سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غرضي در گفتگو با راديو معارف:

ولايت فقيه يک کلمه معارفي و فرهنگي متخذ شده از قرآن است/دولت‌هاي بدهکار توان کار فرهنگي را ندارند

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: ولايت فقيه يک کلمه معارفي و فرهنگي متخذ شده از قرآن است که با توجه به اينکه در متن قرآن نيست اما مورد قبول مردم مي‌باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رادیو معارف در برنامه چهره به چهره در باب فرهنگ و معارف به ایراد و سخنرانی پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی شما از شوراهای عالی فرهنگی در سال‌های گذشته چیست و برای بهره‌وری آن چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: معارف در کشور ما ظرف هزاران سال بین مردم و زندگی آن‌ها شکل گرفته و معارف زندگی مردم را تجزیه و تحلیل کرده است، آنچه که از معارف مفید بوده را  مردم قبول کرده‌اند و مسلماً رابطه بین معارف و زندگی مردم به صورت دوطرفه بوده است و در این راستا به یکدیگر جان بخشیده‌اند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طی هزاران سال مردم فهمیدند که معارف قرآنی زندگی آن‌ها را به سطح بالایی اعتلا داده و البته باید دید شورای عالی فرهنگی در رابطه با فهم مردم از زندگی، اثرگذار بوده است یا نه؛ اگرچه با کتاب و سخنرانی تنها بخش کوچکی از این کار انجام می‌شود و بخش بزرگ آن نیاز معرفت در زندگی مردم است.  

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه و راه حل دولت شما برای ساماندهی بودجه فرهنگی چیست؟ بیان داشت: به دلیل اینکه دولت‌ها ظرف 100 سال گذشته همیشه بدهکار بوده‌اند همیشه به فکر امورات عادی زندگی مردم بودند و حتی اگر بودجه‌ای برای فرهنگ در نظر گرفته می‌شد در زمانی که در سایر نقاط با کمبود بودجه مواجه می‌شدند از بودجه فرهنگی استفاده می‌شد.

وی تصریح کرد: من در صورتی که برنامه و بودجه متعادل شود اول بدهکاری دولت را تسویه می‌کنم بعد به قضایای فرهنگی می‌پردازم زیرا دولت‌های بدهکار توان کار فرهنگی را نخواهند داشت.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست‌های فرهنگی دولت شما در خصوص حوزه علمیه چیست؟ گفت: حوزه علمیه و فقها از وقتی که ایران به عنوان یک کشور اسلامی تعریف شد همیشه زندگی مردم را سازمان داده‌اند و تفکر و اندیشه علما فاعل و مردم به عنوان مفعول این تفکر را پذیرفتند و هر جا که مناسب زندگی مردم نبوده آن را دفن کرده‌اند.

غرضی ادامه داد: تنه دین و  احادیث توسط روحانیون و فقها سازمان پیدا کرده و همیشه دشمن را دفع و دوستان را جذب کرده‌اند و با پایداری خودشان مردم را در مقابل تمام گرفتاری‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مصون کرده‌اند.

وی با اشاره به اثرگذاری روحانیون در سال‌های قبل از انقلاب اظهار داشت: روحانیون و فقها همیشه با قدرت درباره  اوضاع سیاسی و تزریق معارف غربی مقابله می‌کردند، برای مثال در قضایایی مانند تنباکو 22 بهمن و کشف حجاب رضاخان باعث آگاهی مردم می‌شدند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر کلمه ولایت فقیه به عنوان فرهنگی و معارفی افزود: این کلمه از متن قرآن اتخاذ شده و مردم آنرا قبول کرده‌اند.

غرضی اظهار داشت: روحانیون و فقها صاحبان انقلاب و معارف کشور هستند و نباید قدرت سیاسی آن‌ها را ابزار دست خود کند بلکه باید در جایی که دولت‌ها دچار مشکل می‌شوند توسط روحانیون گوشزد شوند؛ بنده از علما حرف‌شنوی دارم اما نمی‌توانم 98.2 درصدی را ول کنم زیرا این عمل غیرمعرفتی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های دولت وی برای تحقق اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول علوم انسانی گفت:‌قبل از تشکیل وزارتخانه در  سال 1334 معرفت اسلامی با زندگی مردم هماهنگ بوده اما بعد از تشکیل وزارتخانه‌ها که به صورت تزریقی و وارداتی انجام شد تنها ثمره آن مدرک‌سازی بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این مسئله بزرگ‌ترین مشکلی بود که پهلوی خلق کرد و ما می‌توانستیم آنرا سامان دهیم.

غرضی افزود:‌در دانشگاه‌ها ما تنها محفوظات آموزش داده می‌شود که این مسئله تنها افکار را سروسامان داده نه زندگی مردم را و این محفوظات که در این صد سال به خود مردم داده شده بعد از مدتی فراموش می‌شود.

