سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طلا در نشست خبري:

وزارت کشور مسبب حوادث سال 88 نبود/ پيشرفت نظارت بر انتخابات نسبت به دوره گذشته

رئیس شورای عالی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران گفت: در اتفاقات سال 88 بسیاری از مردم فکر می‌کردند که انتخابات را وزارت کشور برگزار کرده و مسبب حوادث آن است وزارت کشور تنها پشتیبانی‌کننده از انتخابات است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حسین طلا رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران صبح امروز(يكشنبه) در نشستي خبری گفت: استان تهران با یک ششم جمعیت کشور بزرگترین انتخابات را با 41 شهر و 416 روستا به خود اختصاص می‌دهد که کاندیداها برای حضور در مجموعه‌ی کرسی‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا در آن به رقابت می‌پردازند.

وی اضافه كرد:‌ از حدود 41 شهر استان تهران قرار است 351 نفر از بین 460 داوطلب تایید شده‌ی استان تهران که حدود 88.5 درصد واجدین شرایط هستند بر سر 351 کرسی رقابت کنند.

وی ادامه داد: در مجموعه روستایی 4186 نفر كانديدا شده بودند که 3496 نفر از کل ثبت‌نامی‌ها واجد شرایط تشخیص داده شدند.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات بر شوراهای اسلامي استان تهران همچنين تصریح کرد: در مجموعه شهر تهران نیز 1985 نفر ثبت نام کردند که 1785 نفر از آنها تأیید صلاحیت شده و برای 31 کرسی شورای اسلامی شهر تهران به رقابت خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه تنها صلاحيت یک درصد از ثبت‌نامی‌های شهر تهران تأیید نشده‌است، بیان داشت: 57/5 نفر برای کرسی‌های شوراهای اسلامی شهر تهران به رقابت خواهند پرداخت و از کل تعداد ثبت نامی‌ها 46 نفر انصراف داده و تنها 127 نفر تأیید نشده‌اند.

طلا تأکید کرد: هیئت‌های اجرایی پس از ثبت‌نام داوطلبان به مدت 7 روز اسامی را به 4 دستگاه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و ثبت احوال ارسال کرده‌ و جهت استعلام مدرک تحصیلی و محلی هیئت‌های اجرایی ظرف 7 روز بررسی‌ها را انجام داده و نتایج به داوطلبان تقدیم شد، داوطلبانی که توسط هیئت اجرایی رد صلاحيت شده بودند به هیئت عالی نظارت بر انتخابات شکایت کردند و همچنین صلاحيت تأییدشدگان نیز مجددا توسط هیئت‌های نظارت بخش یا استان مورد بررسی قرار گرفت كه صلاحيت برخی از آنها نیز در این میان تأیید نشد و در نتیجه 1785 نفر تأیید صلاحيت شدند.

وی ادامه داد: در 41 شهر استان تهران، 581 نفر بين 25 تا 30 سال ، 614 نفر بين 31 تا 35 سال ،  503 نفر بين 36 تا 40 سال، 532 نفر بين 41 تا 45 سال ، 480 نفر بين 46 تا 50 سال ،406 نفر بين 51 تا 55 سال ، 263 نفر بين 56 تا 60 سال و 203 نفر با سن بالای 60 سال شرکت کرده‌اند.

طلا محدوده شغلی داوطلبان شوراهاي اسلامي شهر را نيز اینگونه اعلام کرد: 1339 نفر کارمند، 777 نفرشغل آزاد، 603 نفر فرهنگی، 293 نفر بازنشسته، 184 نفر استاد دانشگاه، 173 نفر بیکار، 103 نفر وکیل یا قاضی، 90 نفر پزشک، 32 نفر روحانی، و 549 نفر سایر مشاغل بوده‌اند که در مجموعه داوطلبان شهری به رقابت خواهند پرداخت و در مجموعه روستایی نیز 1926 نفر شغل آزاد، 439 نفر کارمند، 336 نفر بازنشسته، 175 نفر فرهنگی، 155 نفر کشاورز، 116 نفر بیکاری، 9 نفر روحانی، 7 نفر وکیل یا قاضی، 3 پزشک و یک استاد دانشگاه .

