سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تبریز و اسکو، پیشتاز در توسعه کشت کلزا در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: هدف از کاشت کلزا نه تنها تامین نیاز کارخانه های تولید روغن، بلکه برقراری یک تناوب زراعی مناسب با گندم می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانی فام گفت: تناوب زراعی، پایداری تولید و استمرار افزایش عملکرد را به دنبال دارد، زیرا این محصول با تقدم برداشت در مقایسه با گندم، زمینه لازم برای کشت دوم محصولات تابستانه را فراهم می سازد.

وی افزود: كلزا در بين دانه هاي روغني از درصد روغن بالايي حدود 40 تا 48 درصدبرخوردار است و مي تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراكم بيماري ها، آفات و علفهاي هرز کاسته و باعث افزايش عملكرد دانه اين محصولات شود.

ایرانی فام بهترین تناوب زراعی کلزا را کاشت آن بعد از غلات دانه ای و یا آیش ذکر کرد و گفت: در تناوب زراعی ۳ ساله کاشت کلزا میان دو محصول در نظر گرفته می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اشاره به اینکه یک هزار و 550 هکتار از اراضی استان در حال حاضر زیر کشت این محصول قرار گرفته است، گفت: پیش بینی ها حاکی از استحصال بیش از 3 هزار و 300 تن از این محصول در استان است و شهرستان های تبریز با سطح زیر کشت 850 هکتاری و شهرستان اسکو با اختصاص 600 هکتار از اراضی به کشت کلزا، به ترتیب رتبه های اول و دوم استان در تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند.

ایرانی فام قیمت تضمینی این محصول در سال جاری را ده هزار ریال ذکرکرده و ادامه داد: با توجه به شروع فصل برداشت در استان های جنوبی کشور، قیمت توافقی آن تا 18 هزار و پانصد ریال در سال جاری ارتقاء یافته است./س

برچسب ها: توسعه ، کشت ، کلزا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.