سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

شرکت در انتخابات در شرایط فعلی واجب است

آیت الله مکارم شیرازی در گفت‌وگو با برنامه «زمزم احکام» رادیو معارف به استفتائات انتخاباتی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، با توجه به زمان تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، برنامه «زمزم احکام»، سوالات شرعی انتخابات مطرح شده از سوی مخاطبان این رادیو را از مراجع بزرگوار تقلید استفتاء کرده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سئوال که «آیا شرکت در انتخابات واجب است؟» اظهار کرد: بله، در شرایط فعلی که نظام جمهوری اسلامی و استقلال مملکت و عظمت این کشور به آن بستگی دارد، شرکت در انتخابات لازم است. اگر افراد بگویند که من یک رای بیشتر ندارم و در انتخابات شرکت نکنند سبب می‌شود عده‌ شرکت کنندگان کاسته شود و آسیب به نظام و کشور وارد شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری با این مضمون که« در رقابتی که بین کاندیداها وجود دارد و وعده‌های که داده می‌شود، تا چه اندازه کاندیداها مجازند وعده دهند؟ آیا مجازند وعده فراتر از اختیاراتشان بدهند؟» تصریح کرد: قطعا جایز نیست وعده‌های فراتر از اختیار بدهند، یا درو غ بگویند، یا کاری که می‌دانند نمی‌شود آن را مطرح کنند. ما اسم این را تدلیس می‌گوییم؛ نوعی تدلیس است. یعنی خلاف گویی و کار را بر مردم مشتبه ساختن که این کار جایز نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: کاندیداها باید وعده‌هایی بدهند که می‌توانند انجام دهند یا در توان آنها هست که انجام بدهند. بعضی جاها می‌توانند بگویند امیدوارم بتوانم فلان کار را بکنم؛ در صورتی که واقعا امیدواری باشد. اگر امیدوار نباشد، بگوید امیدواریم؛ آن هم دروغ و تدلیس است. بنابراین باید وعده‌هایی بدهند که امکان انجام آن را داشته باشند./س

برچسب ها: قم ، شرکت ، انتخابات ، واجب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.