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران در تشريح مدرک تحصیلی داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر نيز گفت:  68 درصد از داوطلبان یعنی2 هزار و 809 نفر دارای مدرک کارشناسی، 817 نفر كارشناسي ارشد، 232 نفر دکتری، 42 نفر حوزوی، 113 نفر فوق دیپلم و 71 نفر دیپلم هستند كه البته بر اساس مصوبه اخیر مجلس کسانی که یک دوره سابقه عضویت در شوراها را داشته باشند اگر مجددا انتخاب شوند از ارائه مدرک معاف خواهند بود و به اين خاطر که چند روستا با هم ادغام شده یا به یک شهر پیوسته‌اند، چندین نفر زیر دیپلم در این انتخابات در مجموعه شهری تأیید شده‌اند.

وی ادامه داد: مدرک تحصیلی در مجموعه روستایی برای زیر 200 خانوار سواد خواندن و نوشتن و بالاتر از 200 خانوار مدرک تحصيلي دیپلم ضروری است، همچنين از داوطلبان شرکت‌کننده در انتخابات روستاها شوراهای روستاها 1157 نفر دیپلم، 209 نفر فوق دیپلم 457 نفر كارشناسي، 32 نفر كارشناس ارشد، سه نفر دکتری، 6 حوزوی 217 نفر تحصیلات راهنمایی، 201 نفر ابتدایی و 1203 نفر سواد خواندن و نوشتن دارند.

طلا تصریح کرد: تعداد ناظرین در کل استان تهران در هر شعبه متشکل از 16 هزار و 928 نفر است که 9 هزار و 564 نفر مرد و شش هزار و 364 نفر زن هستند که به مجموعه نظارت بر انتخابات کمک خواهند کرد.

وی مدرک تحصیلی ناظرین انتخابات را نيز اینگونه اعلام کرد: 6 هزار و 564 نفر مدرك كارشناسي، 2 هزار و 860 نفر فوق دیپلم، 4 هزار و 395 نفر دیپلم، 1166 نفر كارشناسي ارشد، 74 نفر سطح دو حوزه، 64 نفر سطح یک حوزه، 49 نفر دکتری، 19 نفر دکتری تخصصی، 14 نفر خارج و فقه و اصول، 669 نفر متوسطه، مدرک تحصیلی ناظریان در کل استان تهران است.

نماينده مردم تهران در مجلس افزود: در مجموعه شهر تهران 9 هزار و 631 نفر بر شعب نظارت خواهند كرد که 5 هزار و 382 نفر مرد و 4 هزار و 249 نفر زن هستند و مدرک تحصیلی آنها در مجموعه شهر تهران متشکل از دو هزار و 584 نفر دیپلم، 1729 فوق دیپلم، 3 هزار و 981 نفر كارشناسي، 806 نفر كارشناسي ارشد، 54 سطح یک حوزه، 51 نفر سطح دو حوزه، 32 نفر دکتري، 13 نفر دکترای تخصصی، 9 نفر خارج و فقه و اصول و یک نفر اجتهاد است.

طلا با اشاره به اینکه تبلیغات انتخابات شوراها از چند روز گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: کاندیداها به مدت 7 روز مهلت تبلیغات داشته و تا ساعت 8 صبح روز 23 خرداد یعنی 24 ساعت قبل از انتخابات براي تبليغات مهلت دارند كه البته باید هم داوطلبان و هم هواداران آنان قانون را رعایت کنند.

وی ادامه داد: در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی، نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوار‌نویسی، راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلند‌گوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی ممنوع است.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران با بیان اینکه استفاده از منابع دولتی در تبلیغات ممنوع است، تصریح کرد: استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه‌ها ، ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند ، ممنوع است.

طلا ادامه داد: الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی ممنوع است و هر کس که در آثار تبلیغاتی خود از مدارک تحصیلی و سوابق خدمت استفاده می‌کند، باید آن مدارک مستند باشند که در صورت نیاز هیئت اجرایی، ارائه آنها امکان‌پذیر باشد و همچنین انتشار اعلام نظر شخصیت‌ها بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده باشد كه در صورت درخواست هیئت اجرایی نامزد انتخاباتی مکلف به ارائه این مدارک باشد.

