سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

احداث سایت پرنده‌نگری موجب ثبت بین‌المللی تالاب هشیلان می‌شود

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: احداث سایت پرنده‌نگری و ساماندهی حاشیه تالاب هشیلان با برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده موجب ثبت بین‌المللی آن خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


کاظم علی‌زاده گفت: این تالاب در 30 کیلومتری کرمانشاه قرار گرفته و یکی از تالاب‌های بی‌نظیر در غرب کشور با فضایی بالغ بر 450 هزار هکتار قلمداد می‌شود.

علی‌زاده با تاکید بر اینکه بیش از 100 جزیره کوچک و بزرگ در این تالاب گنجانده شده، افزود: احداث سایت پرنده‌نگری با اعتباری بالغ بر یک‌ونیم میلیارد تومان که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است در حال حاضر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی ادامه داد: احداث و بهره‌برداری این سایت زمینه‌ای مناسب برای اشتغال جوانان استان و تبدیل این تالاب به قطب مهم گردشگری در کشور خواهد شد و با چنین اقداماتی در راستای گنجاندن آن در تالاب‌های بین‌المللی خواهیم کوشید.

علی‌زاده با بیان اینکه امید است که تالاب هشیلان جزو کنوانسیون رامسر به ثبت رسد، ادامه داد: این اقدام موجب می‌شود که گردشگران داخلی و خارجی از آن بهره گیرند و تاکنون 22 مورد تعرض به این منطقه صادر شده که حکم خلعیت صادر شده و رفع تعارض خواهد شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: 13گونه ماهی در این تالاب وجود دارد که از این تعداد، گونه‌های نادر و کمیاب نیز به چشم می‌خورد و پرندگان شکاری و برخی از خزندگان در آن زندگی می‌کنند.

علی‌زاده با اعلام اینکه در سال 87 خشکسالی شدیدی این تالاب را فرا گرفت و آن را در معرض خشک‌ شدن قرار داد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته تالاب هشیلان از وضعیت خوب آبگیری برخوردار بودهو در خصوص بحث احیا آب مطالبات خوبی با سازمان آب و فاضلاب استان انجام شده و در سال 91 بیشترین مهاجرت پرندگان به این تالاب دیده شده است.

وی با اشاره به معضل پدیده گردوغبار و اثرات آن بر روی اکوسیستم گیاهان و جنگل به خصوص در جنگل قلاجه گفت: با وجود مطالبات انجام‌ شده با سازمان‌های مربوطه، هیچ‌گونه حفاظتی از این مناطق و جنگل‌ها در برابر ریزگردها و آلودگی هوا در استان کرمانشاه نشده است و این مناطق در حال نابودی هستند./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.