وی بیان داشت:‌معارف اسلامی را در جایی که مردم مستقل از دولت هستند باید آموزش داد زیرا کسانی که با دولت زندگی می‌کنند سیاه‌لشکرهایی هستند که به محض رها شدن دولت همه آن‌ها ساقط می‌شوند، همان‌طور که در زمان شاهان پهلوی وقتی رها شدند گروه‌های وابسته به آن‌ها نیز منحل شدند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: وقتی یک جوان که در دانشگاه تحصیل می‌کند فکرش دنبال ساختن زندگی است و تنها به دنبال رفتن از کشور می‌باشد همان‌طور که در زمان تصدی بنده در وزارت پست و تلگراف در دانشگاه علامه طباطبایی سالی 150 دانشجو در رشته‌های وابسته به پست و تلگراف تربیت می‌شد که همگی راهی کشورهای دیگر شدند.

غرضی با تاکید بر اینکه معارف باید جزء زندگی مردم باشد افزود: طبق روش گذشته نباید جوانان در دانشگاه با معارف آشنا شوند همانطور که در گزینش‌های اول انقلاب با طرح سوال‌های زیادی به استخدام مردم می‌پرداختیم که توده‌ای‌ها به نقد عملکرد ما پرداختند.

وی تصریح کرد: باید معارف در عرض زندگی اشخاص قرار گرفته و اگر تنها در دانشگاه باشد زندگی جوانان سامان نمی‌یابد زیرا ملت مسلمان ایران معارف را در زندگی خود تعریف می‌کنند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها اظهار داشت:‌دانشگاه‌ها را باید به یک ابزار برای زندگی تبدیل کرد و اگر این اتفاق نیافتاد دانشجویی که مسائل را تحلیلی یاد بگیرد و مدام به این فکر کند که فردا باید چه شغلی داشته باشد به جایی نخواهد رسید.

غرضی درباره برنامه‌اش برای تقویت نهاد خانواده و ازدواج به هنگام گفت:‌ در اسلام خانواده از اصول اصلی است و در این دین تاکید شده اگر خانواده‌ای به طلاق برسد عرش خدا به لرزه در می‌آید،‌در واقع آنقدر برای خانواده اهمیت قائل بوده‌اند که تا این حد تفسیر می‌شده است.

وی معیشت را مهم‌ترین مسئله در تقویت بنیان خانواده دانست و بیان داشت:‌ اگر جوانان شغل داشتند برای تشکیل خانواده گرفتاری‌هایی را که امروز شاهد آن هستیم وجود نداشت؛ هیچ توفیقی برای زندگی بوجود نمی‌آید مگر آنکه معاش افراد تامین شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود خانواده را به یک کشور تشبیه کرد اظهار داشت: یک کشور ابعادش خیلی گسترده و همه‌اش فیزیک است اما قلب خانواده الهی است بنابراین نمی‌شود کشور را با خانواده مقایسه کرد.

غرضی درباره قانون عملیات بانکداری بدون ربا و اینکه برنامه‌اش برای اصلاح نظام بانکداری چیست؟ گفت: در زمانی که وزیر بودم با اداره بانک‌ها با این روش می‌جنگیدم، من در آن زمان در انتقاد به قانون بانکداری بدون ربا گفتم این طرح رواج بانکداری اسلامی نمی‌کند بلکه ربا را حلال می‌کند و در این مسئله جنگ مفصلی بین من و مرحوم نوربخش درگرفت.

وی افزود: در آن زمان آقایان نزد امام خمینی رفتند و پس از برگزاری جلسات مفصلی قانون مضاربه ایجاد شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بانکداری بدون ربا باعث شده است بانک‌ها بر امور مردم مسلط شوند، اظهار داشت: هزینه پول همیشه چهار پنج درصد بالاتر از تورم بوده است و ظرف این مدت دو سه ساله وقتی دولت به این سمت رفته است که هزینه پول را کم کند می‌بینیم مردم پولشان را از بانک بیرون کشیده‌اند، این نشان می‌دهد قانون بانکداری بدون ربا به طور کامل به ضرر فقرا و به نفع اغنیا است.

