سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرد و غبار مناطق غربی از عراق است/ تثبیت شن ها بهترین راهکار برای مهار این مشکل

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس گفت: منشاء گرد و غبارهای مناطق غربی ایران، عراق و سوریه است و تثبیت شن ها و مهار آن یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه به شمار می آید.

حسن اصیلیان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: براساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته منشاء گرد و غبارهای مناطق غربی کشور از کشورهای عراق و سوریه بوده که وارد خاک ایران شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه راهکار برای حل این مشکل چه بوده است افزود: بهترین راهکار با کشور عراق است تا این مشکلات هر چه بیشتر کاهش یابد یعنی ثبت خاک و شن در بیابان های عراق و عملیاتی شدن آن است البته این در حالی است که این مشکل و این مسئله را خود عراق نیز قبول دارد.

وی افزود: بحث این کشور این است که اگر مسائل اولویت بندی شود بهتر است، چنانچه امنیت اولویت اول این کشور محسوب می شود و این در حالی است که امنیت این افراد هنوز تامین نشده است.

اصیلیان تصریح کرد: البته اقدامات دیگر از جمله تشکیل جلسات با کشورهای منطقه و بحث پیرامون ایجاد سد دجله و فرات و تثبیت شن ها و مهار آن از جمله مباحث مورد توجه و بررسی است.

وی اظهار داشت: کشور ایران نیز برنامه هایی که در کشور هایی چون عراق موثر است برنامه ماچ پاشی بی استفاده از ذرات نانو مطرح است که این حرکت انجام شده اما هنوز اجرا نشده است.

اصیلیان تصریح کرد: در کنار عراق کشور سوریه نیز بیابان داشته و این مشکلات نیز برای این کشور نیز شامل می شود که باید به دنبال راهکار مناسب در این زمینه باشیم.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر افزایش یا کاهش میزان گرد و غبار در مناطق غربی کشور خاطر نشان کرد: طی یک تحقیق يكساله توسط دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه در حال انجام است ظرف مدت چند ماه آینده نتایج این تحقیق ارائه می شود./ح
برچسب ها: گردوغبار ، عراق ، سد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.