طلا با تأکید بر اینکه هر داوطلب می‌تواند دو ستاد تبلیغاتی در هر منطقه شهری داشته باشد، تصریح کرد: هر داوطلب می‌تواند دو ستاد تبلیغاتی که یکی متعلق به خانم‌ها  و دیگری به آقایان است داشته باشد مشروط به اینکه لیست ستادها را به فرمانداری‌های مربوطه معرفی کند .

وی تأکید کرد: آثار تبلیغات کاغذی و پارچه‌ای تنها در ابعاد 70*100 سانتی‌متر مجاز است.

رئیس عالی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تاکنون تخلفی از داوطلبان انتخابات شوراها به هیئت عالی نظارت ارسال شده است یا خیر، گفت: چند تخلف تاکنون به فرمانداری‌ها و ستاد پیشگیری قوه قضاییه ارسال شده است، البته ما طبق قانون فقط ناظر بر انتخابات هستیم و مجری آن فرمانداری‌ها و بخشد‌اری‌ها هستند که تحت عنوان هیئت نظارت که متشکل از نیروی انتظامی، ناظر، مجری، و نماینده قوه قضاییه هستند، نسبت به تخلفات و رسیدگی به تخلفات اقدام می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما اعلام کردید که 90 درصد داوطلبان در حوزه شهری تأیید شده‌اند در حالی که بسیاری از آنها تاکنون هیچ کار اجرایی نداشته‌اند، اظهار داشت: بررسی و گزینش داوطلبان در انتخابات وظیفه مجموعه‌های حاکمیتی و هیئت نظارت بوده که با استفاده از گزارشات و مستندات دستگاه‌های ذيربط نظرشان را نسبت به تأیید صلاحيت یک فرد اعلام می‌کنند و قسمت دیگری از گزینش به عهده خود مردم گذاشته شده است.

رئیس شورای عالی نظارت بر انتخابات استان تهران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه نظارت بر انتخابات شوراها نسبت به دوره گذشته چه تفاوتی کرده و آیا برنامه جدیدي در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: مجموعه نظارت هم از لحاظ سازماندهی و هم از لحاظ بررسی پرونده‌ها و همچنین از حیث آموزش به مراتب نسبت به دوره‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است درحالی که اکنون دو نفر از هیئت نظارت در هر شعبه انجام وظیفه می‌کند اما در دوره‌های گذشته این اقدام صورت نمی‌گرفت.

طلا همچنين با اشاره به حوادث سال 88 گفت: در سال 88 هیئت اجرایی مسبب حوادث نبود و انتخابات را وزارت کشور برگزار کرد اما این وزارتخانه تنها پشتیبانی‌کننده از انتخابات است درحالی که هیئت اجرائی که متشکل از خود مردم مانند کادر مدرسه در صندوق‌های مدرسه، و معتمدین محل در صندوق‌های مسجد بوده که شمارش آرا و امضای جلسات را برعهده دارند.

طلا در پایان خاطرنشان کرد: در هیئتهای اجرایی بر اساس آنچه که در سال 88 اتفاق افتاد، تصور خیلی‌ها این بود که انتخابات را وزارت کشور برگزار کرد اما این نکته مهم است که بدانیم وزارت کشور پشتیبانی کننده بوده و هیئتهای اجرایی 11 نفر پیگیر انتخابات هستند که 8 نفر از 30 معتمد هر شهرستان یا بخش انتخاب می‌شوند و 3 نفر هم از مجموعه فرمانداری، رئیس هیئت اجرایی و رئیس آموزش و پرورش در مجموع این هیئت 11 نفره را تشکیل می‌دهد. البته در مجموعه روستایی یک نفر هم اضافه می‌شود که رئیس جهاد کشاورزی است و وظیفه‌ی نظارت بر ثبت نام، بررسی صلاحیت تعیین شعب، تعیین اعضای هیئت اجرایی در شعب و ... را بر عهده دارند.

وی خاطر نشان کرد:‌ وزارت کشور جمع کننده‌ی آمار در حوزه‌ی اجرا است و مجموعه‌ی نظارت در کانال دیگری تمام اسناد را جمع می‌کند و نهایتا در جلسه مشترک آمار تطبیق داده می‌شود.


گفتنی است، هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظر دارد برای پاسخگویی به شکایات و نظرات با شماره تلفن‌های 77680926 الی 8 به موارد مربوطه رسیدگی کنند.
انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.