غرضی افزود: امروز ملاحظه می‌شود که ربا و پول بر همه هزینه کشور مسلط شده است و بالا بودن هزینه پول در حدود 25 تا 30 درصد ضربه سنگینی به بخش تولید وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ترکیه و بسیاری از کشورهای پیشرفته هزینه پول 2 الی 3 درصد است، بیان داشت: مسئولین اگر نتوانستند تولید را سامان دهند به این دلیل است که هزینه پول بالاست و هر که سرمایه داشته ، آن را در بانک‌ها گذاشته و سود می‌گیرد و کسی تمایل به تولید ندارد و هر آنچه به سمت تولید رفته ضرر کرده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قانون بانکداری بدون ربا نه قانون است نه قانونی است و نه بانک را اداره کرده، گفت: اگر توفیق داشته باشم راه حل این است که تورم را پایین بیاوریم به طوری که هزینه پول کم بشود و همین که هزینه پول به یکی دو درصد رسید آن وقت هزینه سرمایه 2 الی 3 درصد می‌شود و تولید راه می‌افتد.

غرضی در این باره عنوان کرد: دولت دائم اعلام می‌کند سود مشارکت با سود 22 الی 23 درصد می‌فروشیم این باعث شده مردم خانه و ماشینشان را می‌فروشند و در بانک‌ها می‌گذارند؛ این روش‌های من درآوردی و تحمیلی به شکست هر چهار دولت گذشته منجر شده است.

وي با تاکيد بر اينکه بايد قرض‌الحسنه را مطابق نرخي که در قرآن آمده است بدهيم، گفت: اين وقتي است که نرخ تورم به صفر برسد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره نهضت بيداري اسلامي اظهار داشت: به نظر من اسلام از زماني که آيه اقراء باسم ربک الذي خلق نازل شد، بيدار بوده است گرچه برخي از مواقع تاريخي پوشش‌هاي ناهمگوني بر آن تحميل شده است. زنده بودن بيداري اسلامي به مقاومت‌اش است.

غرضي با اشاره به اينکه در مقابل فرهنگ غرب تنها يک گروه ايستاده‌اند و آن مسلمانان هستند، بيان داشت: دليل اين ايستادگي بيداري و اعتقاد مسلمانان است. هر چه غربي‌ها بر کشورهاي اسلامي حکومت مستولي کرده‌اند بيداري اسلامي آنها را به هم زده است در اين مورد مي‌توان به ايران، بوسني،‌الجزاير، مصر و ... اشاره کرد.

وي درباره نقش ايرانيان در بيداري اسلامي خطاب به ملت ايران گفت: حسن شما اين است که به عنوان ملت ايران اين کلمه نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي را به دنيا فهمانديد. جمهوري اسلامي با قدرت سربازگيري خود توانسته است تمام جهان را درنوردد. گرفتاري غرب اين است که ما در همه جا سرباز و خواهان داريم.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: بيداري اسلامي بوده، هست و خواهد بود و مهمترين مشخصه آن قدرت سربازگيري و توانمندي براي مقابله با کساني است که با خدا، رسول خدا و دستورات الهي معارضه دارند.

غرضي درباره برنامه دولتش براي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف به آيه حجاب اشاره و تصريح کرد: دستور اسلام به زنان و مردان اين است که چشم‌هاي‌تان را ببنديد و اين نيست که کسي به کسي بگويد چشم‌هايت را ببند. امروز وقتي مي‌خواهند معارف را از طريق اداره اجرا کنند به اجبار متوصل مي‌شوند.

وي در ادامه به قانون "اجباري" در زمان رضاشاه اشاره کرد و گفت:‌ رضا شاه در شهريور 1320 سربازان را به اجبار به جنگ فرستاد و نتيجه‌اش آن شد که سرباز فرمانده‌اش را همراهي نکرد اما در طول جنگ تحميلي همه با اراده خود به ميدان آمدند و نتيجه‌اش را ديديد، بنابراين اگر بخواهيم عفاف را اجباري کنيم هزينه مي‌برد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه نه مي‌شود حجاب را اجباري کرد و نه آزاد گذاشت، بيان داشت: در اين مسير جامعه‌شناسي سياسي ايجاب مي‌کند که از روش‌هاي معرفتي براي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف استفاده کنيم و تنها لازم است که دولت عادل باشد و حکومت توانمندي برقراري ارتباط با مردم را داشته باشد.

وي همچنين يادآور شد: در شهرهايي که ما زندگي مي‌کرديم علما به جوانان مي‌گفتند اگر خانمي را ديديد اگر به زمين نگاه کنيد به تعداد ملائک زمين و اگر به آسمان نگاه کنيد به تعداد ملائک آسمان و اگر چشم‌هايتان را ببنديد به اندازه تمام ملائک براي شما حسنات مي‌نويسند، آن حسنات چه بود اين بود که زندگي منظم و بدون گرفتاري براي جوانان حاصل مي‌شد، الان هم خانواده‌هاي مسلمان همين روش را انجام مي‌دهند اما مشکل حکومت با برخي نيروهاي جوان است که نتوانسته با آنها ارتباط برقرار کند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: غرضی ، رادیو ، معارف ، فرهنگ ، قرآن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.