سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشکلات "قطعه سازان"،بار مضاعف بر دوش صنعت خودرو

در حالی که قطعه سازان از افزایش اجتناب ناپذیر قیمت قطعه در نتیجه روند صعودی قیمت مواد اولیه می گویند خودروسازان از کاهش تولید خودرو تحت تاثیر مشکلات صنعت قطعه سازی خبرمی دهند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در مورد دلیل کاهش تولید شرکت‌های خودروساز و عدم پاسخگویی آنها به نیاز خریداران که باعث افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار شده است اظهار داشت: خودروسازان تلاش می‌کنند تا تولیدشان را افزایش دهند ولی با مشکل تأمین قطعه روبرو هستند.

وی با اشاره به کاهش تولید خودرو در ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته، توضیح داد: خودروسازان، هر قطعه را به طور متوسط از سه منبع تأمین می‌کنند که در حال حاضر حداقل یکی از این سه منبع تعطیل شده است و دو شرکت دیگر نیز با مشکل تولید مواجه هستند.

نعمت‌بخش تأکید کرد: قطعه‌سازان بدلیل ضعف مالی و عدم پرداخت کامل طلب آنها از سوی خودروسازان نتوانسته‌اند قطعات را به موقع و به اندازه به خط تولید خودروسازان ارائه کنند و علاوه بر این، بخشی از قطعات خودرو نیز که از خارج تأمین می‌شد با مشکل خرید روبرو است.
وی با بیان اینکه خودروسازان به دنبال دریافت پیش‌پرداخت از خریداران و یا فروش اموال مازاد خود برای تأمین نقدینگی هستند، گفت: زمانی که مشکل تأمین قطعه برطرف شود، تولید نیز افزایش خواهد یافت ولی نمی‌توان زمانی برای این مسئله اعلام کرد.

به گفته وی،  تولید 3 هزار دستگاه خودرو از سوی ایران خودرو در حال حاضر  به هزار تا 1200 دستگاه رسیده است.

در همین ارتباط منش عضو انجمن قطعه سازان نیز اظهار داشت: افزایش قیمت قطعات خودرو طی یک سال گذشته، اجتناب ناپذیر بوده و به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه حاصل شده است.

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تصریح کرد: مواد اولیه وارداتی صنعت قطعه نسبت به سال گذشته رشدی حدود 100درصدی داشته و این امر هزینه تولید را در این بخش به طور چشمگیری افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی نمی توان قیمت خودرو و قطعات را ثابت نگاه داشت ادامه داد: فولاد در سال 88 حدود 600 تومان بوده و اکنون به 1800 تومان رسیده است؛ از سوی دیگر مواد پتروشیمی از یک هزار و 400 به 5 هزار و 400 تومان و مس از 8 هزار تومان به 23 هزار تومان افزایش یافته است.

عضو انجمن قطعه سازان اظهار داشت: در چنین شرایطی نمی توان قیمت تمام شده قطعات را ثابت نگه داشت.

وی در خصوص حمایت های وعده داده شده از این صنعت گفت: وعده پرداخت تسهیلات حمایتی هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو و به تبع آن پرداخت مطالبات قطعه سازان با گذشت حدود یک سال، هنوز محقق نشده است.
انتهای پیام/
برچسب ها: خودرو ، قطعه ، قیمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.