نرخ یک است که این شاخص و نرخ در مقایسه با کشورهای عربی و آسیای شرقی و اقیانوسیه ، آمریکای لاتین و دریای کارائیب و آفریقا بهتر است و از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، از رتبه پایین تری برخوردار است. با کشورهای آسیای مرکزی هم رتبه و نسبت به کشورهای هم گروه (جنوب و غرب آسیا ) موقعیت بهتری دارد.

گزارش های ارائه شده مربوط به هدف چهارم (ارتقای سطح سواد بزرگسالان ) نشان می دهد که تا سال 2010 حدود 775 میلیون بزرگسال ، سواد خواندن و نوشتن نداشته اند. نیمی از این افراد در کشورهای جنوب و غرب آسیا و بیش از نیمی نیز در صحرای آفریقا زندگی می کنند.

در 81 کشور از 146 کشور طی سال های 2005 تا 2010 زنان نسبت به مردان بی سوادتر بودند. به طور کلی نرخ سواد در دو دهه اخیر افزایش داشته است.

شاخص نرخ سواد بزرگسالان 15 سال به بالا که یکی از شاخص های اندازه گیری هدف چهارم است. در کشور ایران 85 درصد (منتهی به سال های 2005 تا 2010 ) است و شاخص برابری جنسیتی آن 90 درصد است. این شاخص در مقایسه با کشورهای عربی و جنوب و غرب آسیا و اروپای غربی و آمریکای شمالی بهتر و از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، آسیای مرکزی، آسیای شرقی و اقیانوسیه ، آمریکای لاتین و دریای کارائیب و آفریقا در موقعیت پایین تری قرار دارد.

گزارش های ارائه شده مربوط به هدف پنجم (برابری جنسیتی ) نشان می دهد که کم کردن شکاف جنسیتی در ثبت نام آموزش ابتدایی یکی از بزرگ ترین موفقیت های آموزشی برای همه در سال 2000 است. هر چند هنوز برخی از کشورها در تحقق برابری جنسیتی در آموزش ابتدایی و متوسط تا سال 2015 با مشکلاتی مواجهند. 68 کشور هنوز به برابری جنسیتی در آموزش ابتدایی دست نیافته اند و در 60 کشور، دختران محروم از تحصیل اند.

جایگاه ایران در راستای تحقق این هدف در شاخص ثبت نام ناخالص در دوره ابتدایی منتهی به سال 2010 از کشورهای عربی، اروپای مرکزی و شرقی، آسیای مرکزی، آسیای شرقی ، آمریکای لاتین ، اروپای غربی، آسیای جنوبی و غربی و آفریقا بالاتر است.
کشورمان در رابطه با شاخص ثبت نام ناخالص در دوره متوسطه منتهی به سال 2010 ، از کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی پایین تر و از سایر کشورها بالاتر است.

گزارش ارائه شده مربوط به هدف ششم (بهبود کیفیت آموزش) نشان می دهد که از میان 650 میلیون دانش آموز دوره ابتدایی ، 120 میلیون نفر نه تنها به پایه چهارم نمی رسند ، بلکه 130 میلیون نفر دیگر که در مدرسه اند در یادگیری مبانی با مشکل مواجهند . معلمان پذیرفته شده برای تدریس معمولا فاقد دانش موضوعی لازم برای این کارند.

جایگاه کشور ایران در مقایسه با سایر کشورها باتوجه به دو شاخص نرخ بقا در پایه پنجم ابتدایی و نسبت معلم به دانش آموز از کشورهای شرقی و اقیانوسیه ، آمریکای لاتین و دریای کارائیب ، جنوب و غرب آسیا و کشورهای آفریقایی بالاتر و از کشورهای عربی و اروپای غربی و آمریکای شمالی رتبه پایین تری دارد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، گزارش ، پایش ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.