سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

تولید سالانه بیش از 200 هزارتن محصولات باغی در کردستان

استان کردستان، با وجود آب و هوای مناسب و شرایط اقلیمی زمینه لازم را برای کشاورزی و باغداری در استان فراهم کرده است، به طوری که بخش عمده‌ای از مردم این استان اکثرا به کار کشاورزی مشغول هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، کردستان با وجود کشاورزانی سخت کوش توانسته در زمینه تولید محصولات باغی در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد و بیشترین میزان تولید برخی از میوه ها را از جمله توت فرنگی در کشور به خود اختصاص دهد.
کشاورزان کردستانی سالانه میوه‌های دانه‌دار و هسته دار زیادی از جمله انگور، توت فرنگی، گردو، آلو، گیلاس، سیب و گلابی تولید کرده و آن را روانه بازار می‌کنند، تا به مصرف مردم در نقاط مختلف استان و کشور برسد.
سالانه بیش از 200 هزارتن محصولات باغی در کردستان تولید می‌شود:
مدیر امور باغبانی کردستان گفت: سالانه 260 هزار تن محصولات باغی در کردستان تولید می‌شود.
اردشیر پور حبیبی اظهار داشت: در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات باغی استان 36 هزار هکتار است که از این میزان محصولات زیادی تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه از میزان سطح زیر کشت محصولات باغی سه هزار و 600 هکتار آن میوه های دانه دار است، افزود: همچنین شش هزار و 400 هکتار از باغات کردستان زیر کشت محصولات هسته دار است.
مدیر امور باغبانی استان کردستان اضافه کرد: 13 هزار هکتار از باغات کردستان زیر کشت محصول انگور و هفت هزار و 300 هکتار و توت فرنگی دو هزار و 250 هکتار رفته است.
پورحبیبی با اشاره به اینکه سال گذشته 630 هکتار باغ با اعتباری بالغ بر 22.5 میلیارد ریال احداث شده است، بیان کرد: همچنین از محل تسهیلات بخش توسعه کشاورزی 18 میلیارد ریال تسهیلات به این بخش اختصاص یافت.
مدیر امور باغبانی استان کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 25 هزار تن گردو، 28 هزار تن توت فرنگی و 105 هزار تن انگور از باغ های کردستان تولید می شود که مقداری از این میوه ها به مصرف استان می رسد و مابقی به استان های اطراف صادر می شود.
پورحبیبی در پایان با اعلام اینکه سال گذشته 540 هکتار از باغات کردستان اصلاح و جایگزینی انجام شده است، یادآور شد: برای این کار هفت میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شد که شش میلیارد و 500 میلیون ریال آن از محل تسهیلات بخش کشاورزی و یک میلیارد ریال آن نیز از کمک های اعتبارات عمرانی تامین شده است./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.